The Thief Lord (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem The Thief Lord)
The Thief Lord
Poster tayangan pawagam
PengarahRichard Claus
PenulisCornelia Funke (novel)
Richard Claus
Daniel Musgrave
Dihasilkan olehRichard Claus
DibintangiAaron Taylor-Johnson, Jasper Harris, Carole Boyd
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures (International)
20th Century Fox (Amerika Utara)
Tarikh tayangan
(2006-01-05) 5 Januari 2006 (umur 18)
NegaraLuxembourg
UK
Jerman
BahasaInggeris

The Thief Lord (bahasa Melayu harafiah Bangsawan Pencuri) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2006.

Filem The Thief Lord ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Richard Claus.

The Thief Lord adalah sebuah filem keluarga 2006 British-Jerman arahan oleh Richard Claus. Ia adalah pengeluaran bersama Warner Bros. Entertainment, Inc., Future Films Limited, Comet Film, dan Thema Production.. Filem ini diedarkan oleh Warner Brothers. The DVD dikeluarkan pada 14 Mac, 2006, dan satu edisi cakera termasuk treler teater yang ditayangkan di pawagam di Eropah dan kartun Mosca dari filem itu sendiri.

Ia telah dicalonkan untuk 2006 Anugerah Lagu Dunia, dengan muzik asal oleh Nigel Clarke dan Michael Csányi-Wills. Layar ditulis oleh Richard Claus dan Daniel Musgrave, berdasarkan novel dengan tajuk yang sama, oleh penulis Jerman Cornelia Funke.

The tale follows two recently orphaned brothers, Bo (Jasper Harris) and Prosper (Aaron Johnson), dumped in the care of a cruel aunt and uncle, who escape their impending separation by running off to Venice. Hiding in the canals and alleyways of the city, the boys are befriended by a gang of young urchins and their enigmatic masked leader, the Thief Lord (Rollo Weeks). From their home base of an old cinema theater, the children steal from the rich to support themselves and soon capture the interest of a bumbling detective. However, a greater threat to the children is something from a forgotten past: a beautiful magical treasure that can change the age of anyone who rides it. Kisah mengenai dua adik-beradik telah menjadi yatim piatu, Bo (Jasper Harris) dan Prosper (Aaron Johnson), diletakkan dalam jagaan makcik kejam dan bapa saudara, yang mengelakkan pemisahan mereka dengan melarikan diri ke Venice. Bersembunyi di terusan dan lorong-lorong kota, mereka berkawan oleh sekumpulan budak nakal dan pemimpin bertopeng yang membingungkan mereka, Thief Lord (Minggu Rollo). Dari pangkalan teater pawagam lama mereka, kanak-kanak mencuri dari orang kaya untuk menyara diri dan tidak lama kemudian menarik minat seorang detektif kikuk. Walau bagaimanapun, ancaman yang lebih besar pada anak-anak adalah sesuatu dari masa lalu yang dilupakan: harta ajaib indah yang boleh mengubah usia sesiapa yang menguasainya.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Aaron Taylor-Johnson, Jasper Harris, Carole Boyd

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Sebuah kisah dua kanak-kanak lelaki muda, Prosper dan Bo, yang melarikan diri ke Venice selepas menjadi yatim dan dibuang di bawah jagaan seorang makcik yang kejam.


Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]