Farhan Al-Saadi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Syeikh Farhan Al-Saadi (Dalam Bahasa Arab:فرحان السعدي) (lahir pada 1856 di Al-Mazar - dihukum mati pada 22 November 1937), seorang pejuang Palestin dari kumpulan Izzuddin Al-Qassam, menyertai penentangan terhadap Amanat dan Zionisme di Palestin. Salah seorang pemimpin revolusi 1936 di Palestin. Dia telah dihukum bunuh oleh pihak berkuasa Palestin Bermandat.

Farhan al-Saadi

Seorang pejuang Palestin dari kumpulan Izzuddin Al-Qassam
فرحان السعدي
Kelahiran
Farhan al-Saadi

1856
Meninggal dunia22 November 1937 (Berumur 80-81)
Sebab kematianHukuman Gantung
WarganegaraEmpayar Uthmaniyah Palestin Bermandat

Kelahiran dan didikan[sunting | sunting sumber]

Sheikh Farhan Al-Saadi dilahirkan di kampung Al-Mazar di daerah Jenin, utara Palestin, pada pertengahan abad kesembilan belas. Beliau mendapat pendidikan kitab kampung dan sekolah rendah Jenin, tetapi beliau gemar menerima pelajaran agama di masjid-masjid pada masa mudanya, dan bertemu dengan ulama dan ulama, sehingga didikan agama dan keilmuannya menimbulkan rasa takut dan hormat di lingkungannya. Apabila British menduduki Palestin, beliau dikenali di kalangan r

akyat sebagai "Sheikh Farhan." Dia menghafal Al-Quran dan hadis-hadis Nabi, jadi dia dikenali sebagai "Sheikh."

Demi Jihad[sunting | sunting sumber]

Sheikh Farhan mengambil bahagian dalam persidangan kebangsaan dan dalam demonstrasi menentang Mandat British secara berterusan, dan, dalam revolusi 1929, membentuk kumpulan Mujahidin di daerah Jenin yang menghadapi pihak berkuasa Mandat dengan pemberontakan dan ketidaktaatan, jadi pihak berkuasa menangkapnya dan memenjarakannya selama tiga tahun di penjara Acre dan penjara Nour Shams. Selepas dibebaskan dari penjara, dia berpindah ke Haifa, di mana dia menghubungi Syeikh Izzuddin Al-Qassam dan bergabung di bawah panjinya.

Kesyahidan[sunting | sunting sumber]

Syeikh Al-Saadi selepas penahanannya oleh tentera pendudukan British pada tahun 1937. Dia kemudiannya dihukum bunuh.

Pada 17 April 1936, Syeikh Farhan Al-Saadi dan sahabatnya, Syeikh Attia Abu Ahmed, menyerang konvoi Yahudi. Kemudian, selepas kejadian ini (yang membawa kepada revolusi 1936), beliau bergerak bersama para sahabatnya ke pergunungan, duduk di bonggol dan guanya, bergelut sepanjang peringkat pertama. Sejak pembunuhan 'Andrews', pihak berkuasa telah menyebarkan mata, menjejaki Qassami, sehingga dapat menangkap Sheikh Farhan dan tiga lagi sahabatnya. Dan oleh kerana pihak berkuasa mengetahui bahawa syeikh itu adalah pemikir pertama dalam Liga selepas kesyahidan al-Qassam, ia membicarakannya dalam perbicaraan olok-olok dalam tiga jam, menuduhnya membunuh 'Andrews', dan kemudian mengeluarkan hukumannya kematian dengan cara gantung.

Al-Saadi enggan bercakap membela dirinya semasa perbicaraan, jadi dia tenang dan kata-katanya sangat sedikit dan berani, dan apabila mereka bertanya kepadanya: "Adakah kamu bersalah?" Dia menjawab: "Ya Allah semoga aku tidak bersalah!" Apabila mereka bertanya kepadanya, semasa dia terkejut di tempat persembunyian dan penangkapannya, jika dia mempunyai senjata, dia menjawab, "Ya," dan dia mempunyai pistol lama tergantung di dinding di rumahnya.

Sebilangan peguam menderma untuk pembelaan Al-Saadi, dan hujah mereka dalam pembelaannya ialah dia tidak ditangkap semasa menggunakan senjata, dan bahawa dia telah menyebut sendiri bahawa dia mempunyai pistol, dan bahawa dia terlalu tua untuk mampu melakukan sebarang tindakan peperangan. Bagaimanapun, mahkamah tentera (yang ditubuhkan beberapa hari lalu, pada 11 November) tidak mengambil kira sebarang hujah ini dan tidak mendengar seruan Arab yang dikeluarkan dari Palestin dan luar negara untuk meringankan hukuman mati. dan melaksanakannya pada 22 November 1937, dan dikatakan pada 27. Syeikh yang dipenjarakan sedang berpuasa pada bulan Ramadhan, maka hukuman itu dilaksanakan. Bagaimanapun, keputusan itu bertentangan dengan apa yang dibayangkan oleh kerajaan Amanat, kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah negara bahawa seorang syeikh seusianya telah dihukum bunuh, dan pada bulan Ramadan yang penuh keberkatan.

Hukuman mati Al-Saadi membawa kepada kebangkitan semula semangat massa revolusioner. Insiden hukuman mati Al-Saadi sangat terkenal sehingga membayangi peranan besarnya dan kebenarannya sebagai motif utama revolusi. Namun, rakan-rakannya mengakui hal ini kepadanya. Ahli sejarah Qasami Subhi Yassin memanggilnya "pejuang yang jujur." Dia juga disebut sebagai "pengganti syahid al-Qassam dan yang pertama melepaskan peluru pada tahun 1936."

Syeikh Farhan Al-Saadi kekal sebagai mercusuar jihad, dan sekolah penentangan dari mana pejuang-pejuang penentangan menarik dari sepanjang zaman.