Farha (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Farha
PengarahDarin J. Sallam[2]
Lakon layarDarin J. Sallam[2]
Dihasilkan oleh
  • Deema Azar
  • Ayah Jardaneh
  • William Johansson Kalen
Dibintangi
SinematografiRachel Aoun[1]
Disunting olehPierre Laurent[1]
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
Masa tayangan
92 minit[1]
NegaraJordan, Sweden, Arab Saudi[1]
BahasaBahasa Arab, Bahasa Inggeris

Farha ialah sebuah filem drama sejarah Jordan yang ditulis dan diarahkan oleh Darin J. Sallam.[2] Filem ini adalah cerita tentang usia seorang gadis Palestin semasa Nakba, dan berdasarkan kisah yang Sallam diberitahu semasa kecil tentang seorang gadis bernama Radiyyeh.[3] Ia ditayangkan di Festival Filem Toronto pada 14 September 2021 dan mula disiarkan di Netflix pada 1 Disember 2022.

Plot[sunting | sunting sumber]

Sebelum penghijrahan Palestin pada 1948, gadis berusia 14 tahun Farha bermain dengan gadis lain di sebuah perkampungan Palestin. Ketika gadis-gadis lain teruja dengan perkahwinan rakan mereka, Farha mengimpikan untuk melanjutkan pelajaran dan bersekolah di bandar seperti kawan baiknya Farida. Farha meminta ayahnya Abu Farha mendaftar ke sekolah, tetapi ayahnya mahu dia berkahwin sebaliknya. Bapa saudaranya Abu Walid sedang menziarahi Abu Farha. Dia meminta Abu Farha mempertimbangkan permintaan Farha yang berulang kali untuk melanjutkan pelajaran. Pada waktu malam, sekumpulan lelaki militan Palestin tempatan melawat Abu Farha, yang bertindak sebagai ketua kampung dan datuk bandar. Mereka meminta dia menyertai perjuangan mereka dalam memerangi pembentukan Israel. Abu Farha enggan, mengulangi bahawa tujuan utamanya adalah untuk menjaga kampungnya.

Semasa perkahwinan salah seorang rakan sekolah Farha, lelaki bertemu dengan Abu Farha dan Farha takut dia telah dijanjikan untuk berkahwin. Dia berhadapan dengan bapanya tentang peristiwa itu dan menuntut untuk diberitahu apa yang berlaku. Bapanya memberitahunya bahawa dia telah menerima permintaannya untuk melanjutkan pelajaran sebaliknya telah mengisi borang pendaftaran untuknya menyertai sekolah. Semasa meraikan berita itu bersama rakan baiknya Farida, bunyi bom kedengaran di kejauhan. Farha dan Farida berlari ke perkampungan itu dan mendapati ia dalam keadaan huru-hara dengan bunyi daripada pembesar suara tentera yang meminta penduduk kampung berpindah. Farha dan Farida ditemui oleh Abu Farida, yang membawa mereka ke dalam keretanya untuk berpindah. Dia juga meminta Abu Farha untuk berpindah, tetapi dia enggan memilih untuk tinggal di belakang dan mempercayakan Abu Farida untuk menjaga Farha. Semasa kereta itu melaju pergi, Farha meninggalkan kereta dan menyertai ayahnya. Abu Farha membawanya pulang ke rumah mereka dan mengambil senapang dan menguncinya di dalam pantri, menyuruhnya bersembunyi. Dia memberitahunya bahawa dia akan mengambilnya apabila selamat. Farha terkurung di dalam pantri selama berhari-hari tanpa khabar berita daripada ayahnya, sementara dia terus mendengar bunyi bom dan tembakan di kejauhan dan hanya mampu menjeling melalui lubang pantri ke halaman rumah.

Sebuah keluarga Palestin, Abu Muhamad dan Um Mohammad, memasuki rumahnya. Keluarga Palestin itu melahirkan seorang bayi lelaki di halaman rumah Farha. Farha meminta Abu Muhammad untuk membenarkannya keluar tetapi sebelum dia sempat, peronda tentera Israel berhenti di luar rumah menuntut keluarga itu keluar dan menyerah diri. Abu Muhammad keluar dan berhadapan dengan komander peronda Israel dan pemberi maklumat Palestin dengan topeng. Pemberi maklumat Palestin kelihatan mengenali penduduk kampung dan memberitahu komander Israel daripada Abu Muhammad dari kampung yang berbeza. Komander Israel memilih untuk menggeledah rumah untuk mencari senjata. Dia mendapati keluarga Abu Mohammad bersembunyi di dalam rumah sebaliknya. Keluarga Abu Muhammad, kecuali bayi lelaki itu, dibunuh dengan senjata api manakala Farha memerhati dari lubang di pantri. Pemberi maklumat Palestin melihat Farha dari lubang di pantri dan mengenalinya, menyebut namanya tetapi memilih untuk tidak mendedahkan keberadaannya kepada askar Israel. Komander Israel meminta seorang askar muda Israel untuk membunuh bayi itu tanpa membuang peluru dengan menginjaknya. Askar itu tidak dapat menahan diri untuk melakukannya dan memutuskan untuk meninggalkan bayi lelaki itu di lantai halaman sebaliknya.

