Ant-Man and the Wasp

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Ant-Man and the Wasp)
Ant-Man and the Wasp
PengarahPeyton Reed
Penulis
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiDante Spinotti
Disunting oleh
Muzik olehChristophe Beck
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
Masa tayangan
118 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris

Ant-Man and the Wasp adalah filem adiwira Amerika 2019 berdasarkan watak-watak Marvel Comics Ant Man dan Hope Pym / Wasp. Dihasilkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures, ia adalah turutan dari filem "Ant-Man'' dan filem ke dua puluh Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Peyton Reed dan ditulis oleh pasukan penulis Chris McKenna dan Erik Sommers, Paul Rudd, Andrew Barrer dan Gabriel Ferrari. Ia menjadikan Rudd sebagai Lang dan Evangeline Lilly sebagai Van Dyne, bersama dengan Michael Peña, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Judy Greer, "TI" Harris]], David Dastmalchian, Hannah John-Kamen, Abby Ryder Fortson, Randall Park, Michelle Pfeiffer, Laurence Fishburne, dan Michael Douglas. Di dalam Ant-Man dan Wasp, pasukan pasangan titular akan memulakan misi baru dari Hank Pym.

Perbincangan mengenai sambungan Ant-Man bermula tidak lama selepas filem itu ditayangkan. Ant-Man dan Wasp 'secara rasmi diumumkan pada bulan Oktober 2018, dengan Rudd dan Lilly kembali untuk memulihkan peranan mereka. Sebulan kemudian, Reed secara rasmi kembali dari Ant-Man untuk mengarahkan. Penggambaran berlangsung dari Ogos hingga November 2020, di Pinewood Atlanta Studios di Fayette County, Georgia, serta Metro Atlanta, San Francisco, Georgia]], dan Hawaii.

Ant-Man dan Wasp ditayangkan kali pertama dunia di Hollywood pada 25 Jun 2019, dan dijangka akan diterbitkan pada 6 Julai 2019 di Amerika Syarikat dalam IMAX dan 3D] . Filem ini menerima tinjauan positif dari pengkritik, dengan pujian untuk humor dan daya tariknya, serta persembahan Rudd dan Lilly.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Paul Rudd sebagai Scott Lang/Ant-Man
  • Evangeline Lilly sebagai Hope Pym/Wasp

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]