All the President's Men (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem All the President's Men)
All the President's Men
PengarahAlan J. Pakula
Tarikh tayangan
1976
Masa tayangan
138 minit.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris

All the President's Men adalah sebuah filem thriller politik 1976 Amerika Syarikat arahan Alan J. Pakula dengan lakon layar oleh William Goldman. Ia berdasarkan novel bukan cereka 1974 berjudul sama oleh Carl Bernstein dan Bob Woodward, dua orang wartawan akhbar The Washington Post yang menyiasat skandal Watergate yang lama-kelamaan terbongkar hasil laporan mereka berdua lalu menjatuhkan Presiden Amerika Syarikat pada ketika itu, Richard M. Nixon. Ia dibintangi Robert Redford dan Dustin Hoffman.


Filem itu dicalonkan dalam pelbagai kategori Anugerah Akademi, Anugerah Golden Globe dan BAFTA pada tahun itu. Pada 2010, filem ini dipilih untuk pemuliharaan di Pejabat Pendaftaran Filem Nasional Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat sebagai suatu karya yang menyumbang kepada budaya, sejarah, atau estetik secara signifikan".

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Jun 1972, pengawal keselamatan Frank Wills di kompleks Watergate mendapati sebuah selak pintu yang ditampal supaya tidak terkunci. Dia menghubungi pihak polis, yang menemui dan menangkap lima pencuri di ibu pejabat Jawatankuasa Kebangsaan Demokratik di kompleks itu. Keesokan harinya, The Washington Post mengarahkan wartawan baru Bob Woodward ke mahkamah tempatan untuk membuat litupan cerita, yang dianggap tidak penting.

Woodward mendapat tahu bahawa lima lelaki, empat orang Cuba-Amerika dari Miami dan James W. McCord, Jr., mempunyai peralatan pengitipan elektronik dan diwakili oleh peguam berharga tinggi. Semasa soal-siasat, McCord mengenali dirinya di mahkamah sebagai baru ini meninggalkan Agensi Perisikan Pusat (CIA) dan yang lain juga dinyatakan memiliki hubungan CIA. Woodward menghubungkan kecurian itu pada E. Howard Hunt, bekas pekerja CIA, dan Peguam Khas Richard Nixon, Charles Colson.

Carl Bernstein, seorang wartawan Post yang lain, ditugaskan untuk melitupi cerita Watergate bersama Woodward. Kedua-dua lelaki muda ini adalah rakan kongsi yang enggan, tetapi bekerja bersama-sama dengan baik. Editor Eksekutif Benjamin Bradlee percaya kerja mereka tidak mempunyai sumber yang boleh dipercayai dan tidak layak di halaman depan Pos, tetapi dia menggalakkan siasatan lanjut.

Woodward menghubungi seorang pegawai kanan kerajaan, sumber anonim yang telah dia gunakan sebelum dan dirujuk sebagai "Tekak Dalam (Deep Throat)." Berkomunikasi secara rahsia, menggunakan bendera yang diletakkan di dalam pasu bunga balkoni untuk menandakan pertemuan, mereka berjumpa pada waktu malam di tempat letak kereta bawah tanah. Deep Throat bercakap dengan teka-teki dan metafora, mengelakkan fakta-fakta yang ketara mengenai pecah masuh Watergate, tetapi terus memberi nasihat kepada Woodward untuk "mengikuti aliran wang."

Woodward dan Bernstein berjaya menghubungkan kelima pencuri dengan aktiviti rasuah di sekitar sumbangan kempen kepada Jawatankuasa Nixon untuk pemilihan semula Presiden (CREEP). Ini termasuk cek $25,000 yang dibayar kepada Kenneth H. Dahlberg, yang pihak berkuasa Miami kenal pasti ketika menyiasat pencuri yang berpangkalan di Miami. Namun, Bradlee dan yang lain di Post meragui penyiasatan dan pergantungannya terhadap sumber-sumber seperti Deep Throat, tertanya-tanya mengapa pentadbiran Nixon harus melanggar undang-undang ketika Presiden hampir pasti mengalahkan lawannya, lantikan Demokrat George McGovern .

Melalui bekas bendahari CREEP, Hugh W. Sloan, Jr., Woodward dan Bernstein menghubungkan dana beratus-ratus ribu dolar kepada Kepala Staf Rumah Putih, HR Haldeman - "orang kedua terpenting di negara ini" dan kepada bekas Peguam Negara John N. Mitchell, kini ketua CREEP. Mereka mendapat tahu bahawa CREEP membiayai kempen "ratfucking" untuk mensabotaj calon presiden Demokrat setahun sebelum kecurian Watergate, ketika Nixon terkebelakang Edmund Muskie dalam pemilihan.

Walaupun permintaan Bradlee untuk ketelitian memaksa wartawan untuk mendapatkan sumber lain untuk mengesahkan sambungan Haldeman, Rumah Putih mengeluarkan penafian yang tidak menafikan mengenai kisah muka depan Post. Editor itu terus menggalakkan penyiasatan.

Woodward sekali lagi bertemu secara rahsia dengan Deep Throat, dan menuntut dia kurang mengelak. Deep Throat mendedahkan bahawa Haldeman merancang pecah masuk Watergate dan penutupannya. Beliau juga menyatakan bahawa penutupan itu bukan hanya untuk menutup penglibatan CREEP tetapi untuk menyembunyikan "operasi rahsia" yang melibatkan "seluruh komuniti perisikan AS", termasuk FBI dan CIA. Dia memberi amaran kepada Woodward dan Bernstein bahawa nyawa mereka, dan yang lain, berada dalam bahaya. Apabila kedua-dua memberitahunya kepada Bradlee, dia meminta mereka untuk meneruskan walaupun risiko daripada perlantikan semula Nixon.

Pada 20 Januari 1973, Bernstein dan Woodward menaip cerita penuh, sementara televisyen di latar belakang menunjukkan Nixon mengambil Sumpah Pejabat untuk penggal kedua sebagai Presiden. Satu montaj utama berita-berita teletip berkaitan Watergate dari tahun berikutnya ditunjukkan, berakhir dengan peletakan jawatan Nixon dan perlantikan Naib Presiden Gerald Ford pada 9 Ogos 1974.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Virgilio R. Gonzales (perompak Watergate)
  • Nicolas Coster sebagai Markham
  • Joshua Shelley sebagai Alfred E. Lewis
  • Ralph Williams sebagai Ray Steuben
  • Gene Lindsey sebagai Alfred D. Baldwin
  • Polly Holliday sebagai Dardis' secretary
  • Carol Trost sebagai Ben Bradlee's secretary
  • James Karen sebagai Hugh Sloan's attorney
  • Basil Hoffman sebagai Pembantu Editor Metro
  • Stanley Bennett Clay sebagai Pembantu Editor Metro
  • John McMartin sebagai Editor Asing
  • John Devlin sebagai Editor Metro
  • Paul Lambert sebagai Editor National
  • Richard Venture sebagai Pembantu Editor Metro
  • John Furlong sebagai Berita Meja Editor Berita Meja
  • Valerie Curtin sebagai Miss Milland
  • Jess Osuna sebagai Joe (agent FBI)
  • Allyn Ann McLerie sebagai Carolyn Abbott
  • Christopher Murray sebagai Pembantu Foto
  • Frank Wills sebagai dirinya (pengawal keselamatan sebenar di kompleks Watergate)
  • Cara Duff-MacCormick sebagai Tammy Ulrich (tanpa kredit)
  • John Randolph sebagai John Mitchell (suara) (tanpa kredit)


Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Reeling Back assessed 8-2-2015

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]