Spider-Man (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Spider-Man)
Spider-Man
logo filem
PengarahSam Raimi
Lakon layarDavid Koepp
BerdasarkanSpider-Man oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
  • Laura Ziskin
  • Ian Bryce
Dibintangi
SinematografiDon Burgess
Disunting oleh
  • Bob Murawski
  • Arthur Coburn
Muzik olehDanny Elfman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing[1]
Tarikh tayangan
  • 29 April 2002 (2002-04-29) (Mann Village Theater)
  • 03 Mei 2002 (2002-05-03) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
121 minit[3]
NegaraAmerika Syarikat
Bahasainggeris
Bajet$139 juta[4]
Pecah panggung$825 juta[5]

Spider-Man ialah filem adiwira Amerika 2002 berdasarkan watak Marvel Comics dengan nama yang sama. Diarahkan oleh Sam Raimi daripada lakon layar oleh David Koepp, ia merupakan ansuran pertama dalam Spider-Man trilogi, dan dibintangi Tobey Maguire sebagai watak utama, bersama Willem Dafoe, Kirsten Dunst, James Franco, Cliff Robertson, dan Rosemary Harris. Filem ini mengisahkan asal mula peter menjadi Spider-Man dan kerjaya wira-wira awal. Selepas digigit oleh labah-labah yang diubah secara genetik, genius remaja yang dibuang Peter Parker mengembangkan kebolehan manusia luar biasa seperti labah-labah, dan menggunakan identiti bertopeng untuk memerangi jenayah dan ketidakadilan di New York City; dan menghadapi penjahat Green Goblin dalam proses itu.

Pembangunan filem Spider-Man aksi langsung bermula pada 1980-an. Pembuat filem Tobe Hooper, James Cameron, dan Joseph Zito semuanya terlibat untuk mengarahkan filem itu pada satu ketika. Walau bagaimanapun, projek itu merosot dalam development hell kerana isu pelesenan dan kewangan. Selepas kemajuan pada filem itu terhenti selama hampir 25 tahun, ia telah dilesenkan untuk keluaran seluruh dunia oleh Columbia Pictures pada tahun 1999 selepas ia memperoleh saham daripada Metro-Goldwyn-Mayer pada semua skrip sebelumnya yang dibangunkan oleh Cannon Films ,Carolco dan New Cannon. Menggunakan pilihannya pada hanya dua elemen daripada pemerolehan berbilang skrip (lakon layar berbeza telah ditulis oleh James Cameron, Ted Newsom, John Brancato, Barney Cohen dan Joseph Goldman), Sony mengupah Koepp untuk mencipta skrip yang berfungsi (dikreditkan sebagai Cameron), dan Koepp menerima kredit tunggal dalam pengebilan akhir. Pengarah Roland Emmerich, Ang Lee, Chris Columbus, Barry Sonnenfeld, Michael Bay, Jan de Bont, M. Night Shyamalan, Tony Scott, dan David Fincher telah dipertimbangkan untuk mengarahkan projek itu sebelum Raimi diupah sebagai pengarah pada tahun 2000. Skrip Koepp telah ditulis semula oleh Scott Rosenberg semasa pra-pengeluaran dan menerima penggilap dialog daripada Alvin Sargent semasa pengeluaran. Penggambaran berlangsung di Los Angeles dan New York City dari Januari hingga Jun 2001. Sony Pictures Imageworks mengendalikan kesan visual filem ini.[6]

Spider-Man ditayangkan perdana di Mann Village Theatre pada 29 April 2002, dan ditayangkan di Amerika Syarikat empat hari kemudian pada 3 Mei 2002. Filem ini mendapat ulasan positif daripada penonton dan pengkritik. Ia adalah filem pertama yang mencecah $100 juta dalam satu hujung minggu serta filem paling berjaya berdasarkan buku komik pada masa itu. Dengan kutipan kutipan box office lebih $825 juta di seluruh dunia, ia adalah filem ketiga dengan kutipan tinggi 2002, Filem superhero dengan kutipan tertinggi dan keenam filem dengan kutipan tertinggi secara keseluruhan pada masa tayangannya. Spider-Man dikreditkan kerana mentakrifkan semula genre superhero modern, serta filem summer blockbuster.[7][8][9] Selepas kejayaannya, filem itu melahirkan dua sekuel, Spider-Man 2 dan Spider-Man 3, Dikeluarkan pada tahun 2004 dan 2007. Maguire dan Dafoe kemudiannya mengulangi peranan mereka dalam filem Marvel Cinematic Universe Spider-Man: No Way Home (2021), yang membincangkan konsep multiverse dan mengaitkan francais Raimi kepada MCU.

Plot[sunting | sunting sumber]

Dalam perjalanan sekolah, sekolah menengah senior Peter Parker melawat makmal genetik ke Universiti Columbia bersama rakannya Harry Osborn dan orang yang disukainya Mary Jane Watson. Di sana, "labah-labah super" kejuruteraan genetik menggigitnya dan dia jatuh sakit selepas pulang ke rumah. Sementara itu, bapa saintis Harry Norman Osborn, pengasas dan pemilik Oscorp, cuba mendapatkan kontrak ketenteraan yang penting. Dia bereksperimen pada dirinya sendiri dengan bahan kimia yang meningkatkan prestasi yang tidak stabil dan menjadi gila, membunuh pembantunya.

