Frederick William IV dari Prusia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Frederick William IV (Bahasa Jerman: Friedrich Wilhelm IV.; 15 Oktober 1795 – 2 Januari 1861), anak sulung dan pengganti Frederick William III dari Prusia, memerintah sebagai Raja Prusia dari 7 Jun 1840 hingga kematiannya pada 2 Januari 1861. Juga dirujuk sebagai "ahli romantik di atas takhta", dia paling diingati kerana banyak bangunan yang telah dia bina di Berlin dan Potsdam serta untuk menyiapkan Katedral Cologne Gothic.

Dalam politik, dia seorang konservatif, yang pada mulanya menjalankan dasar sederhana untuk melonggarkan penapisan akhbar dan berdamai dengan penduduk Katolik di kerajaan itu. Semasa revolusi Jerman 1848–1849, beliau pada mulanya menampung golongan revolusioner tetapi menolak gelaran Maharaja Jerman yang ditawarkan oleh Parlimen Frankfurt pada tahun 1849, kerana percaya bahawa Parlimen tidak mempunyai hak untuk membuat tawaran sedemikian. Dia menggunakan kekuatan tentera untuk menumpaskan para revolusioner di seluruh Konfederasi Jerman. Dari 1849 dan seterusnya dia menukar Prussia menjadi raja berperlembagaan dan memperoleh pelabuhan Wilhelmshaven dalam Perjanjian Jade 1853.

Dari tahun 1857 hingga 1861, dia mengalami beberapa strok dan dibiarkan hilang upaya sehingga kematiannya. Abangnya (dan pewaris anggapan) Wilhelm berkhidmat sebagai pemangku raja selepas 1858 dan kemudian menggantikannya sebagai Raja.

Frederick Wiliam IV dari Prusia
Raja Prusia
Pemerintahan7 Jun 1840-2 Februari 1861
Keputeraan15 Oktober 1795
Tempat keputeraanKronprinzenpalais,Berlin,kerajaan Prusia
Mangkat2 Februari 1861 (umur 65)
Tempat mangkatSanssouci,Potsdam,Kerajaan Prusia
DimakamkanKrip Friedenskirche, Taman Sanssouci, Potsdam (Jantung di Makam di Istana Charlottenburg, Berlin)
PendahuluFrederick Wilhelm III
PenggantiWilhelm I
PermaisuriElisabeth Ludovika dari Bavaria
AyahandaFriedrich Wilhelm III dari Prusia
BondaLouise dari Mecklenburg-Strelitz


Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan kepada Frederick William III oleh isterinya Queen Louise, dia adalah anak kesayangannya. Frederick William dididik oleh tutor persendirian, yang kebanyakannya merupakan penjawat awam yang berpengalaman, seperti Friedrich Ancillon. Dia juga mendapat pengalaman ketenteraan dengan berkhidmat dalam Tentera Prusia semasa Perang Pembebasan menentang Napoleon pada tahun 1814, walaupun dia seorang askar yang tidak peduli. Baginda adalah seorang pelukis yang berminat dalam seni bina dan berkebun landskap dan merupakan penaung kepada beberapa artis Jerman yang hebat, termasuk arkitek Karl Friedrich Schinkel dan komposer Felix Mendelssohn. Pada tahun 1823 dia berkahwin dengan Elisabeth Ludovika dari Bavaria. Memandangkan dia seorang Roman Katolik, persiapan untuk perkahwinan ini termasuk rundingan yang sukar yang berakhir dengan penukarannya kepada Lutheranisme. Terdapat dua majlis perkahwinan—satu di Munich, dan satu lagi di Berlin. Pasangan itu mempunyai perkahwinan yang sangat harmoni, tetapi, selepas keguguran tunggal pada tahun 1828, ia kekal tanpa anak.

