Nafas Cinta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Nafas Cinta)
Nafas Cinta
PengarahJailani Abdul Ghani
PenulisIsmail Ahmad (skrip)
Lakon layarRadzi Sayed
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting olehElias Mydin
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
1998
Masa tayangan
110 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
Pecah panggungRM 255,102

Nafas Cinta ialah sebuah filem drama romantik Malaysia 1998 yang diterbitkan pada tahun 1998. Filem ini telah diarahkan oleh Jailani Abdul Ghani. Dibintangi Dato' Awie, Maizurah Hamzah, Datuk Rosyam Nor dan Arni Nazira.

Plot[sunting | sunting sumber]

Kisah mengenai amir (Awie menjadi komposer kepada Suria(Maizurah)bersama kumpulan mereka Imaginasi.Dalam pada masa itu Suria yang datang dari kampung berhijrah bersama neneknya kebandar yang dibawa oleh Amir untuk menjadi artis recording.Dibandar mereka ditemukan dengan Datuk Rahim (ayah Norman) seorang Chairman disyarikat Recoder tersebut.Manakala Suria mempunyai perasaan terhadap Amir namun Ayah Amir mempunyai niat serong terhadap Suria. Norman( Norman Hakim) juga mempunyai perasaan terhadap Suria.Manakala pengurus Suria (Rosyam Noor) merasa bimbang akan kejahatan ayah Norman yang ingin melakukan tindakan tidak baik terhadap Suria akhirnya dia dipukul..

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.