Keesokan harinya, Peter mendapati dia tidak lagi rabun dan telah mengembangkan kebolehan seperti labah-labah. Dia juga boleh menembak jaring jaring keluar dari pergelangan tangannya dan mempunyai refleks yang cepat, kelajuan dan kekuatan yang luar biasa, dan keupayaan yang lebih tinggi untuk merasakan bahaya. Menepis nasihat bapa saudaranya Ben bahawa "dengan kuasa besar datang tanggung jawab yang besar", Peter mempertimbangkan untuk menarik perhatian Mary Jane dengan kereta. Dia menyertai kejohanan gusti bawah tanah untuk memenangi wang untuk itu dan memenangi perlawanan pertamanya menentang Bonesaw McGraw, tetapi penganjur menipu dia daripada pendapatannya. Apabila seorang pencuri merompak pejabat promoter, Peter membenarkan dia melarikan diri sebagai tindakan balas. Beberapa saat kemudian, dia mendapati Ben telah diculik dan dibunuh. Peter mengejar pencuri kereta, hanya untuk menyedari ia adalah pencuri yang dia biarkan melarikan diri. Perompak kereta melarikan diri tetapi mati selepas terjatuh dari tingkap. Sementara itu, seorang Norman yang gila mengganggu percubaan ketenteraan oleh pesaing korporat Oscorp Quest Aerospace dan membunuh beberapa orang.

Selepas menamatkan pengajian, Peter mula menggunakan kebolehannya untuk melawan ketidakadilan, memakai kostum spandeks dan persona Spider-Man. J. Jonah Jameson, penerbit akhbar Daily Bugle, mengupah Peter sebagai jurugambar bebas, kerana dia adalah satu-satunya orang yang memberikan imej Spider-Man yang jelas. Norman, apabila mendapati lembaga Oscorp merancang untuk menggulingkannya untuk menjual syarikat itu kepada Quest, membunuh mereka. Jameson menggelarkan pembunuh misteri itu sebagai "Green Goblin". Goblin menawarkan Spider-Man tempat di sisinya, tetapi Peter menolak. Mereka bergaduh dan Peter cedera. Pada majlis makan malam Kesyukuran, ibu saudara Peter May]menjemput Mary Jane, Harry dan Norman. Semasa makan malam, Norman melihat luka dan menyedari identiti Peter. Memikirkan satu-satunya cara untuk mengalahkan Peter adalah dengan menyerang mereka yang istimewa baginya, Norman kemudiannya menyerang May, memaksanya dimasukkan ke hospital.

Harry, yang berpacaran dengan Mary Jane, melihat dia memegang tangan Peter untuk menghiburnya dan menganggap dia mempunyai perasaan terhadapnya. Hancur, Harry memberitahu bapanya bahawa Peter menyayangi Mary Jane, tanpa disedari mendedahkan kelemahan terbesar Spider-Man. Norman memegang Mary Jane dan sebuah kereta Roosevelt Island Tram yang penuh dengan kanak-kanak sebagai tebusan di samping Queensboro Bridge. Dia memaksa Peter memilih siapa yang dia mahu selamatkan dan menjatuhkan mereka berdua. Peter menyelamatkan Mary Jane dan kereta trem. Norman kemudian melemparkannya ke dalam bangunan terbiar dan memukulnya dengan kejam. Apabila Peter mengalahkannya, Norman mendedahkan dirinya kepada Peter dan memohon pengampunan sambil secara halus menyediakan peluncurnya untuk menusuk Peter dari belakang. Diberi amaran oleh akal labah-labahnya, Peter mengelak serangan itu dan peluncur itu menusuk Norman sebaliknya. Norman memberitahu Peter supaya tidak mendedahkan identitinya sebagai Goblin kepada Harry sebelum mati. Peter membawa mayat Norman kembali ke rumah Osborn di mana Harry tiba dan, mempercayai Spider-Man telah membunuh bapanya, menarik pistol ke arahnya, tetapi dia melarikan diri.

Di pengebumian Norman, Harry bersumpah membalas dendam terhadap Spider-Man, yang dia anggap bertanggungjawab atas kematian bapanya. Mary Jane mengaku kepada Peter dia jatuh cinta dengannya. Peter, bagaimanapun, merasakan dia mesti melindunginya daripada perhatian yang tidak diingini musuhnya supaya dia menyembunyikan perasaan sebenar dan memberitahu Mary Jane bahawa mereka hanya boleh menjadi kawan. Semasa Peter pergi, dia teringat kata-kata Ben dan menerima tanggungjawab barunya sebagai Spider-Man.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Spider-Man". AFI Catalog of Feature Films. American Film Institute. Dicapai pada February 8, 2019.
  2. ^ a b Goodridge, Mike (April 28, 2002). "Spider-Man Review". Screen Daily. Dicapai pada April 4, 2019.
  3. ^ "SPIDER-MAN (12A)". British Board of Film Classification. April 15, 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada March 24, 2019. Dicapai pada November 27, 2020.
  4. ^ "Spider-Man (2002)". Box Office Mojo. Dicapai pada February 5, 2009.
  5. ^ "Spider-Man (2002)". Box Office Mojo. Dicapai pada December 23, 2021.
  6. ^ "Mengenai". Dicapai pada 8 Februari 2019. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  7. ^ "15 Tahun Kemudian , 'Spider-Man' Sam Raimi Merupakan Trendsetter dan Throwback". Collider. Mei 3, 2017.
  8. ^ .com/news/comic-riffs/wp/2014/05/03/spider-man-week-the-spidey-trailer-that-changed-the-game/ "SPIDER-MAN WEEK: Treler Spidey yang mengubah permainan" Check |url= value (bantuan). The Washington Post. Mei 3, 2014.
  9. ^ /looking-back-sam-raimis-spider-man-is-still-definitive-15-years-later/ "Mengimbas Kembali: 'Spider-Man' Sam Raimi Masih Definitif 15 Tahun Kemudian" Check |url= value (bantuan). FirstShowing.net. Jun 16, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]