Zorro: The Gay Blade

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Zorro: The Gay Blade)
Zorro: The Gay Blade
PengarahPeter Medak
DibintangiGeorge Hamilton, Lauren Hutton, Brenda Vaccaro
Tarikh tayangan
1981
BahasaInggeris

Zorro: The Gay Blade (bahasa Melayu harafiah Zorro: Bilah Riang ) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1981.

Filem Zorro: The Gay Blade ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Peter Medak.

Zorro, The Gay Blade ialah filem komedi ranggi 1981 dari 20th Century Fox, yang dihasilkan oleh C.O. Erickson dan George Hamilton, arahan oleh Peter Medak, yang dibintangi George Hamilton, Lauren Hutton, Ron Leibman, dan Brenda Vaccaro. Melalui dedikasinya kepada pengarah Rouben Mamoulian dan prolog pembukaan, filem itu membuktikan bahawa ia adalah susulan kepada filem pengembaraan ranggi 20th Century Fox, iaitu filem The Mark of Zorro, 1940.

George Hamilton telah dicalonkan bagi anugerah Golden Globe kerana memainkan dua peranan kedua-dua Don Diego de la Vega ( Zorro ) dan adik kembar gaynya Bunny Wigglesworth, né Ramon de la Vega.


Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah George Hamilton, Lauren Hutton, Brenda Vaccaro

  1. George Hamilton sebagai Don Diego Vega / Zorro / Bunny Wigglesworth / Ramon Vega[1]
  2. Lauren Hutton sebagai Charlotte Taylor-Wilson
  3. Brenda Vaccaro sebagai Florinda
  4. Ron Leibman sebagai Kapten Esteban
  5. Donovan Scott sebagai Paco
  6. James Booth sebagai Velasquez
  7. Helen Burns sebagai Consuelo
  8. Clive Revill sebagai Garcia
  9. Carolyn Seymour sebagai Dolores
  10. Eduardo Noriega sebagai Don Francisco
  11. Pilar Pellicer sebagai isteri Don Francisco
  12. Jorge Russek sebagai Don Fernando
  13. Eduardo Alcaraz sebagai Don Jose
  14. Carlos Bravo y Fernández sebagai Don Luis Obispo
  15. Roberto Dumont sebagai Ferraro
  16. Jorge Bolio sebagai Pablito
  17. Frank Welker sebagai Pencerita (dengan suara-over)


Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Mexico, 1840-an. Apabila Kerajaan baru Sepanyol mula menindas petani di bawah tumitnya, seorang pemilik tanah kaya turun membantu….r

Dalam tahun 1840-an di Madrid, Sepanyol, Don Diego de la Vega berada di katil bersama dengan seorang perempuan yang sudah bersuami. Mereka ditangkap oleh suaminya, Garcia, dan Diego mesti melawan pedang melawan dia dan lima saudara-saudaranya. Semasa perbalahan, Paco hamba bisu Diego membacakan (melalui gerak isyarat) surat daripada bapa Diego memasan Diego untuk segera kembali ke California. Diego dan Paco melompat dari tembok yang tinggi ke dalam sebuah kereta kuda yang menunggu.

Apabila kedua-dua mereka tiba di Los Angeles, mereka bertemu dengan rakan zaman kanak-kanak Diego, Esteban yang kini Kapten pengawal. Beliau telah berkahwin dengan Florinda, yang pernah mereka bertanding ketika mereka masih kanak-kanak. Diego mendapat tahu bahawa bapanya terbunuh dalam kemalangan menunggang, kudanya "takut dengan kura-kura". Esteban bertindak sebagai alcalde sehingga Dons memilih pengganti.

Esteban dipilih melalui penyesuaian diri dan kemudian memberikan ucapan kepada para petani yang berkumpul. Dia diganggu oleh Charlotte Taylor-Wilson, seorang aktivis politik yang kaya dari Boston. Dia dan Diego bertemu, dan sungguhpun terdapat perbezaan politik mereka, Diego telah tertawan.

Diego dijemput ke majlis bertopeng untuk meraikan kenaikan Esteban ini. Dia turut menerima pusakanya: topeng hitam Zorro, topi, dan pedang, bersama-sama dengan surat daripada mendiang bapanya mendedahkan bahawa dia adalah Zorro. Warisan yang kini jatuh ke tangan Diego. Dia memutuskan bahawa majlis bertopeng merupakan tempat yang sesuai untuk mengumumkan Zorro kembali. Dalam perjalanan ke sana, Zorro menyaksikan petani yang sedang diperas. Dia bersemuka dan mengalahkan pemungut cukai Esteban, dan kemudian mengarahkan pekerja untuk menghebahkan kepada dunia bahawa El Zorro telah kembali.

Diego, dalam pakaian Zorro, menari dengan Florinda pada majlis tersebut. Velasquez, pemungut cukai, melaporan kecurian cukai kepada Esteban, menunjuk kearah Diego sebagai Zorro. Pertarungan berlaku dengan Esteban, dan Zorro melarikan diri dengan sekali lagi melompat dari tembok yang tinggi, tetapi kali ini mencederakan kakinya dan terpincang-pincang lari.

