Fiji Airways

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fiji Airways
IATA ICAO Pengenal
FJ FJI FIJI
Ditubuhkan1947
Bermula operasi1951
HabLapangan Terbang Antarabangsa Nadi
Hab keduaLapangan Terbang Antarabangsa Nausori
PerikatanOneworld (Rakan Hubungan)[1]
SubsidiariFiji Link
Pesawat12
Destinasi23
Syarikat indukFiji Airways Group
Ibu pejabatNadi
Nadi, Fiji
Orang pentingAndre Viljoen (Pengarah Urusan & CEO)
Rajesh Punja (Pengerusi)
Pekerja1300
Laman webfijiairways.com

Fiji Airways (dahulu dikenali sebagai Air Pacific), ialah syarikat penerbangan bendera Fiji.[2][3] dan mengendalikan perkhidmatan antarabangsa ke 13 negara dan 23 bandar raya termasuk Fiji, Australia, New Zealand, Samoa, Tonga, Tuvalu, Kiribati, Vanuatu dan Kepulauan Solomon (Oceania), Amerika Syarikat, Hong Kong dan Singapura. Ia mempunyai rangkaian lanjutan 108 destinasi antarabangsa melalui rakan kongsi codesharenya. Syarikat penerbangan itu meneruskan penerbangan terus ke Narita, Tokyo pada 3 Julai 2018. Kumpulan Fiji Airways membawa 64 peratus daripada semua pelawat yang terbang ke Fiji, menggaji lebih dari 1000 pekerja, dan memperoleh pendapatan lebih daripada FJD $ 815 juta (USD $390 juta).

Penerbangan komersial pertama sebagai Fiji Airways dibuat pada tahun 1951 tetapi asal-usul syarikat penerbangan itu kembali ke Katafaga Estates Ltd yang dibentuk pada tahun 1947. Setelah diperoleh oleh Qantas pada tahun 1958, Katafaga Estates telah dipulihkan sebagai syarikat penerbangan serantau dan dinamakan semula sebagai Air Pacific. Pada bulan Mei 2012, MD / CEO David Pflieger mengumumkan bahawa sebagai bahagian terakhir pemulihan syarikat penerbangan itu, syarikat penerbangan itu akan kembali ke nama asalnya Fiji Airways untuk memperkuat peranannya sebagai syarikat penerbangan kebangsaan Fiji.[4] Kerajaan Fiji memiliki 52% syarikat penerbangan dan Qantas 46%, dengan pemerintah beberapa negara pulau Pasifik memegang sisanya. [5] Syarikat penerbangan itu merancang untuk menggantikan lima Boeing 737 yang lebih lama dengan Boeing terbaru 737 MAX 8s selepas penghantaran pada akhir 2018, pada harga senarai kira-kira AS$ 110 juta setiap satu. Dua daripada Boeings baru dijadualkan tiba pada tahun 2018, dan selebihnya tahun berikutnya. Pesawat ini bertujuan untuk perkhidmatan serantau Fiji Airways ke Australia, New Zealand, Hawaii, Kiribati, Samoa, Kepulauan Solomon, Tonga dan Vanuatu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "FIJI AIRWAYS TO JOIN oneworld AS 'CONNECT' PARTNER | Fiji Airways". fijiairways.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 June 2018.
  2. ^ Creedy, Steve (19 March 2013). "Air Pacific gets first Airbus A330 as part of its Fiji Airways rebranding". TheAustralian.com.au. News Corps Australia. Dicapai pada 2 January 2015.
  3. ^ <!-nal Directory of Company Histories, Vol 70 (2005). "Terms and Conditions of Carriage for Fiji Airways and Fiji Link" (PDF). St. James Press. Dicapai pada 2 January 2015.
  4. ^ Parker Brown, David (October 2012). "AIR PACIFIC CHANGES NAME TO FIJI AIRWAYS AND SHOWS OFF NEW LIVERY AND INTERIOR". Airline Reporter. DAVID PARKER BROWN.
  5. ^ Lefer, Henry (February 2000). "Fijian carrier ranges far and wide from its South Pacific home". Transport World Vol. 37 Issue 2. Penton Media, Inc.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]