Air batu frazil

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Frazil)
Air batu frazil di Yosemite Creek.
Video air batu frazil di Taman Negara Yosemite.

Air batu frazil ialah satu koleksi hablur air batu berbentuk jarum berorientasi rawak di dalam air. Air batu ini menyerupai lecah salji dan mempunyai penampilan dengan sedikit minyak apabila terlihat di atas permukaan air. Air batu ini sekali-sekala membentuk di dalam air terdingin secara lampau, bergelora, dan terbuka, yang bererti bahawa air batu ini terbentuk di sungai, tasik dan lautan, pada malam terang apabila cuaca adalah lebih sejuk, dan suhu udara mencapai –6°C atau lebih rendah. Air batu frazil ialah peringkat pertama dalam pembentukan air batu laut.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Daly, Steven F. Cold Region Technical Digest No. 91-1 "Frazil Ice Blockage of Intake Trash Racks". Mac 1991. http://www.crrel.usace.army.mil/library/technicaldigests/CRTD91_01.pdf Diarkibkan 2012-04-17 di Wayback Machine
  • Lawson, D. E., Strasser, J. C., Evenson, E. B., Alley, R. B., Larson, G. J., and Arcone, S. A., 1998, Glaciohydraulic supercooling: a mechanism to create stratified, debris-rich basal ice: I. Field evidence: Journal of Glaciology, v. 44, no. 148, p. 547–562.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]