The Avengers (filem 2012)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem The Avengers, 2012)
The Avengers
PengarahJoss Whedon
Lakon layarJoss Whedon
Cerita oleh
BerdasarkanThe Avengers oleh
Stan Lee
Jack Kirby
Dihasilkan olehKevin Feige
Dibintangi
SinematografiSeamus McGarvey
Disunting oleh
  • Jeffrey Ford
  • Lisa Lassek
Muzik olehAlan Silvestri
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
1
Tarikh tayangan
  • 11 April 2013
    (Teater El Capitan)
  • 4 Mei 2013
    (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
143 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$220 juta[2]
Pecah panggung$1.52 bilion[3]

Marvel's The Avengers[4] (diklasifikasikan di bawah nama Marvel Avengers Assemble di United Kingdom dan Ireland),[1][5] atau hanya The Avengers, ialah sebuah filem adiwira Amerika Syarikat 2013 berdasarkan komik pasukan adiwira Marvel dengan tajuk yang sama, diterbitkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures.1 Ia adalah filem keenam dalam Marvel Cinematic Universe. Filem ini ditulis dan diarahkan oleh Joss Whedon. Ia menampilkan barisan pelakon terdiri daripada Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Tom Hiddleston, Clark Gregg, Cobie Smulders, Stellan Skarsgård dan Samuel L. Jackson. Dalam filem ini, Nick Fury, pengarah organisasi pengaman S.H.I.E.L.D. merekrut Iron Man, Captain America, Hulk dan Thor untuk membentuk sebuah pasukan yang perlu menghentikan saudara Thor, Loki daripada menakluk Bumi.

Pembangunan filem ini bermula apabila Marvel Studios menerima pinjaman dari Merrill Lynch pada bulan April 2007. Selepas kejayaan filem Iron Man pada bulan Mei 2010, Marvel mengumumkan bahawa The Avengers akan ditayangkan pada bulan Julai 2013. Dengan penyertaan Johansson pada bulan Mac 2011, filem ini ditolak ke belakang untuk tayangan tahun 2014. Whedon dibawa masuk ke lembaga pada bulan April 2012 dan menulis semula layar asal oleh Zak Penn. Produksi bermula pada bulan April 2012 di Albuquerque, New Mexico, sebelum bergerak ke Cleveland, Ohio pada bulan Ogos dan Bandar Raya New York pada bulan September. Filem ini telah ditukar kepada 3D dalam pasca pengeluaran.

The Avengers dibuka pada 11 April 2013 di Teater El Capitan Hollywood dan ditayangkan di teater Amerika Syarikat pada 4 Mei 2013. Filem ini menerima pelbagai anugerah dan pencalonan termasuk pencalonan Anugerah Akademi dan BAFTA untuk pencapaian dalam kesan visual. Filem ini telah mencipta banyak rekod box office termasuk pembukaan terbesar hujung minggu di Amerika Utara. The Avengers meraih pulangan kasar sebanyak $1.5 bilion di seluruh dunia dan menjadi filem dengan kutipan ketiga tertinggi serta produksi Marvel pertama yang menjana jualan tiket $1 bilion. Filem ini dikeluarkan dalam Blu-ray dan DVD pada 25 September 2014. Sekuel bertajuk Avengers: Age of Ultron ditayangkan pada 1 Mei 2016 dengan tambahan dua sekuel bertajuk Avengers: Infinity War dan Avengers 4 yang dijadual ditayangkan pada 27 April 2020 dan 3 Mei 2021.

Plot[sunting | sunting sumber]

Loki bertembung dengan the Other, pemimpin keturunan makhluk luar angkasa dikenali sebagai Chitauri. Sebagai pertukaran unutk mendapatkan Tesseract, sumber tenaga yang kuat dengan potensi tidak diketahui, the Other menjanjikan Loki tentera yang boleh digunakannya untuk menakluk bumi. Nick Fury, pengarah agensi perisikan S.H.I.E.L.D. dan leftenan beliau, Ejen Maria Hill tiba di kawasan terpencil fasiliti penyelidikan semasa satu pemindahan dimana ahli fizik Dr. Erik Selvig mengetuai pasukan penyelidikan eksperimen terhadap Tesseract. Ejen Phil Coulson menjelaskan bahawa objek itu telah mula memancar satu tenaga luar biasa. Tesseract tiba-tiba aktif dan membuka lubang cacing membolehkan Loki untuk sampai ke Bumi. Loki mengambil Tesseract dan menggunakan tongkatnya untuk menghambakan Selvig serta beberapa ejen termasuk Clint Barton untuk membantunya.

Sebagai respons kepada serangan itu, Fury mengaktifkan "Inisiatif Avengers". Ejen Natasha Romanoff dihantar ke Kolkata untuk merekrut Dr. Bruce Banner untuk mengesan Tesseract melalui pelepasan radiasi gamma. Coulson melawat Tony Stark untuk menyuruhnya mengulas penyelidikan Selvig dan Fury mendekati Steve Rogers dengan tugasan untuk mendapatkan Tesseract.

Di Stuttgart, Barton mencuri iridium yang diperlukan untuk menstabilkan kuasa Tesseract manakala Loki mencetuskan gangguan yang membawa kepada konfrontasi dengan Rogers, Stark, dan Romanoff yang berakhir dengan penyerahan diri Loki. Semasa Loki dibawa ke S.H.I.E.L.D. abang angkatnya, Thor tiba dan membebaskan dia dengan harapan untuk meyakinkannya untuk meninggalkan rancangan dan kembali ke Asgard. Selepas konfrontasi dengan Stark dan Rogers, Thor bersetuju untuk membawa Loki ke pesawat S.H.I.E.L.D. iaitu Helicarrier. Di sana, Loki dipenjara manakala Banner dan Stark berusaha untuk mengesan Tesseract.

