Fortnite

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fortnite
GenreKelangsungan hidup, battle royale, kotak pasir
PembangunEpic Games
Penerbit
PlatformWindows, macOS,[b] Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, iOS,[b][b]
Keluaran pertamaFortnite: Save the World
25 Julai 2017 (akses awal)

Fortnite ialah permainan video dalam talian yang dibangunkan oleh Epic Games dan dikeluarkan pada 2017. Ia tersedia dalam tiga versi mod permainan berbeza yang sebaliknya berkongsi perkara yang sama permainan umum dan enjin permainan: Fortnite: Selamatkan Dunia, hibrid koperasi-pertahanan menara-penembak-permainan bertahan sehingga empat pemain untuk melawan makhluk seperti zombie dan mempertahankan objek dengan perangkap dan kubu yang boleh mereka bina; Fortnite Battle Royale, permainan battle royale percuma untuk dimainkan di mana sehingga 100 pemain bertarung untuk menjadi orang terakhir yang berdiri; dan Fortnite Creative, di mana pemain diberi kebebasan sepenuhnya untuk mencipta dunia dan arena pertempuran. Save the World dan Battle Royale telah dikeluarkan pada 2017 sebagai tajuk akses awal, manakala Creative dikeluarkan pada 6 Disember 2018. Walaupun versi Save the World dan Creative telah berjaya untuk Epic Games, Fortnite Battle Royale khususnya menjadi kejayaan yang memberangsangkan dan fenomena budaya, menarik lebih daripada 125 juta pemain dalam masa kurang daripada setahun, memperoleh ratusan juta dolar setiap bulan. Fortnite secara keseluruhannya menjana AS$9 bilion dalam hasil kasar sehingga Disember 2019.

Save the World tersedia hanya untuk Windows, macOS,[b] PlayStation 4 dan Xbox One, manakala Battle Royale dan Creative dikeluarkan untuk semua platform tersebut, dan juga untuk Nintendo Switch, iOS,[b] dan Android. peranti.[b] Permainan ini juga dilancarkan dengan keluaran generasi akan datang PlayStation 5 dan Konsol Xbox Series X/S.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Orland, Kyle (June 26, 2018). "Players paying up to $450 for disc-based copies of Fortnite". Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2020. Dicapai pada July 22, 2020.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan