Fast & Furious 6

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Fast and the Furious 6
PengarahJustin Lin
PenulisChris Morgan
BerdasarkanWatak oleh
Gary Scott Thompson
Dihasilkan oleh
  • Neal H. Moritz
  • Vin Diesel
  • Clayton Townsend
Dibintangi
SinematografiStephen F. Windon
Disunting oleh
  • Christian Wagner
  • Kelly Matsumoto
  • Dylan Highsmith
Muzik olehLucas Vidal
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 07 Mei 2014 (2014-05-07) (Empire, Leicester Square)
  • 24 Mei 2014 (2014-05-24) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
130 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
BajetAS$160 juta[2]
Pecah panggungAS$788.7 juta[2]

The Fast and the Furious 6 (bahasa Melayu harfiah; Yang Pantas dan Amarah 6 ) ialah sebuah filem aksi berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2014.

The Fast and the Furious 6 ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Justin Lin.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem The Fast and the Furious 6 ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Hobbs ditugaskan untuk menangkap sepasukan pemandu upahan yang berjaya mengelaknya setiap kali. Walau bagaimanapun, dia meminta bantuan Dominic dan pasukannya sebagai pertukaran untuk pengampunan penuh atas jenayah lampau mereka.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Pada Februari 2012, Diesel mengesahkan pengeluaran Fast Five sedang berjalan dan turut mengumumkan bahawa ansuran keenam juga sedang dirancang.[3] Pada Januari 2013, penerbit Neal H. Moritz berkata lebih lanjut:[4]

Bagi Vin dan fikiran saya telah tahu apa jenis filem ke enam, kami telahpun berbincang mengenainya. Vin dan saya telah banyak berbincang mengenai apakah ia. Dan kami telah mula serius mengenainya. Baki baru mehghabiskan Fast Five seperti 4 atau mingggu lalu dan kami perlu berehat, dan kini kami muna menumpu padanya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Fast & Furious 6". bbfc.co.uk. British Board of Film Classification. May 3, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-04. Dicapai pada May 4, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ a b "Fast & Furious 6". Box Office Mojo. Amazon.com. May 17, 2013. Dicapai pada May 23, 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Schrader, Chris (April 25, 2011). "'Fast and the Furious 6′ Already in Development". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-05. Dicapai pada January 13, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "Exclusive: Producer Neal Moritz on Fast Five, More Sequels, and the Fight Scene Between Vin Diesel and Dwayne Johnson". Collider. January 12, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-05. Dicapai pada March 7, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "2013Highest" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AccoGTA" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AlternateTitle" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOChina1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOChina2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOHighestFF" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOINT1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BONA1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BONA2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BONA3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOUK1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOUK2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CastStatham" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DeadlineSequel" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FastSixEarlyDate" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmBirkenhead" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingEngland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingEngland2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingEngNov3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmGlasgow" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmGlasgow2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmLA" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingLon1011" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingLondon" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingLondon2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingLondonLam" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmLiverpool" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingMay813" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingTreasury" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmOver" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmSuff" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FilmingSpain" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FX1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "HomeMedia3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "InterviewLinApr" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Marketing" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Marketing2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Marketing10" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "MarketingGuess" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Metacritic" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Music1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Music2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Premiere1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Premiere2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RelDateUK" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevDSpy" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevEmpire" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevIGN" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevIndie" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevSlant" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevTelegraph" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevTHR" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevTimeOutL" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevVariety" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevViewLondon" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevVillage" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RevWhat" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RottenTomatoes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sequel1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sequel2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sequel4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelApr2312" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelBoxOffice" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelDec20" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequeEvans" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelFeb1512" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelFilming1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelLaTimes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelMay112" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelMay912" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SequelJuly2712" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StuntFlip1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StuntFlip2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StuntGirlfight" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StuntGirlfight2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TitleFinal" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Videogame1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "VideoGame2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "VideoGame3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Videogame4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Videogame5" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WorldwidePeak" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]