The Avengers berpecah belah, kedua-duanya ke atas bagaimana untuk mendekati Loki dan mendapat tahu bahawa S.H.I.E.L.D. merancang untuk memanfaatkan Tesseract untuk membangunkan senjata sebagai penghalang terhadap makhluk luar angkasa. Semasa kumpulan itu bertengkar, Baron dan ejen lain yang dikuasai Loki menyerang Helicarrier itu, mematikan enjin semasa penerbangan dan menyebabkan Banner berubah menjadi Hulk. Stark dan Rogers cuba untuk menghidupkan semula enjin yang rosak dan Thor cuba untuk menghentikan amukan Hulk. Romanoff melawan Barton dan memukulnya sehingga tidak sedarkan diri, memecahkan kawalan fikiran Loki. Loki melepaskan diri selepas membunuh Coulson dan mengeluarkan Thor daripada pesawat itu manakala Hulk terjatuh ke tanah selepas menyerang sebuah jet pejuang S.H.I.E.L.D. Fury menggunakan kematian Coulson untuk memberi motivasi kepada para Avengers untuk bekerja sebagai satu pasukan. Stark dan Rogers menyedari bahawa pada Loki mengalahkan mereka tidak akan cukup; dia perlu mengatasi kehebatan mereka secara terbuka untuk mengesahkan dirinya sebagai penguasa Bumi. Loki menggunakan Tesseract bersama-sama dengan peranti Selvig untuk membuka lubang cacing di atas Menara Stark ke angkasa armada Chitauri sekaligus melancarkan serangannya.

The Avengers berhimpun mempertahankan Bandar Raya New York, lokasi lubang cacing tetapi dengan cepat menyedari mereka akan diatasi selepas gelombang demi gelombang Chitauri turun ke bumi. Banner tiba dan bertukar menjadi Hulk dan bersama-sama Rogers, Stark, Barton dan Romanoff, dia bertempur dengan Chitauri sambil memindahkan orang awam. Hulk menjumpai Loki dan memukulnya sehingga menyerah. Romanoff pergi ke penjana lubang cacing dimana Selvig, bebas daripada kawalan Loki mendedahkan tongkat Loki boleh digunakan untuk menutup penjana. Sementara itu, Fury cuba untuk menamatkan serangan dengan melancarkan peluru berpandu nuklear di Midtown Manhattan. Stark memintas peluru berpandu dan membawanya ke dalam lubang cacing ke arah armada Chitauri. Peluru berpandu itu meletup sekaligus memusnahkan induk Chitauri dan melumpuhkan tentera mereka di Bumi. Sut Stark kehabisan kuasa dan dia jatuh kembali ke Bumi ketika Romanoff menutup. Stark jatuh dengan bebas tetapi Hulk menyelamatkannya daripada terhempas ke tanah. Selepas itu, Thor mengembalikan Loki dan Tesseract ke Asgard, manakala Fury meluahkan keyakinan bahawa Avengers akan kembali jika dan apabila mereka diperlukan.

Dalam babak pertengahan kredit, the Other berbincang dengan tuannya3 mengenai serangan yang gagal di Bumi. Dalam babak pasca-kredit, the Avengers makan bersama-sama di sebuah restoran.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Barisan pelakon The Avengers di San Diego Comic-Con International 2010, bersama-sama Joss Whedon dan Kevin Feige.

Gwyneth Paltrow dan Maximiliano Hernández menyambung watak mereka daripada filem sebelumnya sebagai Pepper Potts dan Jasper Sitwell. Paul Bettany kembali untuk menyuarakan watak J.A.R.V.I.S. Alexis Denisof melakonkan watak the Other dan Damion Poitier melakonkan watak Thanos (tidak dinamakan dalam filem), dalam babak selepas-kredit. Powers Boothe dan Jenny Agutter muncul sebagai ahli Majlis Keselamatan Dunia. Pencipta Avengers, Stan Lee membuat penampilan kameo. Harry Dean Stanton membuat penampilan kameo sebagai pengawal keselamatan dan pengarah filem Poland, Jerzy Skolimowski muncul sebagai Georgi Luchkov, penyiasat Romanoff.

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Avi Arad, CEO Marvel Studios, pertama kali mengumumkan rancangan untuk membangunkan filem ini pada bulan April 2005 selepas Marvel Enterprises mengisytiharkan kebebasan dengan bersekutu bersama Merrill Lynch untuk menghasilkan senarai calon filem-filem yang akan diedarkan oleh Paramount Pictures.[6] Marvel membincangkan rancangan mereka dalam persembahan yang ringkas kepada penganalisis Wall Street; niat studio adalah untuk mengeluarkan filem-filem individu untuk watak-watak utama untuk menubuhkan identiti mereka dan membiasakan watak mereka kepada penonton sebelum menggabungkan watak-watak ini bersama dalam filem crossover.[7] Penulis skrip, Zak Penn yang menulis The Incredible Hulk (2008), telah diupah oleh Marvel Studios untuk menulis filem itu pada bulan Jun 2007.[8] Ekoran mogok oleh Writers Guild of America pada tahun 2007-08, Marvel berunding dengan Writers Guild of America untuk memastikan bahawa mereka boleh mencipta filem-filem berdasarkan rakan-rakan buku komik, termasuk Captain America, Ant-Man dan The Avengers.[9] Selepas kejayaan Iron Man (2008) pada bulan Mei, syarikat ini menetapkan bulan Julai 2011 sebagai tarikh tayangan The Avengers.[10] Pada bulan September 2008, Marvel Studiosmencapai persetujuan dengan Paramount—lanjutan daripada perkongsian-yang memberikan hak pengedaran untuk syarikat sebelumnya untuk lima filem-filem Marvel akan datang.[11]

