Filem The Unknown, 1927

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Unknown
PengarahTod Browning
Tarikh tayangan
1927
Masa tayangan
65 minit.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris

Filem The Unknown merupakan sebuah filem seram bisu Hitam-Putih yang dikeluarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1927. Ia diarah oleh Tod Browning dan merupakan filem dalam genre Romantik-Drama-Seram.

Filem The Unknown mempunyai tempoh tayangan sepanjang 65 minit. Ia menonjolkan Lon Chaney sebagai pelempar pisau "Alonzo Tanpa Lengan" dan Joan Crawford sebagai gadis karnival berpakaian seksi yang ingin dikahwininya.

Ahli sejarah filem Ken Hanke menganggap filem ini dalam banyak aspek merupakan filem terbaik Browning dengan Lon Chaney.[1] Burt Lancaster berkata bahawa lakonan Chaney dalam The Unknown mencirikan “satu adegan paling menarik dan penuh emosi yang saya pernah lihat seseorang pelakon lakukan.”[2] Chaney melakukan adegan kerjasama yang menakjubkan dan menyakinkan dengan pengganti sebenar tanpa tangan Paul Desmuke (kadang kala dikreditkan sebagai Peter Dismuki), yang kakinya digunakan bagi menggunakan objek seperti pisau dan rokok dalam bingkai dengan bahagian atas dan muka Chaney.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hanke, Ken. 1991. A Critical Guide to Horror Film Series. New York: Garland Pub. p. 9. ISBN 0824055454.
  2. ^ "Lon Chaney: The Man of a Thousand Faces", American Masters, pbs.org. Retrieved October 18, 2014.