Buddy (filem 1997)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Buddy, 1997)
Buddy
PengarahCaroline Thompson
DibintangiRene Russo, Robbie Coltrane, Alan Cumming
Tarikh tayangan
1997
BahasaInggeris

Buddy (bahasa Melayu harafiah Sahabat) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1997.

Filem Buddy ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Caroline Thompson.

Buddy ialah sebuah filem New Zealand / American 1997 yang diarahkan oleh Caroline Thompson dan dihasilkan oleh Columbia Pictures dengan bantuan dari Jim Henson Gambar. Ia dibintangi oleh Rene Russo sebagai Puan Gertrude 'Trudy' Lintz dan Robbie Coltrane sebagai suaminya.

Filem ini berdasarkan kehidupan seekor gorila bernama Massa dengan unsur-unsur gorilla Gertrude Lintz lain, Gargantua (yang dipanggil "Buddy" pada masa itu). Dalam kehidupan sebenar, Massa menjadi gorila tertua dalam rekod sehingga 2008, manakala Buddy / Gargantua mati muda sebagai tarikan sarkas dan bangkainya kini dipamerkan di muzium.

Baju gorila yang digunakan untuk filem Buddy telah dicipta oleh Jim Henson's Creature Shop.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  1. Rene Russo - Gertrude "Trudy" Lintz
  2. Robbie Coltrane - Dr. Bill Lintz
  3. Alan Cumming - Dick Croner
  4. Paul Reubens - Profesor Spatz
  5. Dane Cook cameos sebagai polis di Pesta Chicago Dunia.

Buddy dikendalikan oleh Peter Elliott (Buddy dewasa), Lynn Robertson Bruce (Buddy remaja), Peter Hurst, Mark Sealey (Buddy semasa kecil), Michelan Sisti , Leif Tilden , Bintang Townsend , Robert Tygner dan Mak Wilson (kawalan muka)

Kesan vokal Buddy disediakan oleh Hector C. Gika, Gary A. Hecker, dan Frank Welker.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Seorang jutawan penyayang binatang dan seorang gadis kaya manja sepenuhnya, Trudy (Rene Russo) menambah Buddy, seekor gorilla, pada keluarganya. Buddy mendapati kehidupan di bandar amat sukar untuk ditangani. Sungguhpun Trudy membesarkannya sebagai anak sendiri di rumahnya (yang turut menempatkan beberapa cimpenzi lucu, seekor anak kucing, seekor kuda, seekor nuri hijau nakal dan bercakap, kawanan Briards pemenang hadiah juara, seekor Rakon dan kawanan angsa) , dia menjadi semakin sukar untuk dikawal kerana kekuatannya. Satu pengalaman yang sangat buruk di Pameran Dunia Chicago membuat perkara menjadi lebih berat bagi Buddy. Selepas dia mengamuk secara agresif dan hampir memusnahkan rumah Trudy, Buddy dibawa ke tempat perlindungan beruk untuk hidup di kalangan jenis sendiri dengan aman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]