Pemilihan pelakon bermula pada bulan Oktober 2008 dengan menandatangani Downey.[12] Walaupun Don Cheadle dilaporkan untuk menyambung wataknya dalam Iron Man 2 sebagai War Machine untuk The Avengers, beliau kemudiannya berkata bahawa beliau berasa karakter itu tidak akan muncul dalam filem ini.[12][13] Pada masa yang sama, dua prospek besar berlaku untuk Marvel: Jon Favreau dibawa masuk sebagai penerbit eksekutif untuk filem ini,[12] dan syarikat itu menandatangani pajakan jangka panjang dengan Raleigh Studios untuk menghasilkan tiga lagi filem bajet besar—Iron Man 2, Thor (2011), dan Captain America: The First Avenger (2011)—di kompleks mereka di Manhattan Beach, California.[14] Lou Ferrigno, yang menyuarakan watak Hulk dalam The Incredible Hulk, menyatakan bahawa dia akan terlibat dalam filem ini.[15] Pada bulan Februari 2009, Samuel L. Jackson menandatangani perjanjian sembilan filem dengan Marvel Entertainment untuk watak Nick Fury dalam Iron Man 2 dan filem-filem lain.[16] Pada bulan September 2009, Edward Norton, yang melakonkan watak Bruce Banner dalam The Incredible Hulk menyatakan bahawa beliau terbuka untuk kembali ke filem ini.[17] Pada bulan berikutnya, penerbit eksekutif, Jon Favreau menyatakan bahawa beliau tidak akan mengarahkan filem ini. Pada bulan Mac 2009, Scarlett Johansson menggantikan Emily Blunt untuk watak Natasha Romanoff dalam Iron Man 2, satu perjanjian yang kemudiannya melampirkan beliau ke dalam The Avengers.[18] Superhero wanita, Wasp telah dimasukkan dalam draf awal skrip yang ditulis sebelum penglibatan Johansson.[19] Pada hari berikutnya, Marvel mengumumkan bahawa tarikh tayangan filem ini telah dipindahkan ke 4 Mei 2012.[20] Chris Hemsworth dan Tom Hiddleston menyertai barisan pelakon pada bulan Jun, kembali sebagai Thor dan Loki.[21]

Pada bulan Mac, ia telah dilaporkan bahawa Penn telah menyiapkan draf pertama skrip dan bahawa ketua penyunting Marvel, Joe Quesada dan penulis komik Avengers, Brian Michael Bendis telah menerima salinan.[22] Juga pada bulan Mac, Chris Evans menerima tawaran untuk melakonkan watak Captain America dalam tiga filem termasuk The Avengers.[23]

Pra-produksi[sunting | sunting sumber]

Menjelang bulan April 2010, Joss Whedon hampir melengkapkan perjanjian untuk mengarahkan filem ini dan untuk membuat perubahan skrip Penn.[24] Beliau secara rasminya diumumkan pada bulan Julai 2010.[25] Apabila Whedon menerima draf Penn, katanya kepada Feige beliau merasakan studio tidak "mempunyai apa-apa" dan mereka harus "berpura-pura draf ini tidak pernah berlaku". Whedon kemudiannnya menulis lima halaman untuk filem itu dan mencipta slogan "Avengers: Some Assembly Required". Marvel dengan cepat mula bekerja untuk menandatangani Whedon untuk menulis dan mengarah, hanya menetapkan bahawa beliau akan memasukkan Avengers menentang Loki, pertempuran antara hero di tengah-tengah, pertempuran menentang penjahat di akhir dan beliau menyiapkan filem itu untuk tayangan bulan Mei 2012.[26]

Proses pemilihan pelakon berterusan pada tahun 2010 dengan penambahan Jeremy Renner,[27] Mark Ruffalo,[28] dan Clark Gregg.[29] Ruffalo menggantikan Edward Norton, yang Marvel menolak untuk kembali.[30] Pada bulan Ogos 2010, ia telah dilaporkan bahawa Paramount Pictures dan Marvel Studios merancang untuk memulakan penggambaran pada bulan Februari.[31] Pada masa yang sama, ia telah diumumkan bahawa filem ini akan difilemkan dalam format 3D,[32]. Pada bulan Oktober 2010, Studio Grumman di Bethpage, New York[33] dan Studio Steiner di Brooklyn, Bandar Raya New York, diumumkan sebagai lokasi pengambaran,[34] dengan pembinaan set dijadualkan bermula pada bulan November,[33] Juga pada bulan itu, The Walt Disney Studios bersetuju untuk membayar Paramount sekurang-kurangnya $115 juta untuk hak pengedaran seluruh dunia untuk Iron Man 3 dan The Avengers.[35] Perjanjian itu juga membenarkan Paramount untuk terus mengutip 8 peratus bayaran box office yang akan mereka dapat untuk mengedarkan filem dan kredit-penempatan marquee logo pengeluaran syarikat ke atas bahan pemasaran dan tajuk pembukaan filem itu. Sebagai keputusan itu, kredit pengeluaran skrin bertajuk "Marvel Studios presents in association with Paramount Pictures" walaupun filem ini adalah semata-mata milik, diedarkan, dibiayai, dan dipasarkan oleh Disney. Paramount Epix mengekalkan hak TV berbayar.[36]

Pada bulan Disember 2010, Gabenor New Mexico, Bill Richardson dan presiden bersama Marvel Studios, Louis D'Esposito mengumumkan The Avengers akan menjalani pengambaran di Albuquerque, New Mexico, dengan fotografi utama dijadualkan pada bulan April sehingga September 2011. Sesetengah filem itu juga dijadualkan menjalani pengambaran di Michigan,[37] tetapi rancangan untuk menjalani pengambaran di Detroit berakhir selepas Gabenor, Rick Snyder mengeluarkan cadangan bajet yang akan menghapuskan insentif cukai filem.[38] Tiga bulan kemudian pada bulan Mac, Gabenor Ohio, John Kasich mengumumkan bahawa The Avengers akan menjalani pengambaran di Cleveland.[39]

Pemilihan pelakon sampai ke peringkat akhir pada tahun berikutnya. Pada bulan Februari 2011, Cobie Smulders mendapat watak Maria Hill,[40] selepas menyertai ujian skrin yang dijalankan oleh Marvel untuk watak ahli penting S.H.I.E.L.D.[41] Barisan pelakon filem ini diperluas dengan Stellan Skarsgård,[42] Paul Bettany,[43] dan Gwyneth Paltrow.[44]

Penggambaran[sunting | sunting sumber]

Sebahagian daripada set filem The Avengers di East 9th Street, Cleveland, Ohio.
Sebahagian daripada set filem The Avengers di Park Avenue, Bandar Raya New York.