Farha bersusah payah membuka pintu pantri yang berkunci untuk mendapatkan bayi itu tetapi percubaannya sia-sia. Selepas menggeledah pantri, dia menemui pistol tersembunyi yang digunakannya untuk menembak kunci pintu. Selepas keluar dari pantri, Farha mendapati bayi lelaki itu sudah mati. Dia meninggalkan kampungnya berjalan dalam kesedihan dan keputusasaan. Epilog muncul dan menyatakan bahawa Farha tidak pernah menemui bapanya dan nasibnya selepas menjadi diaspora masih tidak diketahui, dan dipercayai terbunuh dalam peristiwa Nakba. Farha akhirnya berhijrah ke Syria dan menceritakan kisahnya yang diturunkan secara turun-temurun.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Karam Taher sebagai Farha
  • Ashraf Barhom sebagai Abu Farha
  • Ali Suliman sebagai Abu Walid
  • Tala Gammoh sebagai Farida
  • Sameera Asir sebagai Um Mohammad
  • Majd Eid sebagai Abu Mohammad
  • Firas Taybeh sebagai bapa Farida

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Farha ditulis dan diarahkan oleh Darin J. Sallam,[2] dan merupakan filem panjang pertamanya.[4] Ia berdasarkan kisah yang diceritakan kepada ibu Sallam oleh seorang rakan, yang tinggal sebagai pelarian di Syria, tentang pengalamannya semasa Nakba, di mana ratusan ribu rakyat Palestin diusir dari tanah air mereka.[5]

Filem ini diterbitkan oleh TaleBox, berpangkalan di Jordan, dan diterbitkan bersama oleh Laika Film & Television dan Chimney, kedua-duanya berpangkalan di Sweden.[2]

Filem ini adalah penampilan pertama skrin bagi pelakon utama Karam Taher.[2] Sallam berkata, ketika melakonkan watak utama, dia "mencari seorang gadis yang [dia] boleh tinggal bersama selama 52 minit di dalam bilik". Uji bakat awal Taher tidak berjalan lancar. Sallam berkata, "[Taher] malu [... ] Tetapi apa yang benar-benar kekal dengan saya ialah wajahnya: dia mempunyai wajah yang sangat spesifik dan mata yang sangat ekspresif. Dari satu sisi, wajahnya seperti kanak-kanak, dan dari sisi yang lain, dia adalah seorang wanita muda-ia adalah kisah tentang usia."[4]

Penggambaran[sunting | sunting sumber]

Farha telah menjalani penggambaran di Jordan.[2] Sallam menyatakan dalam temu bual bahawa "beberapa anak kapal menangis di belakang monitor semasa merakam, mengingati keluarga dan kisah mereka, dan cerita yang mereka dengar daripada datuk nenek mereka."[3]

Pelancaran[sunting | sunting sumber]

Farha ditayangkan di Festival Filem Toronto pada 14 September 2021.[2][6][7] Ia kemudiannya ditayangkan di Busan dan Rom.[1] Pada 7 November 2022, filem itu ditayangkan di festival Palestine Cinema Days di Ramallah, Palestin.[8] Filem ini mula disiarkan di Netflix pada 1 Disember 2022.[9]

