Fail:Javan Green Peafowl in Baluran National Park.jpg

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Fail asli(4,301 × 3,072 piksel, saiz fail: 12.3 MB, jenis MIME: image/jpeg)

Fail ini dari Wikimedia Commons dan mungkin digunakan oleh projek lain. Penerangan pada laman penerangan failnya di sana ditunjukkan di bawah.

Ringkasan

Keterangan
English: A regular show in Baluran National Park, when a male Javan Green Peafowl gathers in a lek at early morning to show its train to the female.

Javan Green Peafowl (Pavo muticus muticus) is a race of Green Peafowl endemic to Java Island. This bird used to be widespread across the island, but today can only be found in several locations such as Ujung Kulon National Park, Baluran National Park, Meru Betiri National Park and Alas Purwo National Park.

In the breeding season, the male grew a long rump feathers known as a "train" which can be up to 3 meters length, making it the longest bird in the world. The train will be discarded once the season over.
Bahasa Indonesia: Pertujukan reguler di Taman Nasional Baluran, ketika burung Merak Hijau jantan berkumpul di lek untuk memamerkan bulu ekornya kepada betina.

Merak Hijau Jawa (Pavo muticus muticus) merupakan salah satu ras dari Merak Hijau (P. muticus) yang hanya tersebar di Pulau Jawa. Burung ini dulunya tersebar luas di seluruh pulau, namun saat ini hanya bisa ditemukan di lokasi-lokasi tertentu, seperti Taman Nasional Ujung Kulon, Taman Nasional Baluran, Taman Nasional Meru Betiri dan Taman Nasional Alas Purwo.

Di musim kawin, burung jantan menumbuhkan bulu tunggir (rump) yang memanjang hingga 3 meter, menjadikannya sebagai burung terpanjang di dunia. Bulu ini sering disebut sebagai 'train' alias kereta, dan digunakan untuk menarik perhatian betina. Bulu ini akan luruh ketika musim kawin selesai.
Tarikh
Sumber Karya sendiri
Pengarang Panji Gusti Akbar

Wikipedia

 Fail ini merupakan gambar pilihan di Wikipedia bahasa Indonesia (Gambar pilihan) dan ia dianggap salah satu imej terbaik.

Jika anda rasa fail ini layak untuk ditampilkan di Wikimedia Commons juga, anda boleh mencalonkannya.
Jika anda mempunyai imej dengan mutu yang serupa dan boleh diterbitkan di bawah lesen hak cipta yang bersesuaian, pastikan anda memuat naik, menanda dan mencalonkan imej tersebut.

Perlesenan

Dengan ini, saya selaku pemegang hak cipta karya ini, menerbitkannya di bawah lesen yang berikut:
w:ms:Creative Commons
pengiktirafan perkongsian serupa
Anda bebas:
  • untuk berkongsi – untuk menyalin, mengedar dan memindah hasil kerja
  • untuk mencampur semula – untuk menyesuaikan karya
Di bawah syarat berikut:
  • pengiktirafan – Anda mesti memberi penghargaan yang berpatutan, bekalkan pautan ke lesen, dan tunjukkan jika perubahan telah dibuat. Anda boleh lakukannya dalam sebarang cara yang munasabah, tetapi bukan dalam sebarang cara yang mencadangkan pemberi lesen mengendors anda atau penggunaan anda.
  • perkongsian serupa – Jika anda mengubah, adun semula, atau menokok tambah bahan, anda mesti menyebarkan sumbangan anda di bawah lesen yang sama atau serasi dengan yang asal.


Captions

Add a one-line explanation of what this file represents
A male Javan Green Peafowl (Pavo muticus muticus) showing off its tail in Bekol Savanna, Baluran National Park, East Java.

Items portrayed in this file

menggambarkan

11 November 2018

0.025 saat

285 milimeter

ISO speed Inggeris

220

Sejarah fail

Klik pada tarikh/waktu untuk melihat rupa fail tersebut pada waktu itu.

Tarikh/WaktuGambar kenitUkuranPenggunaKomen
semasa13:24, 4 Mei 2019Gambar kenit bagi versi pada 13:24, 4 Mei 20194,301 × 3,072 (12.3 MB)Cendrawasih14User created page with UploadWizard

Laman berikut menggunakan fail ini:

Penggunaan fail sejagat

Fail ini digunakan oleh wiki-wiki lain yang berikut:

Metadata