Fotografi utama bermula pada April 25, 2011, di Albuquerque, New Mexico.[45] Pada bulan berikutnya, pengambaran kedua mengambil tempat selama satu jam di luar Pittsburgh, Pennsylvania di kawasan Butler.[46] Babak mengejar juga difilemkan di Worthington, Pennsylvania di Ladang Cendawan Creekside.[47]

Produksi berpindah ke Cleveland, Ohio pada bulan Ogos 2011, di mana penggambaran berlaku dalam tempoh empat minggu. East 9th Street dipilih sebagai pendua kepada 42nd Street di Bandar Raya New York untuk digunakan dalam babak pertempuran klimaks.[48] Tentera Simpanan untuk Tentera Batalion Polis ke-391 berpangkalan di Columbus, Ohio digunakan sebagai aksi latar belakang dalam babak pertempuran di Cleveland. Penggambaran juga mengambil tempat di ruang vakum di Stesen NASA Plum Brook berdekatan Sandusky, Ohio.[49] Stesen Space Power Facility digunakan untuk menggambarkan fasiliti penyelidikan S.H.I.E.L.D.[50] Siri letupan difilemkan di kilang powertrain Chevrolet di Parma, Ohio sebagai sebahagian daripada urutan peperangan yang bermula di Cleveland.[51] Babak daripada filem ini juga difilemkan di Public Square dan Jambatan Detroit–Superior.[52] Barat daya kuadran Public Square ditukarkan menjadi Stuttgart, Jerman, untuk penggambaran.[53] Fotografi utama selesai di Bandar Raya New York, dimana pengambaran berlaku selama dua hari.[54] Lokasi penggambaran di Bandar Raya New York termasuk Park Avenue dan Central Park.[55][56]

Pasca-produksi[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Disember 2011, Disney mengumumkan bahawa filem ini akan ditukar kepada 3D.[57] Ketika temu bual pada bulan Mei 2012, Whedon berkata ia adalah keputusannya untuk memasukkan Thanos dalam babak selepas kredit, walaupun karakter itu tidak dikenal pasti dalam filem itu.

Filem ini mengandungi lebih daripada 2,200 adegan kesan visual diselesaikan oleh 14 syarikat: Industrial Light & Magic (ILM), Weta Digital, Scanline VFX, Hydraulx, Fuel VFX, Evil Eye Pictures, Luma Pictures, Cantina Creative, Trixter, Modus FX, Whiskytree, Digital Domain, The Third Floor dan Method Design. ILM adalah vendor utama dan bertanggungjawab untuk mewujudkan banyak kesan utama filem ini termasuk Helicarrier, pemandangan kota New York, digital badan pendua, Iron Man dan Hulk. Untuk mencipta Hulk dalam skrin, Ruffalo beraksi dalam sut penangkapan gerakan di set bersama pelakon-pelakon lain manakala empat kamera penangkapan gerakan HD (dua badan penuh, dua fokus pada mukanya) menangkap mukanya dan pergerakan badannya.[58]

ILM secara digital mencipta semula majoriti pemandangan kota New York yang digunakan dalam filem. Disney dan Sony Pictures bersetuju dengan Menara OsCorp dari The Amazing Spider-Man untuk digunakan dalam filem ini, tetapi idea ini dikeluarkan kerana kebanyakan latar langit telah pun siap.[59]

Weta Digital mengambil alih tugas untuk menghidupkan Iron Man semasa pertempuran dalam hutan dari ILM. Scanline VFX menyelesaikan babak pendedahan Helicarrier.[58] Evil Eye Pictures mengubah latar belakang digital menggunakan skrin hijau untuk babak dalam Helicarrier.[58] Luma Pictures bekerja untuk babak jambatan Helicarrier dan paparan monitor grafik dihasilkan oleh Cantina Creative.[58] Fuel VFX menyelesaikan babak yang mengambil tempat di rumah pent Tony Stark di Menara Stark.[58] Digital Domain mencipta persekitaran asteroid, dimana Loki bertembung The Other.[58] Method Design di Los Angeles mencipta kredit penutup filem.

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Peminat di pembukaan filem di luar Teater El Capitan.

Pada bulan Februari 2013, Disney mengumumkan bahawa tajuk filem ini akan ditukarkan di United Kingdom untuk mengelakkan kekeliruan dengan siri TV British dengan tajuk yang sama, serta adaptasi filem 1999. Ini menyebabkan kekeliruan terhadap tajuk sebenar filem. Majalah Empire melaporkan bahawa filem ini akan bertajuk Marvel Avengers Assemble[60] manakala The Hollywood Reporter berkata ia akan dipanggil sebagai Avengers Assemble.[61] Laman web UK Marvel, merujuk filem ini sebagai Marvel's Avengers Assemble.[62] Pembukaan filem ini adalah pada 11 April 2013 di Teater El Capitan.[63]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Box office[sunting | sunting sumber]

The Avengers mencatat $623.4 juta di Amerika Utara dan $895.2 juta di negara-negara lain dengan jumlah seluruh dunia sebanyak $1.518 bilion.[3] Ia menjadi filem dengan kutipan ketiga tertinggi seluruh dunia[64] dan juga filem 2012 dengan kutipan tertinggi. Ia merupakan adaptasi komik dengan kutipan tertinggi, filem adiwira dengan kutipan tertinggi dan filem dengan kutipan tertinggi yang dikeluarkan oleh Walt Disney Studios.[65] Pembukaan seluruh dunia filem iaitu $392.5 juta ialah yang keempat terbesar.[66] The Avengers juga menjadi filem kelima dieedarkan oleh Disney dan kedua belas keseluruhan untuk mengutip lebih $1 bilion. Ia mencatat pencapaian ini dalam masa 19 hari, menyamai rekod Avatar dan Deathly Hallows – Part 2;[67][68][69] ia kemudiannya dipintas oleh Furious 7 pada bulan April 2015.[70] Ia mencatat melebihi kos produksi $220 juta 12 hari selepas tayangan.[71] Ia merupakan produksi Marvel pertama yang mencatat jualan tiket $1 bilion.[72]

Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Filem ini menjadi filem dengan kutipan ketiga tertinggi,[64][73] filem 2012 dengan kutipan tertinggi,[74] filem dengan kutipan tertinggi yang diedarkan oleh Disney,[75] filem adiwira dengan kutipan tertinggi dan filem berdasarkan komik dengan kutipan tertinggi.[3] Ia ditayangkan pada 4 Mei 2012 dalam sekitar 11,800 skrin di 4,349 teater dan mendapat $80.8 juta, menjadikannya pembukaan kedua terbesar dibelakang Deathly Hallows – Part 2.[76][77] Kutipan pada hari jumaat termasuk tayangan tengah malam dengan $18.7 juta merupakan satu rekod untuk filem adiwira[78] (diatasi oleh The Dark Knight Rises).[79] Tanpa kutipan tengah malam, filem ini mendapat kutipan tertinggi hari pembukaan ($62.1 juta), yang telah diatasi oleh Jurassic World ($64.1 juta).[80][81] Secara keseluruhan, ia mencatat $207,438,708 juta untuk pembukaan hujung minggu, mencipta rekod pembukaan hujung minggu, (telah diatasi oleh Jurassic World $208.8 juta pembukaan)[82] .

