Fatima al-Fihri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fatima al-Fihri (Al-Fihriya)
فاطمة بنت محمد الفهرية القرشية‎
Kelahiransekitar 800
Meninggal duniasekitar 880
Terkenal keranaPengasas pertama dan tertua madrasah dan universiti, Al-Karaouine

Fatima bint Muhammad Al-Fihriya Al-Qurashiya (Arab: فاطمة بنت محمد الفهرية القرشية) ialah seorang wanita Arab yang dikreditkan dengan menubuhkan universiti yang paling lama, yang beroperasi dan universiti yang pertama di dunia, Universiti Al-Karaouine di Fez, Maghribi pada tahun 859 M, walaupun ini dipertikaikan[1][2]. Beliau juga dikenali sebagai "Umm al-Banayn".

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Masjid dan Universiti Al-Karaouine

Al-Fihri dilahirkan sekitar 800 M di bandar Kairouan, Tunisia sekarang. Dia keturunan Arab Qurayshi, dengan nama "Fatima al-Fihri al-Qurashhi [keluarga Qurayshi]. Keluarga beliau adalah sebahagian daripada perpindahan besar ke Fes dari Kairouan Walaupun keluarganya tidak mulai kaya, bapanya, Mohammed al-Fihri, menjadi pedagang yang berjaya.[3]

Beliau dan saudara perempuannya Maryam berpendidikan tinggi dan mengkaji Fiqh Islam dan Hadis, atau catatan ucapan dan perbuatan Nabi Muhammad.[4] Kedua-duanya pergi ke masjid-masjid di Fes. Fatima telah mengasaskan Al-Karaouine manakala Maryam mendirikan Al-Andalus.[5]

Sedikit yang diketahui tentang kehidupan peribadinya, kecuali apa yang dicatatkan oleh sejarahwan abad ke-14 Ibn Abi-Zaraa '. Sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa perpustakaan Al-Karaouine yang mengalami kebakaran besar pada 1323. Al-Fihri telah berkahwin, tetapi kedua-dua suaminya dan ayahnya meninggal sejurus selepas pernikahan. Ayahnya meninggalkan kekayaannya kepada Fatima dan kakaknya, anak tunggalnya.

Membina Masjid Al-Karaouine[sunting | sunting sumber]

Al-Fihri menggunakan wang yang diwarisi dari bapanya untuk membeli sebuah masjid yang dibina sekitar 845 M di bawah pengawasan Raja Yahya ibn Muhammad. Dia kemudian membina semula dan membeli tanah di sekelilingnya, menggandakan saiznya.

Projek pembinaan diawasi oleh Fatima sendiri. Walaupun seni bina masjid adalah mewah, Al-Fihri membuat titik untuk membinanya dengan sederhana. Seperti yang dijelaskan oleh sejarawan Tunisia, Hassan Hosni Abdelwahab dalam bukunya Wanita Tunisia Yang Masyhur:

“Dia komited untuk hanya menggunakan tanah yang dia beli. Dia menggali jauh ke dalam tanah, menggali pasir kuning, plester, dan batu untuk digunakan, agar tidak mencuri dari orang lain [untuk menggunakan terlalu banyak sumber].”[6]

The mosque took 18 years to construct.[5] According to Moroccan historian Abdelhadi Tazi, Al-Fihri fasted until the project’s completion. When it was finished, she went inside and prayed to God, thanking him for his blessings.[7] She named it after the immigrants from her hometown of Kairouan.

Al-Karaouine masih berdiri berhampiran Al-Andalus, masjid yang dibina oleh kakak perempuan Fatima.

Pengasas Universiti Al-Karaouine[sunting | sunting sumber]

Selepas selesai masjid, Al-Fihri mendirikan Universiti Al-Karaouine sebagai lanjutan tempat ibadat. Ia merupakan universiti yang paling lama beroperasi di dunia dan kadang-kadang dirujuk sebagai universiti tertua di dunia, dengan menjadi institusi pertama yang menganugerahkan ijazah yang menunjukkan tahap pembelajaran yang berlainan. Kursus yang ditawarkan termasuk Pengajian Islam, matematik, tatabahasa, dan perubatan.[3]

Perpustakaan di Al-Karaouine dianggap sebagai yang tertua di dunia.[3] Baru-baru ini ia telah diubahsuai oleh arkitek Kanada-Maghribi Aziza Chaouni dan dibuka semula kepada orang ramai pada Mei 2016.[8] The library's collection of over 4000 manuscripts includes a 9th-century Qur'an and the earliest collection of hadiths.[9][3]

Kewafatan[sunting | sunting sumber]

Al-Fihri meninggal sekitar tahun 880 M. Perpustakaan dan universitinya telah berlarutan selama beberapa tahun.[10]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.iandavidmorris.com/fatima-al-fihri/
  2. ^ Kenney, Jeffrey T.; Moosa, Ebrahim (2013-08-15). Islam in the Modern World (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 128. ISBN 9781135007959.
  3. ^ a b c d http://venturesafrica.com/meet-fatima-al-fihri/
  4. ^ Kenney, Jeffrey T.; Moosa, Ebrahim (2013-08-15). Islam in the Modern World (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 128. ISBN 9781135007959.
  5. ^ a b Kahera, Akel; Abdulmalik, Latif; Anz, Craig (2009-10-26). Design Criteria for Mosques and Islamic Centres (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 81. ISBN 9781136441271.
  6. ^ "كتاب - شهيرات التونسيات". k-tb.com. Dicapai pada 2019-09-09.
  7. ^ التحرير, هيئة (2019-04-09). "فاطمة الفهرية أم البنين مؤسسة أول جامعة في العالم". Ejadidanews.com - الجديدة نيوز (dalam bahasa Arab). Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-12-22. Dicapai pada 2019-09-09.
  8. ^ Shaheen, Kareem (2016-09-19). "World's oldest library reopens in Fez: 'You can hurt us, but you can't hurt the books'". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 2017-05-30.
  9. ^ Daisy Carrington. "This 1,157-year-old library gets a facelift". CNN. Dicapai pada 2017-05-30.
  10. ^ http://www.manchesteruniversitypress.co.uk/articles/fatima-al-fihri-founder-worlds-first-university/

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]