Frederick William adalah seorang Romantik yang teguh, dan pengabdiannya kepada gerakan ini, yang di Amerika Syarikat menampilkan nostalgia untuk Zaman Pertengahan, sebahagian besarnya bertanggungjawab untuk perkembangannya menjadi seorang konservatif pada usia awal. Pada tahun 1815, ketika dia baru berusia dua puluh tahun, putera mahkota menggunakan pengaruhnya untuk menstrukturkan cadangan perlembagaan baru 1815, yang tidak pernah benar-benar digubal, dengan cara yang bangsawan tanah air akan memegang kuasa terbesar. Dia tegas menentang liberalisasi Jerman dan hanya bercita-cita untuk menyatukan banyak negerinya dalam apa yang dilihatnya sebagai rangka kerja yang sah dari segi sejarah, diilhamkan oleh undang-undang dan adat resam kuno Empayar Rom Suci yang baru dibubarkan. Frederick William menentang idea negara Jerman bersatu, mempercayai bahawa Austria telah ditahbiskan secara ilahi untuk memerintah Jerman, dan berpuas hati dengan gelaran "Jeneral Besar Alam".

Revolusi Jerman 1848[sunting | sunting sumber]

Apabila revolusi meletus di Prusia pada Mac 1848, sebahagian daripada siri Revolusi 1848 yang lebih besar, raja pada mulanya bergerak untuk menindasnya dengan tentera, tetapi pada 19 Mac baginda memutuskan untuk memanggil semula tentera dan meletakkan dirinya sebagai ketua pergerakan. . Dia komited kepada penyatuan Jerman, membentuk kerajaan liberal, mengadakan perhimpunan kebangsaan, dan mengarahkan supaya satu perlembagaan disediakan. Namun, setelah kedudukannya lebih terjamin, dia segera meminta tentera menduduki semula Berlin dan pada bulan Disember membubarkan perhimpunan.

Walau bagaimanapun, dia tetap berdedikasi untuk penyatuan untuk sementara waktu, mengetuai Parlimen Frankfurt untuk menawarkan kepadanya mahkota Jerman pada 3 April 1849, yang dia menolak, kononnya mengatakan bahawa dia tidak akan menerima "mahkota dari longkang" (Jerman: "Krone aus der Gosse"). Keengganan Raja itu berakar pada aspirasi Romantiknya untuk menubuhkan semula Empayar Rom Suci zaman pertengahan, yang terdiri daripada monarki separa berdaulat yang lebih kecil di bawah kuasa terhad seorang maharaja Habsburg. Oleh itu, Frederick William hanya akan menerima mahkota empayar selepas dipilih oleh putera-putera Jerman, mengikut adat resam zaman dahulu empayar itu. telah terlepas pandang bahawa "untuk memberi, pertama sekali anda perlu memiliki sesuatu yang boleh diberikan." Di mata raja, hanya Kolej Pemilih yang dibentuk semula boleh memiliki kuasa sedemikian.

Dengan percubaan gagal oleh Parlimen Frankfurt untuk memasukkan Habsburg dalam Empayar Jerman yang baru bersatu, Parlimen beralih kepada Prusia. Melihat ambivalensi Austria terhadap Prusia mengambil peranan yang lebih berkuasa dalam hal ehwal Jerman, Frederick William mula mempertimbangkan kesatuan yang dipimpin oleh Prusia. Semua negeri Jerman, tidak termasuk negara Habsburg, akan disatukan di bawah kuasa Hohenzollern, dan kedua-dua negara ini akan dikaitkan dalam rangka kerja politik yang menyeluruh. Oleh itu, Frederick William cuba menubuhkan Kesatuan Erfurt, sebuah kesatuan negara-negara Jerman kecuali untuk Austria, tetapi meninggalkan idea itu oleh Punctation of Olmütz pada 29 November 1850, dalam menghadapi penentangan Austria dan Rusia yang diperbaharui. Konfederasi Jerman kekal sebagai kerajaan bersama Eropah Jerman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Teks di Wikisumber:
    • "Frederick William IV. of Prussia". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). 1911.
    • "Frederick William IV.". New International Encyclopedia. 1905.
Frederick William IV dari Prusia
Tarikh keputeraan: 15 Oktober 1795 Tarikh kemangkatan: 2 Januari 1861
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Frederick William III
Raja Prusia
7 Jun 1840 – 2 Januari 1861
Diikuti oleh:
William I
Duke Besar Posen
7 Jun 1840 – 5 Disember 1848
Diilhak ke Prusia
Putera Neuchâtel
7 Jun 1840 – 1857
Krisis Neuchâtel

Templat:Rulers of Prussia