Luar Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Filem ini menjadi filem dengan kutipan ketiga tertinggi,[83] filem dengan kutipan tertinggi yang diedarkan oleh Disney,[84] filem 2012 dengan kutipan tertinggi,[85] dan filem adiwira dengan kutipan tertinggi.[68] Ia dibuka pada 25 April 2012 di 10 negara, mengutip $17.1 juta.[86] Ia dibuka di 29 lagi negara pada 26 dan 27 April, mengutip $73.1 juta dalam masa tiga hari.[87] Filem ini mencatat rekod hari pembukaan di New Zealand, Malaysia dan Iceland, rekod dalam sehari di Filipina serta kedua-dua rekod dalam sehari dan rekod hari pembukaan di Singapura dan Thailand. Ia juga mencatat kutipan hari pembukaan kedua tertinggi di Australia ($6.2 juta), di belakang Deathly Hallows – Part 2, di Mexico, Filipina dan Vietnam[88][86][87][89][90] .

Penerimaan kritis[sunting | sunting sumber]

Mark Ruffalo ketika pembukaan filem di Toronto.

Laman web Rotten Tomatoes memberikan filem ini rating 92% dengan purata rating 8/10 berdasarkan 315 ulasan. Di Metacritic, filem ini mendapat purata skor 69 daripada 100 berdasarkan 43 ulasan.[91] CinemaScore melaporkan bahawa penonton memberi filem ini gred "A+".[92] Todd McCarthy dari The Hollywood Reporter memberi filem ini ulasan positif.[93] Lakonan beberapa pelakon merupakan topik kerap dalam kritikan. Mark Ruffalo yang melakonkan watak Dr. Bruce Banner/Hulk diterima dengan baik oleh pengulas.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

The Avengers menerima pelbagai anugerah dan pencalonan termasuk satu pencalonan Anugerah Akademi untuk Kesan Visual Terbaik dan satu pencalonan Anugerah BAFTA untuk Kesan Visual Istimewa Terbaik.[94][95] Filem ini juga dicalonkan untuk tiga Anugerah Filem Critics' Choice,[96] tiga belas Anugerah People's Choice (menang tiga),[97] sebelas Anugerah Teen Choice (menang dua),[98][99][100] enam Anugerah Zuhal (menang empat),[101] dan enam Anugerah VES (menang dua) serta Anugerah Hugo 2013 untuk Pembentangan Panjang Dramatik Terbaik.[102]

Sekuel's[sunting | sunting sumber]

Avengers: Age of Ultron[sunting | sunting sumber]

Sebuah sekuel, bertajuk Avengers: Age of Ultron, ditulis dan diarahkan oleh Whedon, ditayangkan pada 1 Mei 2016. Kebanyakan barisan pelakon kembali dengan tambahan Elizabeth Olsen sebagai Scarlet Witch, Aaron Taylor-Johnson sebagai Quicksilver, Paul Bettany sebagai Vision dan James Spader sebagai Ultron.

Avengers: Infinity War[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Oktober 2015, Avengers: Infinity War telah diumumkan dan dijadual ditayangkan pada 27 April 2019 dan Avengers 4 dijadualkan ditayangkan pada 3 Mei 2020. Pada bulan Mac 2016, ia telah dilaporkan bahawa Anthony dan Joe Russo akan mengarah filem-filem ini.

Avengers: Endgame[sunting | sunting sumber]

Sekuel ke-4, telah diumumkan dan dijadual ditayangkan pada 24 April 2020 lebih awal dari tarikh perancangan asal. Hanya ada beberapa adiwira sahaja yang kekal terselamat selepas Infinity War. Ia telah dilaporkan bahawa Anthony dan Joe Russo akan mengarahkan sekuel terakhir ini yang juga merupakan Fasa ke-3 Marvel Cinematic Universe.

Lima & Secret Wars[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan pelakon kembali untuk Infinity War dan Endgame, dengan pelakon dan watak tambahan menyertai filem MCU lain.[103]

Jonathan Majors telah dilampirkan untuk mengulangi peranannya sebagai Kang the Conqueror dalam The Kang Dynasty sebelum dia dipecat pada Disember 2023, apabila Marvel merujuk kepada filem itu secara dalaman sebagai Avengers 5. Penggambaran pada asalnya dijangka bermula pada awal 2024, sebelum penangguhan dan pemecatan Majors.[104]

