Filem Syahadat Cinta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Filem Syahadat Cinta
PengarahGunawan Paggaru
PenulisTaufiqurrahman Al-Azizy
Messiah Fajarwati
Dihasilkan olehBudi Sutrisno
DibintangiArif Rahman
Imel Putri Cahyati
Cantika Atmenagara
Muchtar Sum
Adhitya Putri
Hengky Kurniawan
Ricky Harun
Minati Atmanegara
Donna Harun
SinematografiArief Suditomo
Disunting olehNirma Jayawati
Muzik olehTerry Putri
Syarikat
penerbitan
Studio X Pictures
Diedarkan olehPiramid Citra Perkasa
Tarikh tayangan
13 Ogos 2008
Masa tayangan
250 minit
NegaraIndonesia
BahasaBahasa Indonesia

Syahadat Cinta merupakan filem Indonesia yang laris pada tahun 2008 yang disutradarai oleh Gunawan Paggaru. Filem ini sendiri diangkat dari novel laris dengan tajuk yang sama Syahadat Cinta karangan Taufiqurrahman Al-Azizy. Filem ini dibintangi oleh Arif Rahman, Imel Putri Cahyati, Cantika Atmenagara, Muchtar Sum, Adhitya Putri, Hengky Kurniawan, Ricky Harun, Minati Atmanegara, dan Donna Harun dan akan dilakukan di beberapa lokasi di Jakarta. Filem ini dirancangkan akan ditayang di bioskop di Indonesia. Filem ini akan ditayangkan di beberapa tempat di Asia Tenggara seperti Indonesia, Malaysia, Singapura, dan Filipina dalam lokasi setempat Jakarta, Indonesia mulai 13 Ogos 2008.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Iqbal (Arif Rahman), pemuda metropolis yang tidak pernah solat dan tidak pandai mengaji. Namun akhirnya ia mulai meniti jalan yang benar, dimulai ketika ia merasa bersalah telah mencelakai ibunya sendiri. Kerana menyesal atas perbuatannya, ia memutuskan untuk mondok di pesantren Kyai Siddiq (Muchtar Sum) di Tegal Jadin.

Ternyata selama dua bulan Iqbal hanya disuruh mengambil air dari tasik. Saking kesalnya, Iqbal meluahkan marahnya di tasik. Disanalahi Iqbal bertemu dengan Aisyah (Imel Putri Cahyati), puteri dari Kyiai Subadar (Chairil JM), sekaligus cucu dari Kyai Siddiq.

Takut dimarahi oleh Kyai dan adanya perseteruan religius yang sangat tajam, Iqbal melarikan diri tanpa tujuan. Sehingga Iqbal bertemu Pricilia (Cantika Atmanagara), gadis Kristian yang baik hati. Pricilla membantu Iqbal mencari tempat tinggal namun Iqbal memutuskan untuk tinggal di rumah Ibu Jamilah (Donna Harun), seorang pengemis yang hidup bersama kedua anaknya, Fatimah (Salsa) dan Irsyad (Ricky Harun).

Dalam perjalanan mempelajari agama Islam, Iqbal mendapat banyak cubaan. Namun cubaan tersebut tidak membuatnya mundur dari tekadnya untuk menjadi orang yang taat kepada agama.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]