Fadzli Aziz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fadzli Aziz
Gambaran hadapan album UNIC 2012
Kelahiran
Ahmad Fadzli bin Abd Aziz

(1984-02-09) 9 Februari 1984 (umur 40)
Nama lainFadzli UNIC, Pali
PekerjaanPenyanyi, Pengacara, Penceramah, Motivator
Tahun aktif2004–kini
Terkenal keranaKumpulan UNIC
Rakan kongsi domestikFatin Hanani Sulaiman (k. 2008)
Anak-anakAdam El-Farees
Sofiyyah El-Farafiesya
Naeyla El-Farafiesya

Ahmad Fadzli bin Abd Aziz atau lebih dikenali sebagai Fadzli Aziz dilahirkan pada 9 Februari 1984 di Kota Bharu, Kelantan. Beliau ialah bekas anggota kumpulan nasyid UNIC (2004-2014)[1] yang merupakan salah sebuah kumpulan nasyid terkenal di Malaysia.

Beliau mula menganggotai UNIC pada tahun 2004 menggantikan salah seorang anggotanya pada waktu itu iaitu Wan Shah yang menarik diri dan telah merakamkan album pertamanya bersama UNIC yang berjudul Satu Tekad pada tahun 2005 bersama Hafiz Hamidun, Fitri Haris dan Bazli. Beliau merupakan seorang perunding motivasi dan dahulunya, beliau aktif berdakwah bersama-sama Mohd Fakhrul Radhi bin Kamarudin dan Bazli Hazwan bin Che Osman yang juga anggota kumpulan UNIC yang masih bertahan sehingga kini. Selain menyanyi dan berdakwah, beliau juga bekerja untuk stesen televisyen Islamik iaitu TV AlHijrah dan beliau juga merupakan seorang aktivis.

Pada tahun 2014, beliau telah mengumumkan pengundurannya dari UNIC atas faktor kerjaya secara rasmi pada 1 Januari 2015. Beliau telahpun mendirikan rumah tangga dengan Fatin Hanani dan dikurniakan 3 orang cahaya mata iaitu Adam, Sofiyyah & Naeyla.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 10 Tahun di Gelanggang Dakwah.
  2. ^ "Isteri Fadzli UNIC Selamat Lahirkan Bayi Perempuan". Munsyeed{Dot}Com. Dicapai pada 18 Disember 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]