Avengers: The Kang Dynasty & Avengers: Secret Wars didedahkan dikeluarkan pada 1 Mei 2027 & 7 Mei 2028 dalam pembangunan.[103]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1.  Sebagai sebahagian daripada perjanjian memindahkan hak pengedaran Marvel's The Avengers dan Iron Man 3 dari Paramount Pictures ke Walt Disney Studios,[36] logo Paramount muncul dalam tajuk pembukaan filem, bahan-bahan promosi dan barangan.[105] Walt Disney Studios Motion Pictures dikreditkan pada akhir filem.
  2.  Dalam satu temu bual bersama Movieline, Kevin Feige menyatakan bahawa Tesseract ialah berdasarkan Cosmic Cube dari Marvel comics.[106] Selepas Thor: The Dark World, dalam satu temu bual bersama CraveOnline, dia menyatakan bahawa ia juga Batu Infiniti Angkasa.[107]
  3.  Feige mengesahkan dalam podcast majalah Empire bahawa "tuan" dalam babak selepas kredit adalah Thanos.[108]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Marvel Avengers Assemble". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2012. Dicapai pada April 20, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Breznican, Anthony (September 30, 2011). "The Avengers': Your First Look at the Dream Team!". Entertainment Weekly (1175): 37. At risk is not only the movie's estimated $220 million budget, but also one of the most promising tent pole franchises in Hollywood. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: liveweb (bantuan)
  3. ^ a b c "The Avengers (2012)". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2012. Dicapai pada May 19, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Lovece, Frank (May 8, 2012). "Whedon Talks Avengers". FilmFestivalTraveler.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 8, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "Marvel Avengers Assemble". Irish Film Classification Office. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada May 1, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ McClintock, Pamela (April 28, 2005). "Marvel touts Par's hero worship". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2011. Dicapai pada August 12, 2011. Marvel Enterprises took care of the past, future and present Thursday as it declared independence by pacting with Merrill Lynch to produce a slate of films that will be distributed by Par and, separately, agreed to pay iconic comicbook creator Stan Lee a $10 million settlement. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "Marvel Avengers Update". Cinematical. September 14, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada August 2, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ Kit, Borys (June 14, 2007). ""Avengers" are heroes on horizon". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 26, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ White, Michael & Andy Fixmer (January 25, 2008). "Lions Gate, Marvel Reach Accords With Striking Film, TV Writers". Bloomberg. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ "Marvel Studios Sets Four More Release Dates!". SuperheroHype.com. May 5, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ Fernandez, Jay A. (September 28, 2008). "Paramount, Marvel ink new distrib deal". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2008. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  12. ^ a b c "Downey Jr., Favreau & Cheadle Suit Up for The Avengers" (Siaran akhbar). Marvel.com via Superhero Hype. October 28, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  13. ^ Marshall, Rick (January 21, 2011). "Don Cheadle Says 'War Machine' Movie Has A Writer, Won't Show Up In 'Avengers". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada January 21, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ Kit, Borys (October 6, 2008). "Marvel signs long-term lease with Raleigh". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2009. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  15. ^ "Nuke The Fridge Interviews Lou Ferrigno". YouTube. December 16, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2011. Dicapai pada May 16, 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  16. ^ Fleming, Michael (February 25, 2009). "Samuel Jackson joins 'Iron' cast". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2010. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  17. ^ Ditzian, Eric (September 24, 2009). "Edward Norton Open To Returning As The Hulk For 'Avengers' Movie". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  18. ^ Finke, Nikki (March 11, 2009). "Another 'Iron Man 2' Deal: Scarlett Johansson to Replace Emily Blunt as Black Widow for Lousy Lowball Money". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2010. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  19. ^ Sacks, Ethan (April 29, 2012). "The Avengers assemble: Marvel's master plan to bring Iron Man, Captain America, the Hulk and Thor together on screen is finally here". Daily News. New York City. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada April 30, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  20. ^ Jessica Barnes (March 12, 2009). "New Dates for Thor, Captain America, and The Avengers". Cinematical. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  21. ^ Bellington, Alex (June 7, 2009). "Profile on Marvel Studios with Big Updates from Kevin Feige". First Showing. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  22. ^ Marnell, Blair (March 3, 2010). "First Draft Of 'Avengers' Script Completed". MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  23. ^ Graser, Marc (March 22, 2010). "Chris Evans to play 'Captain America". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2010. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  24. ^ Graser, Marc (April 13, 2010). "Whedon to head 'Avengers". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2010. Dicapai pada April 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  25. ^ Hardawar, Devindra (July 22, 2010). "Joss Whedon Officially Directing The Avengers". /Film. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada July 23, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  26. ^ Lubin, Gus (July 18, 2014). "Joss Whedon Was Brutally Honest When He Saw The Original 'Avengers' Script". Business Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada July 21, 2014. Dicapai pada July 21, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  27. ^ Kit, Borys and Kit, Zorianna (June 4, 2010). "Jeremy Jeremy Renner near deal to join Marvel's 'Avengers". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2011. Dicapai pada July 27, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  28. ^ Finke, Nikki (July 23, 2010). "Toldja! Marvel & Ruffalo Ink Hulk Deal". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2010. Dicapai pada July 23, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  29. ^ "Marvel-ous Star Wattage: Actors Assemble For Comic-Con Panel Including 'The Avengers', 'Captain America', & 'Thor". Deadline.com. July 24, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada July 25, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  30. ^ McWeeny, Drew (July 9, 2010). "Exclusive: Edward Norton is not the Hulk in 'The Avengers'. . . but he'd like to be". HitFix.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2011. Dicapai pada July 9, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  31. ^ "The Avengers to Start Filming in February". SuperheroHype.com. August 10, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada August 10, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  32. ^ Friedman, Roger (August 10, 2010). "Joss Marvel Movie 'The Avengers' Will Be in...3 D!". Showbiz 411. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2010. Dicapai pada August 10, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  33. ^ a b Solnik, Claude (October 7, 2010). "The Avengers Landing at Grumman". Long Island Business News. Dicapai pada October 8, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: liveweb (bantuan)
  34. ^ Lovece, Frank (October 20, 2010). "Marvel's 'Avengers' being shot at Grumman Studios". Newsday. m/s. A13 of print edition. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  35. ^ McClintock, Pamela (October 18, 2010). "Disney, Paramount restructure Marvel deal". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada October 18, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  36. ^ a b Graser, Marc (October 11, 2011). "Why Par, not Disney, gets 'Avengers' credit". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2011. Dicapai pada October 12, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  37. ^ "Governor Bill Richardson and Marvel Studios Announce Largest Movie Production in New Mexico History". Film New Mexico. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada December 23, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  38. ^ Hammerstein, B.J.; Hinds, Julie (February 21, 2011). "Film producers not waiting to see how governor cuts tax incentives". Detroit Free Press. Dicapai pada February 21, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: liveweb (bantuan)
