Chicken Little (filem 1943)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Chicken Little, 1943)
Chicken Little (filem 1943)
Poster tayangan pawagam
PengarahClyde Geronimi
PenceritaFrank Graham
JuruanimasiOllie Johnston
Milt Kahl
Norman Tate
Ward Kimball
John Lounsbery
StudioWalt Disney Productions
PengedarRKO Radio Pictures
Tempoh8:44
NegaraAmerika Syarikat

Chicken Little merupakan sebuah filem pendek yang diterbitkan pada tahun 1943 ciptaan Walt Disney semasa Perang Dunia Kedua. Tidak seperti filem Chicken Little, 2005, cerita pendek ini berdasarkan kisah fable Langit Runtuh itu sendiri.

Plot[sunting | sunting sumber]

Ia adalah hari yang tenang di ladang ternakan ayam tempatan, dan suara latar memperkenalkan penonton kepada penduduk tempatan, Cocky Locky, Henny Penny, Turkey Lurkey, Ducky Lucky, Goosey Loosey dan titular Chicken Little (a yo-yo memegang tampuk bodoh). Burung-burung itu hidup dalam kewujudan bersukacita dan di kawasan ladang mereka mengetahui bahawa mereka dilindungi dengan baik. Tetapi mereka tidak tahu, di luar kawasan itu Foxy Loxy telah datang dan berniat menangkap ayam sebagai makan malam. Bagaimanapun, beliau tidak boleh melompat masuk dan membantu dirinya sendiri, kerana pagar yang tinggi, kunci di pintu gerbang, dan petani yang bersenjata dengan senapang patah. Tetapi Foxy Loxy sememangnya licik; lagipun terdapat pelbagai cara lain untuk menangkap ayam. Dengan itu dia mengambil nasihat dari buku Mein Kampf nya dan menyatakan, ". Mengapa hanya mendapatkan seekor apabila anda boleh mendapatkan mereka semua" Dia membaca dengan kuat petikan yang memberitahu bahawa cara terbaik untuk memanipulasi seluruh kawanan adalah untuk bermula dengan yang "kurang pintar".

Selepas memantau kawasan itu Foxy mengenal pasti Chicken Little sebagai orang pelu dimulakannya. Beliau kemudian memecahkan sekeping kayu dari tanda penilik nasib, dan kemudian mengelirukan Chicken Little dengan meramal ribut petir sebelum menjatuhkannya di atas kepalanya. Berpura-pura menjadi "suara azab" Loxy memberitahu Chicken Little bahawa langit jatuh, dan dia memukulnya di kepala. Dia kemudiannya memberitahu bahawa dia perlu lari menyelamatkan dirinya. Chicken Little diserang panik, dia menyebar berita tersebut kepada semua orang. Little membawa orang ramai di mana beliau percaya sebahagian langit memukulnya, tetapi pemimpin kawanan Cocky Locky menyiasat tentang pengalaman pahit itu dia terus membuktikan cerita tidak benar. Orang ramai tersebar meninggalkan Chicken Little terhina.

Bengang kerana rancangannya tidak berjaya, Foxy Loxy merujuk kepada buku beliau sekali lagi untuk mencari sesuatu untuk menangani Cocky Locky. Beliau mendapati laluan yang memberitahu beliau untuk "melemahkan kepercayaan orang ramai pada pemimpin mereka". Beliau pergi kemanamengetuai ke mana rangkaian kawan Henny Penny, Turkey Lurkey, dan Ducky Lucky dan Goosey Loosey untuk menanam khabar angin mengenai kepintaran dan kepimpinan Cocky Locky ini. Ini memulakan satu lagi rasa panik di kalangan burung kerana mereka menyebarkan khabar angin tersebut.

Dengan kepercayaan terhadap Cocky Locky dipersoalkan, Foxy Loxy menggunakannya untuk memuji Chicken Little, meyakinkan dia untuk berdiri dan mencabar hak kepimpinan Cocky Locky ini. Penuh dengan keyakinan, Little mengumumkan kepada orang ramai bahawa dia adalah pemimpin baru mereka dan menyatakan bahawa dia akan menyelamatkan nyawa mereka. Tetapi Cocky Locky berhujah menentangnya dengan menyatakan langit tidak jatuh. Dua berhujah mengenainya sehingga menyatakan pada Cocky Locky, "jika langit jatuh, mengapa tidak ia memukul saya di kepala?" Dari tempat persembunyiannya, Foxy Loxy menggunakan lastik untuk menembak sekeping kayu berbentuk bintang kepadanya di kepala, mengetuk dia pengsan. Ini mengejutkan semua orang dan yakin bahawa Chicken Little betul tentang langit selama ini. Apabila mereka bertanya kepada-nya apa yang harus mereka lakukan, Foxy Loxy membisikkan ke Little untuk membawa mereka ke "gua." Percaya ini adalah perkara yang betul untuk dilakukan, Chicken Little membawa orang ramai yang panik keluar dari ladang, melalui hutan dan ke dalam gua itu, yang sebenarnya sarang Foxy Loxy ini. Setelah semua orang di dalam, Foxy Loxy mengikuti mereka dan mengurung pintu masuk. Suara latar meyakinkan penonton bahawa segala-galanya akan baik-baik saja.

The cartoon closes with a pot-bellied Loxy picking his teeth and arranging the wishbones of the devoured birds in a row resembling a war cemetery. The narrator is shocked and insists that this isn't how the story was supposed to end. Foxy Loxy smirks evilly and reminds the narrator not to believe everything he reads.

Kartun ini berakhir dengan Loxy buncit mencungkil gigi dan menyusun tulang ayam yang telah dimakan dalam barisan menyerupai tanah perkuburan perang. Suara latar terkejut dan menegaskan bahawa ini bukan bagaimana cerita itu sepatutnya berakhir. Foxy Loxy tersengih jahat dan mengingati suara latar agar tidak percaya semua yang dia baca.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]