Filem ini telah dikritik oleh ahli politik sayap kanan Israel,[9][10] termasuk menteri kewangan Israel, Avigdor Lieberman dan menteri kebudayaan, Hili Tropper, yang turut mengkritik Netflix kerana menstrimkannya.[11] Farha juga menjadi sasaran kempen undi boitot yang diselaraskan di IMDb dan pembikin filem telah diherdik di media sosial.[5][12]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Ulasan The New York Times menyifatkan filem itu sebagai "sejenis kisah pendewasaan ganas" dan walaupun ia "terutamanya berkembang di dalam bilik simpanan yang kecil, dan [filem] bercakap banyak."[13] Dalam ulasan The Hindu, Farha dipuji kerana "menyampaikan secara ringkas mesejnya, menyampaikan kekejaman keganasan melalui naratif ringkas."[14]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f Ide, Wendy (9 Disember 2021). "'Farha': Red Sea Review". Screen Daily (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Disember 2022.
  2. ^ a b c d e f g h Barraclough, Leo (3 September 2021). "Picture Tree International Boards Toronto-Bound 'Farha,' Debuts Trailer". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Disember 2022.
  3. ^ a b Akerman, Iain (24 Disember 2021). "'I'm not afraid to tell the truth:' Jordanian filmmaker Darin Sallam discusses 'Farha'". Arab News. Dicapai pada 4 Disember 2022. Inspired by the story that Sallam was told as a child (although Radieh has become Farha — played by newcomer Karam Taher), it addresses the horror of the Nakba (the violent removal of Palestinians from their homeland), which is harrowingly depicted from the unique perspective of a young girl trapped inside a single room.
  4. ^ a b Wise, Damon (3 Disember 2022). "Filmmaker Darin J. Sallam On The Personal Story At Heart Of Jordan's Oscar Entry 'Farha' – Contenders International". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Disember 2022.
  5. ^ a b Hussain, Murtaza (3 Disember 2022). "Netflix's "Farha" and the Palestinian Right to Process Pain Through Art". The Intercept (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 Disember 2022.
  6. ^ Saito, Stephen (14 September 2021). "TIFF 2021 Review: "Farha" Sheds Light on the Burden of Bearing Witness". The Moveable Fest (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Disember 2022.
  7. ^ Mobarak, Jared (11 September 2021). "TIFF Review: Farha Vividly Depicts Palestinian History Through the Eyes of a Teenager". The Film Stage (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Disember 2022.
  8. ^ "Palestinian stories of trauma, resilience spotlighted". The Express Tribune (dalam bahasa Inggeris). Reuters. 12 November 2022. Dicapai pada 1 Disember 2022.
  9. ^ a b Hussain, Murtaza (3 Disember 2022). "Netflix's "Farha" and the Palestinian Right to Process Pain Through Art". The Intercept. Dicapai pada 4 Disember 2022. The pivotal scene in "Farha" showing the murder of a Palestinian family depicts the wartime Israeli military in a poor light. Yet far from being unthinkable, such incidents have been documented by Israeli historians as common during the Nakba. "The Jewish soldiers who took part in the massacre also reported horrific scenes: babies whose skulls were cracked open, women raped or burned alive in houses, and men stabbed to death," the historian Ilan Pappe wrote in his book, "The Ethnic Cleansing of Palestine," describing accounts of a massacre that took place in the Palestinian village of Dawaymeh. The massacre in Dawaymeh was just one of countless incidents of ethnic cleansing during this period, many of which have survived in the memory of Palestinians but are only now being recognized by others.
  10. ^ Berman, Nora (2 Disember 2022). "In Israel, a scandal over Netflix's choice to stream a film depicting the 1948 murder of a Palestinian family". The Forward. Dicapai pada 4 Disember 2022. While the exact events in the film may not have happened, it is not a lie, nor libelous, to say that Palestinian civilians, including women and children, were killed during the creation of the state. Efforts by Jewish Israelis to suppress this narrative only further entrench existing hostility and calcify any efforts toward coexistence."No reasonable person still believes there were no acts of expulsion and massacre by the Jewish side in the 1948 war," Israeli historian Benny Morris has written of his country's earlier attempts to hide this history... Still, the painful reality is that some Israeli soldiers did kill men, women and children on the path to creating a Jewish state.
  11. ^ McKernan, Bethan (1 Disember 2022). "Israel condemns Netflix film showing murder of Palestinian family in 1948 war". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Disember 2022.
  12. ^ Osman, Nadda (2 Disember 2022). "Farha: 'Smear campaign' targets Netflix film depicting Nakba". Middle East Eye. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Disember 2022. Dicapai pada 4 Disember 2022.
  13. ^ Loayza, Beatrice (1 Disember 2022). "'Farha' Review: A Most Brutal Coming-of-Age Story". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 1 Disember 2022.
  14. ^ Keswani, Pallavi (5 Disember 2022). "'Farha' movie review: A simple but affecting film on civilian casualties of war". The Hindu (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0971-751X. Dicapai pada 7 Disember 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]