  39. ^ Sangiacomo, Michael (March 3, 2011). "Upcoming 'Avengers' movie will be filmed in Cleveland". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2011. Dicapai pada March 3, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  40. ^ Graser, Marc (February 7, 2011). "Cobie Smulders joins 'Avengers' cast". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada February 7, 2011. Dicapai pada February 7, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  41. ^ Kit, Borys (February 3, 2011). "V' Star Morena Baccarin Among Actresses on 'Avengers' Shortlist (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2011. Dicapai pada February 3, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  42. ^ "Stellan Skarsgård klar för ny superhjältefilm". Expressen (dalam bahasa Swedish). March 3, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada March 3, 2011. The Avengers is the dream team of superheroes, a group consisting of among others Iron Man, the Hulk, Captain America and Thor. The film is planned to premier in 3D in May of next year. Stellan Skarsgård confirms to TT Spektra that he will play the same role as in the upcoming Thor: Doctor Selvig. Not much is yet known about the character apart from that Selvig is a scientist in New Mexico. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  43. ^ Davidson, Danica (April 26, 2011). "Paul Bettany Confirms 'Avengers' Role, Will Return As Voice of J.A.R.V.I.S." MTV News. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2011. Dicapai pada April 27, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  44. ^ Paltrow interviewed on Something for the Weekend, BBC2, 2011-05-08, 2011, via Gallagher, Simon (May 8, 2011). "Gwyneth Paltrow Will 'Probably' Appear in Iron Man 3, and 'Possibly' in The Avengers". ObsessedWithFilm.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 9, 2011. Dicapai pada May 8, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  45. ^ "Marvel's The Avengers Begins Production" (Siaran akhbar). Marvel Studios. April 26, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2011. Dicapai pada April 26, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  46. ^ Vancheri, Barbara (July 1, 2011). "Avengers' headed this way". Pittsburgh Post-Gazette. Diarkibkan daripada yang asal pada July 1, 2011. Dicapai pada July 1, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  47. ^ Vancheri, Barbara (May 3, 2012). "Sit through 'Avengers' credits; discover W. Pa. connection". Pittsburgh Post-Gazette. Diarkibkan daripada yang asal pada May 4, 2011. Dicapai pada May 4, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  48. ^ Sangiacomo, Michael (August 8, 2011). "Avengers workers start transforming East Ninth into scene for epic battle". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2011. Dicapai pada August 8, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  49. ^ Jackson, Tom (August 9, 2011). "Avengers' filming starts at Plum Brook". Sandusky Register. Sandusky, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2011. Dicapai pada August 9, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  50. ^ Jackson, Tom (August 11, 2011). "NASA Plum Brook cast as S.H.I.E.L.D. research facility in the 'Avengers' film". Sandusky Register. Sandusky, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2011. Dicapai pada August 11, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  51. ^ Sangiacomo, Michael (August 11, 2011). ""The Avengers" movie to film booming explosions in Parma next week". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2011. Dicapai pada August 11, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  52. ^ Sangiacomo, Michael (August 11, 2011). "Avengers filming wrapping up at NASA facility in Sandusky". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2011. Dicapai pada August 12, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  53. ^ Sangiacomo, Michael (August 17, 2011). "Avengers turning Cleveland, Ohio into Stuttgart, Germany for next round of downtown filming". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2011. Dicapai pada August 18, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  54. ^ Sangiacomo, Michael (August 28, 2011). "Filming of 'Avengers' in Cleveland approaches the end". The Plain Dealer. Cleveland, Ohio. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2011. Dicapai pada September 2, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  55. ^ Lesnick, Silas (September 2, 2011). "First Look at the New York Avengers Set". SuperheroHype.com. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2011. Dicapai pada September 2, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  56. ^ "Scarlett Johansson is all smiles as she gets back to work on her new film The Avengers". Daily Mail. London. September 3, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2011. Dicapai pada September 3, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  57. ^ "Disney Tweaks 'The Avengers,' 'Frozen' Release Schedule". Deadline.com. December 22, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2011. Dicapai pada December 23, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  58. ^ a b c d e f Seymour, Mike (May 6, 2012). "VFX roll call for The Avengers (updated)". Fxguide. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2012. Dicapai pada May 15, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  59. ^ Da7e (June 11, 2012). "How Spider-Man Was Almost In 'The Avengers,' Sort Of". Latino Review. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  60. ^ O'Hara, Helen (February 28, 2012). "The Avengers Gets A New, Longer Title". Empire. Diarkibkan daripada yang asal pada February 28, 2012. Dicapai pada February 28, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  61. ^ Ford, Rebecca (February 28, 2012). "The Avengers': New Poster Hits the Web". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2012. Dicapai pada March 14, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  62. ^ "Official UK Movie Site". Marvel Comics. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada May 1, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  63. ^ O'Connell, Michael (March 16, 2012). "Marvel Sets 'The Avengers' World Premiere for April 11". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada March 19, 2012. Dicapai pada March 19, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  64. ^ a b McClintock, Pamela (June 2, 2012). "Box Office Milestone: 'The Avengers' Becomes No. 3 Pic of All Time With $1.331 Billion". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada June 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  65. ^ ""Marvel's The Avengers" to Cross $1 Billion Globally in 19 Days; Super Hero team-up tallies an estimated $373.2 million domestic, $628.9 million international". Business Wire. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada November 2, 2012. Dicapai pada May 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  66. ^ "All Time Worldwide Opening Weekend Records at the Box Office". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 8, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  67. ^ Subers, Ray (May 13, 2012). "Around-the-World Roundup: 'Avengers' Reaches $1 Billion Worldwide". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 14, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  68. ^ a b McClintock, Pamela (May 13, 2012). "Box Office Report: 'Avengers' Towers With $103.2 Million, 'Dark Shadows' Lacks Bite". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  69. ^ Corliss, Richard (May 13, 2012). "The Avengers Storms the Billion Dollar Club – In Just 19 Days". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  70. ^ Ford, Rebecca (April 17, 2015). "Box Office Milestone: 'Furious 7' Crosses $1 Billion". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2015. Dicapai pada April 18, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  71. ^ Corliss, Richard (May 6, 2012). "Beyond Marvel-ous: The Avengers Smashes Records with $200.3 Million". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada May 7, 2012. The Avengers, with a $220 million production cost, already is in the black, with no ceiling in sight. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  72. ^ Corliss, Richard (May 13, 2012). "The Avengers Storms the Billion Dollar Club — In Just 19 Days". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2014. Dicapai pada July 30, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  73. ^ "All Time Domestic Box Office Results". