Fail:W.jpg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

W.jpg(800 × 394 piksel, saiz fail: 306 KB, jenis MIME: image/jpeg)

Lesen[sunting | sunting sumber]

Copyrighted Ini merupakan sebuah logo yang mempunyai hak milik dan/atau hak cipta. Adalah dipercayai bahawa imej logo berleraian rendah boleh digunakan di Wikipedia untuk menerangkan badan, pasukan atau syarikat berkenaan atas alasan kegunaan wajar tertakluk kepada undang-undang hak cipta Amerika Syarikat.

Penggunaan logo tersebut tidak bermakna organisasi tersebut menyokong Wikipedia atau Yayasan Wikimedia, dan tidak juga bermakna Wikipedia atau Yayasan Wikimedia menyokong organisasi tersebut. Lihat Wikipedia:Logo dan Wikipedia:Hak cipta.

Kolej Kemahiran Tinggi MARA Pasir Mas (KKTM Pasir Mas) mula dibina pada tahun 1998 dan siap beroperasi pada Januari 2000 dengan nama Institut Kemahiran MARA Pasir Mas (IKM Pasir Mas). Pembinaannya mengambil masa 2 tahun menggunakan perbelanjaan Rancangan Malaysia Ketujuh (RM7) dengan peruntukkan sebanyak RM19.73 Juta. Ianya dibina di atas tanah yang mempunyai keluasan 38 ekar dan kedudukannya adalah kira-kira 8 Kilometer dari bandar Pasir Mas. Pengambilan pertama pelajar seramai 100 orang dibuat pada bulan April 2000. Merupakan IKM pertama yang menawarkan jurusan di peringkat Diploma Teknologi dengan kerjasama Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Ditukar kepada nama Kolej Kemahiran Tinggi MARA Pasir Mas (KKTM Pasir Mas) pada tahun 2004 dan menawarkan program Diploma MARA sepenuhkan mulai sesi Julai 2004. Dengan pengstrukturan baru ini jawatan Pengetua telah dinaiktaraf ke jawatan Pengarah dan jawatan Penolong Pengetua ke jawatan Timbalan Pengarah. Dua jawatan Timbalan Pengarah diwujudkan iaitu Hal Ehwal Akademik & Khidmat Pengurusan dan Hal Ehwal Pelajar. Beberapa jawatan penting lain juga telah diwujudkan untuk memantapkan lagi sistem pentadbiran KKTM. Antaranya adalah Guru Kaunseling dan Bimbingan Kerjaya, Penyelaras Unit Peperiksaan, Pembantu Tadbir (Peperiksaan) dan Pembantu Perpustakaan.

Organisasi KKTM Pasir Mas dapat dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu Bahagian Khidmat Pengurusan & Hal Ehwal Pelajar yang terdiri daripada staf khidmat pengurusan dan Bahagian Hal Ehwal Akademik (HEA) yang terdiri daripada pensyarah teknikal, pensyarah bukan teknikal dan seorang Penolong Pegawai Latihan Vokasional Unit Peperiksaan. Bahagian Hal Ehwal Akademik merangkumi lima kursus iaitu Kursus Teknologi Elektrik, Kursus Teknologi Elektronik, Kursus Teknologi Senibina, Kursus Teknologi Mekanikal, Kursus Teknologi Awam, Jabatan Pengajian Am serta Unit Peperiksaan dan Persijilan.

Sejarah fail

Klik pada tarikh/waktu untuk melihat rupa fail tersebut pada waktu itu.

Tarikh/WaktuGambar kenitUkuranPenggunaKomen
semasa03:31, 9 Januari 2008Gambar kenit bagi versi pada 03:31, 9 Januari 2008800 × 394 (306 KB)Mridhwan (bincang | sumb.)

Laman berikut menggunakan fail ini:

Metadata