Cereka peminat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Fanfiction)

Cereka peminat atau cereka penggemar (juga Mal.: fiksyen peminat, Ind.: fiksi penggemar; bahasa Inggeris: fan fiction atau fanfiction - singkatan fanfic, FF atau fic)[nota bahasa 1] ialah istilah pengertian umum bagi hasil cereka mengenai watak-watak atau latar-latar yang dikarang oleh para peminat sesuatu karya asal, dan bukannya pengkarya asalnya. Cereka sebegini lazimnya menghuraikan hasil kerja yang tidak menerima izin pengkarya asalnya, dan biasanya (tetapi bukan selalunya) tidak diterbit secara profesional.

Fiksyen peminat diertikan berlawanan dengan fiksyen asli yang wujud di dalam alam diskret tersendiri, serta berlawan dengan hasil daftar karya dalam lingkungan alam tersebut. Kebanyakan pengarang karya sebegini peminat menganggap bahawa pembacanya berpengetahuan mengenai alam latar karya yang dijadikan asas kepada hasil kerja mereka.

Sebelum sekitar tahun 1965, istilah fiksyen peminat digunakan dalam fandom sains fiksyen untuk menandakan asli kerja-kerja cereka sains amatur yang diterbit dalam fanzine sains fiksyen, berbanding dengan fiksyen yang diterbit secara profesional, namun penggunaan istilah bagi erti sebegini kini tidak digunakan lagi; definisi-definisi terkini istilah ini mengecualikan cereka asli dari genre berkenaan dan tidak semestinya mengecualikan sumbangan profesional.

Gambaran umum[sunting | sunting sumber]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Bahan-bahan yang mana pengarangnya cuma secara sedar-sedar meniru gaya, suara, dan/atau subjek karya orang lain, biasanya dipanggil pastis dan secara amnya dianggap sebagai genre yang berasingan daripada fiksyen peminat, meskipun ada karya yang sebenarnya merupakan kedua-dua karya pastis dan fiksyen peminat. Filem-filem tidak sah yang merupakan kerja terbitan secara amnya dipanggil filem peminat (fan film), manakala komik buatan peminat pula biasanya disebut "komik peminat" (fan comics) atau (di Jepun) doujinshi; amnya, setiap satunya dianggap sebagai kategori yang berbeza daripada "fiksyen peminat" yang sering dianggap sebagai berbentuk sastera.

Pengarangan[sunting | sunting sumber]

Latar tempat, watak dan jalan cerita sesebuah karya dalam kategori ini didasarkan kisah, karakter atau latar dalam cereka sudah ada baik dari filem, komik, novel mahupun tokoh-tokoh ternama sama ada yang lama mahupun yang terkini.

  • Watak - kadangkalanya ada karya yang menyertakan penulisnya atau nama orang lain sebagai karakter dalaman latar cerita tersebut - watak sering disebut sebagai "watak asli" (original character - OC) , ada pula yang tidak. Ada pula karya menggunakan atau memasukkan pembaca sebagai salah satu tokoh cerita (reader insert) lalu ia diceritakan mengikut sudut pandang ketiga namun digantikan dengan kata ganti diri kedua ("kamu") seakan pembaca sedang mengalami peristiwa dalam karya dikarang.
  • Jalan cerita - jalan cerita sesebuah karya yang direka peminat merupakan hasil imaginasi para peminat. Konsep sederhana yang digunakan dalam menulis sebuah karya cereka sebegini adalah “What if…” (“Bagaimana jika…”) - yakni membayangkan kejadian beraneka ragam yang dianggap bersesuaian dengan watak dipilih.

Batasan hakcipta[sunting | sunting sumber]

Untuk menghindari tuntutan hak cipta yang jelas dilangkaui untu tujuan pengkaryaan, penulis cereka jenis ini biasanya akan menyatakan jenis penulisan ini secara terang-terangan semacam pengakuan hak cipta untuk pengkarya aslinya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pengutamaan istilah "cereka peminat" sebagai tajuk entri didasarkan kecenderungan pemakaian perkataan peminat berbanding penggemar dalam kalangan negara-negara Nusantara - lihat nota bahasa di "peminat".

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Hellekson, Karen, and Kristina Busse. Fan fiction and fan communities in the age of the Internet: new essays. Jefferson, North Carolina: McFarland & Co., 2006. ISBN 0786426403.
  • Pugh, Sheenagh. The Democratic Genre: Fan Fiction in a Literary Context. Bridgend, Wales: Seren, 2005. ISBN 1854113992.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]