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  74. ^ "2012 Domestic Grosses". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  75. ^ "Buena Vista All Time Box Office Results". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  76. ^ "Opening Day Records at the Box Office". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 8, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  77. ^ "Top Grossing Movies in a Single Day at the Box Office". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 8, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  78. ^ Ray, Subers. "Avengers' Scores Highest Superhero Midnight Opening Ever". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 4, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  79. ^ Fritz, Ben (July 20, 2012). "'Dark Knight Rises' collects $30.6 million from midnight screenings". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada August 4, 2012. Dicapai pada August 4, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  80. ^ Subers, Ray (May 5, 2012). "Friday Report: 'Avengers' Amazes with $80.5 Million". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 5, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  81. ^ Scott Mendelson (June 13, 2015). "Box Office: 'Jurassic World' Nabs Monstrous $82.8M Friday For Possible $200M Weekend". Forbes. Dicapai pada June 13, 2015.
  82. ^ Keith Simanton (June 15, 2015). "'Jurassics World". Box Office Mojo. (Amazon.com). Dicapai pada June 16, 2015. Italic or bold markup not allowed in: |work= (bantuan)
  83. ^ "All Time Worldwide Box Office Grosses". Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  84. ^ "All Time Worldwide Box Office Grosses". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada November 5, 2012. Dicapai pada November 5, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  85. ^ "2012 Overseas Total Yearly Box Office Results". Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada November 2, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  86. ^ a b Finke, Nikki (April 25, 2012). "Marvel's 'The Avengers' Breaking Records Overseas After Today's Early Release". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2012. Dicapai pada April 25, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  87. ^ a b Finke, Nikki (April 28, 2012). "Marvel's 'The Avengers' Amasses $73.1M Overseas: Continues Breaking Box Office Records". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada April 29, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  88. ^ Finke, Nikki (May 4, 2012). "Avengers' At Midnight! Huge Crowds: $300+Million International And U.S. Coming; Is This Hollywood's Next Record-Breaker?". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 4, 2012. Dicapai pada May 4, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  89. ^ McClintock, Pamela (April 25, 2012). "Box Office Report: 'Avengers' Makes First Strike Overseas, Breaks Records". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada April 26, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  90. ^ McClintock, Pamela (April 29, 2012). "Box Office Report: 'Avengers' Smashes Records With $178.4 Mil Foreign Debut". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2012. Dicapai pada April 29, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  91. ^ "The Avengers". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 7, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  92. ^ "The Avengers Makes $80.5 Million Its Opening Day!". ComingSoon.net. May 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada May 5, 2012. Dicapai pada May 5, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  93. ^ McCarthy, Todd (April 20, 2012). "The Avengers: Film Review". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2012. Dicapai pada April 19, 2012. It's clamorous, the save-the-world story is one everyone's seen time and again, and the characters have been around for more than half a century in 500 comic book issues. But Whedon and his cohorts have managed to stir all the personalities and ingredients together so that the resulting dish, however familiar, is irresistibly tasty again. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  94. ^ "2013 Oscar Nominees". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada January 10, 2013. Dicapai pada January 10, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  95. ^ "Bafta awards 2013: Full list of nominees". BBC News. Dicapai pada January 8, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  96. ^ Hammond, Pete (December 11, 2012). "'Lincoln', 'Les Miserables', 'Silver Linings' Top List of Nominees For 18th Annual Critics Choice Movie Awards". deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2012. Dicapai pada December 11, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  97. ^ Khatchatourian, Maane (November 15, 2012). "The People's Choice Awards nominees are ..." Entertainment Weekly. Time Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada November 20, 2012. Dicapai pada November 19, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  98. ^ "First Wave of 'Teen Choice 2012' Nominees Announced". Teen Choice Awards. May 18, 2012. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada May 18, 2012. Dicapai pada May 18, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  99. ^ Ng, Philiana (June 14, 2012). "Teen Choice Awards 2012: 'Breaking Dawn,' 'Snow White' Lead Second Wave of Nominees". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2012. Dicapai pada June 14, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  100. ^ "Teen Choice Awards Winners 2012: 'Twilight,' 'The Vampire Diaries,' Justin Bieber Win Big". Huffington Post. June 23, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada June 23, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  101. ^ "39th Annual Saturn Awards". Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada February 20, 2013. Dicapai pada February 20, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  102. ^ "'The Hobbit', 'Avengers', 'Life of Pi', 'ParaNorman' Lead Nominations For VES Awards". Deadline.com. January 7, 2013. Dicapai pada January 7, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  103. ^ a b McClintock, Pamela; Couch, Aaron (June 13, 2023). "'Avatar 3' Pushed a Year to 2026, Two 'Star Wars' Movies Head for 2027 and 'Avengers' Films Delayed". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 13, 2023. Dicapai pada June 13, 2023.
  104. ^ Vary, Adam B. (Disember 18, 2023). "Marvel Studios Menggugurkan Jonathan Majors Berikutan Keputusan Bersalah kerana Gangguan dan Serangan". Pelbagai. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Disember 2023. Dicapai pada 18 Disember 2023.
  105. ^ Stewart, Andrew (May 10, 2013). "Paramount's Super Payoff for 'Iron Man 3'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2014. Dicapai pada July 27, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  106. ^ Yamato, Jen (April 30, 2012). "Marvel's Kevin Feige on Avengers, Iron Man 3, Thor 2, Universe-Building, and Elektra". MovieLine. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2012. Dicapai pada May 3, 2012. But as we were working on them we started to keep track of some things that the writers and filmmakers of one movie were doing anyway and we started to track them and realized that we could utilize those later down the line. That's how the Cosmic Cube came about; what started as a little seed would grow and grow and grow to The Avengers. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  107. ^ Bibbiani, William (November 8, 2013). "Exclusive Interview: Kevin Feige on Thor and Marvel's Future". CraveOnline. Dicapai pada November 9, 2013. It is. I don't know when we'll actually divulge that necessarily, but it's the space stone.
  108. ^ Plumb, All (April 30, 2012). "Kevin Feige Avengers Spoiler Podcast". Empire. Diarkibkan daripada yang asal (audio at 02:09) pada November 2, 2012. Dicapai pada May 2, 2012. All you need is one person in the back of the theater to go, 'Oh, it's Thanos!' for people to start going, 'Who's...? Oh, that must mean something, who's that?' and they start to learn and they start to dig deeper. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Poitier" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stanton and Skolimowski" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Variety-August2012" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "THR-August2012" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AvengersAgeofUltron" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AoUCast" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "InfinityWar" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RussosIW" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]