Kemudian malam itu, Florinda yang mabuk cuba untuk menggoda Diego di haciendanya, tetapi Esteban tiba untuk bercakap tentang peristiwa malam itu. Dia mengesyaki bahawa Diego mungkin Zorro, tetapi Diego menyakinkan mereka bahawa kakinya tidak mengalami sebarang kecederaan.

Satu pemerintahan ganas bermula, termasuk penyeksaan dan peningkatan cukai. Diego kecewa kerana, akibat tercedera, dia tidak boleh melawan kezaliman Esteban ini. Nasib campur tangan apabila saudara kembar Diego gay, bersolek, dan mendapat pendidikan British, Ramon Vegaga, seorang pegawai Royal Navy, telah mengguna pakai nama "Bunny Wigglesworth", datang ke rumah untuk melawat. Diego memberitahunya tentang keadaan yang berlaku, dan Bunny mengenakan samaran Zorro, menggunakan cambuk menggantikan pedang, sambil memakai pakaian Zorro yang menonjol dalam pelbagai warna yang diselaraskan.

Zorro yang berpakaian berwarna-warni sentiasa terlepas daripada tangkapan. Esteban membuat rancangan untuk mengumpan Zorro ke kediaman alcalde dengan majlis yang lain untuk menunjukkan kalung baru Florinda yang mahal ini. Menyedari rancangan itu, Diego tiba berpakaian seperti Zorro. Begitu juga kesemua Dons dan tetamu pihak lelaki, mengatakan bahawa perutusan dari Esteban memberi arahan pada mereka semua untuk berpakaian dengan cara itu. Menambah kepada kekeliruan, Bunny muncul dalam pakaian koyak, dengan menyamar sebagai "Margarita" Wigglesworth, sepupu Diego dari Santa Barbara. Esteban tertawan selepas berjumpa dengannya. Bunny menumpahkan minuman pada Florinda, dan dalam keadaan huru-hara untuk cuba membersihkan pakaian Florinda, mencuri pergi kalung itu. Sebelum Bunny pergi untuk kembali kepada Tentera Laut Diraja, dia memberitahu Diego bahawa Charlotte Taylor-Wilson telah membuat pengakuan cintanya kepada Zorro.

Di plaza, Diego sebagai Zorro dan Charlotte bertemu lagi, dan berpelukan, tetapi mereka diperhatikan dan Esteban dimaklumkan. Sebagai muslihat untuk mengumpan Zorro, dia mengarahkan Charlotte ditangkap, dan dia dijatuhi hukuman mati. Don Diego sebagai Zorro menyerahkan kepada Esteban untuk menyelamatkannya, dan dia dihukum mati.

Beberapa saat sebelum skuad penembak melepaskan tembakan, Bunny, kali ini memakai pakaian logam keemasan yang cerah, mengumumkan kepulangan Zorro. Dengan bantuan Charlotte dan Diego, Zorro menghasut petani yang berkumpul untuk memberontak. pengawal Esteban turut memberontak, disertai oleh Florinda, dan Esteban berdiri bersendirian, dikalahkan. Kemudian, Bunny akhirnya menunggang pergi untuk menaiki kapal pulang ke England, melambai selamat tinggal, selepas itu Diego dan Charlotte menunggang pergi untuk merancang perkahwinan mereka. Sebagai hadiah perkahwinannya, Charlotte mencadangkan agar Diego menderma semua tanah keluarganya kepada rakyat supaya mereka boleh menetap dan membesarkan keluarga di Boston.

Skor Filem[sunting | sunting sumber]

Skor muzik wira dan romantik untuk Zorro: The Gay Blade disesuaikan daripada Errol Flynn 1948 - membintangi pengembaraan ranggi dalam filem The Adventures of Don Juan, digubah oleh Max Steiner. "Danzes Fantastica" oleh Joaquín Turina juga turut digunakan dalam filem itu. Ironinya, skor filem Steiner klasik dan digunakan semula ini telah dicalonkan untuk Anugerah Razzie untuk Skor Musical Paling Teruk.[2]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Vincent Canby memberi ulasan kebanyakannya positif dalam The New York Times, memuji kebanyakan persembahan khususnya. "[George Hamilton] mempunyai tenaga dan niat baik yang melampau. Beliau juga telah mengelilingi dirinya dengan beberapa pelakon yang sangat menarik dan lucu, terutamanya Encik Leibman, Brenda Vaccaro, sebagai isteri lapar seks-alcalde, dan Lauren Hutton yang cantik".[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sharbutt, Jay (April 1, 1990). "Masked Zorro Returns Friday to Make His Mark on Cable TV". Los Angeles Times. Associated Press. Dicapai pada 2010-11-06.
  2. ^ Wilson, John (2005). The Official Razzie Movie Guide: Enjoying the Best of Hollywood's Worst. Grand Central Publishing. ISBN 0-446-69334-0.
  3. ^ "Zorro The Gay Blade (1981): George Hamilton, Comic Zorro" Vincent Canby, The New York Times, July 24, 1981. Accessed January 11, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]