Cuci

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Cuci)
Cuci
PengarahHans Isaac
Penulis
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tall Order Productions
Diedarkan olehGrand Brilliance
Tarikh tayangan
  • 24 Januari 2008 (2008-01-24) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

CUCI merupakan sebuah filem komedi Malaysia 2008 yang dibintangi oleh Afdlin Shauki, AC Mizal, Awie dan Hans Isaac. Filem arahan sulung Hans Isaac ini berdurasi 101 minit.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan empat pemuda yang merupakan anak angkat kepada sebuah keluarga telah meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke ibu kota Kuala Lumpur dengan satu azam untuk menceburi perniagaan pembersihan. Sebelum ini mereka banyak terlepas peluang pekerjaan disebabkan oleh sikap kurang ambil berat dalam segenap hal oleh adik-adiknya, dan membuatkan FAIRIL (Afdlin Shauki yang merupakan ketua dan seorang yang bercita-cita tinggi menggalakkan mereka menyertai sebuah pertandingan iaitu ‘Window Washing Olympic'. Pemenang dalam pertandingan ini akan menerima satu kontrak pembersihan yang besar iaitu membersihkan tingkap dan cermin bangunan pencakar langit KLCC, dan terceburlah adik beradik ini ke dalam dunia mencuci bangunan bangunan pencakar langit. Adakah adik-beradik FAIRIL, TAN (AC Mizal seorang yang cepat berputus asa dan yang takut kepada tempat tinggi, JOJO (Awie) yang berbadan besar dan cubamengambil alih tempat arwah nenek mereka TOK BI, dan KHAI (Hans Isaac) seorang yang lurus bendul menjadi penghalang kepada kejayaan FAIRIL kelak? Penganjur kepada pertandingan ini adalah CJ (Erra Fazira) dan dibantu oleh KALSUM (Umie Aida) yang diminati oleh KHAI dan JOJO. Tanpa pengetahuan KHAI, WIRA (Khir Rahman) yang merupakan pemegang kontrak pembersihan yang lepas, juga menyimpan perasaan terhadap CJ.

Dengan kepintaran dan semangatnya serta kekayaannya, WIRA percaya dia mampu memenangi hati CJ. Adakah CUCI-CUCI SERVICES akan memenangi pertandingan tersebut? Dan siapakah yang mampu menambat hati CJ? Segala persoalan akan terjawab dengan menonton filem CUCI.

Sebuah filem sulung arahan Hans Isaac, dengan mengambil pemandangan yang mengagumkan di sekitar Kuala Lumpur, bukan untuk jenaka semata-mata, tetapi melihat tentang kisah empat pencuci tingkap dengan sudut kamera yang menarik dan mampu membuatkan anda tidak berganjak dari tempat duduk. Kelakar, menyentuh hati, dan penuh dengan aksi-aksi komedi dengan kemunculan bintang terkenal seperti Dato’ Rahim Razali sebagai ahli perniagaan yang berjaya dan juga bapa kepada CJ. CUCI merupakan sebuah filem yang penuh warna-warni, bekerja keras, dan penuh ceria serta cuba membawa mesej ‘Malaysia Boleh Lakukan Jika Mereka Mencuba’ dan ANGAN-ANGAN ADALAH LANGKAH PERTAMA UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon utama[sunting | sunting sumber]

Penampilan khas[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]