François Fillon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
François Fillon
Perdana Menteri Perancis ke-116
Dalam jawatan
17 Mei 2007 – 16 Mei 2012
PresidenNicolas Sarkozy
Didahului olehDominique de Villepin
Digantikan olehJean-Marc Ayrault
Butiran peribadi
Lahir (1954-03-04) 4 Mac 1954 (umur 70)
Le Mans, Perancis
Parti politikParti Republikan
PasanganPenelope Clarke (kah. 1980)
Anak-anak5
Alma materUniversiti Maine Perancis
Tandatangan

François Charles Amand Fillon (Bahasa Perancis: [fʁɑ.swa ʃaʁl amɑ fi.jɔ]; lahir 4 Mac 1954) ialah seorang ahli politik Perancis yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri Perancis 2007-2012 di bawah pemerintahan Presiden Nicolas Sarkozy. Beliau merupakan calon untuk Parti Republikan (yang sebelum ini dikenali sebagai Kesatuan Pergerakan Rakyat), parti politik tengah-kanan terbesar di negara ini, untuk pilihan raya presiden Perancis 2017.

Peranan beliau sebagai penasihat politik dalam Nicolas Sarkozy untuk Presiden Perancis berjaya membawa kepada beliau menjadi Perdana Menteri. Fillon meletak jawatan atas kekalahan Sarkozy oleh François Hollande dalam pilihan raya presiden Perancis 2012.

Calon Parti Republikan[sunting | sunting sumber]

Sehingga November 2016, Fillon dilihat sebagai calon utama untuk jawatan Presiden menentang calon Parti Sosialis Benoît Hamon, Emmanuel Macron dan Marine Le Pen.

Skandal[sunting | sunting sumber]

Pada 26 Februari 2017, beliau telah didakwa bahawa beliau telah memberikan pekerjaan palsu kepada ahli keluarganya dan beliau akan disiasat atas pengubahan dana awam dan kesilapan pengurusan set korporat menurut pendakwa raya. Walaupun beliau tidak didakwa pada masa sekarang, undang-undang Perancis majistret boleh memutuskan dan mengemukakan dakwaan tersebut.[1] Fillon berkata beliau akan berjuang untuk mempertahankan kedudukannnya sebagai calon parti tersebut. Namun, kedudukan Fillon telah jatuh merudum dan calon yang lain menjadi pilihan berada pada kedudukan ketiga.

Rujukan[sunting | sunting sumber]