Freestyle Script

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Freestyle Script
فري ستايل سكريڤت
Umum
KategoriTulisan tangan
JenisMuka taip Sunting ini di Wikidata
Sejarah
PenciptaMartin Wait
Tarikh dicipta
1981 Sunting ini di Wikidata
LesenAdobe Systems Sunting ini di Wikidata
Sampel
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Freestyle Script merupakan sebuah muka taip tulisan tangan tidak rasmi yang direka oleh Colin Brignal pada tahun 1969 dan Martin Wait pada tahun 1981. Freestyle Script terkenal digunakan untuk iklan pada tahun 1980-an, kad hari jadi, hiasan, logo, dan banyak lainnya. Versi tebal direka pada tahun 1986. Penerbit yang Freestyle Script adalah Adobe, ITC, Elsner+Flake, Esselte Corporation (pada tahun 1997), Scangraphic Type, Linotype, Image Club, dan Letraset. Freestyle Script mempunyai beberapa versi: Regular, Bold, LT, Plain, LET, EF, SB, SH, SH Reg Alt, dan SB Reg Alt.[1] Font Freestyle Script disokong 78 bahasa untuk gaya Cursive (Plain) dan 33 bahasa untuk gaya lainnya (Regular, Bold, Alt, dll.). Versi abjad Cyril untuk Freestyle Script direka pada tahun 1993.[2] Freestyle Script telah dimasuk ke MyFonts sejak tahun 2000.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Versi-versi Freestyle Script

Freestyle Script pertama direka pada tahun 1969 oleh Colin Brignall, dan oleh Martin Wait pada tahun 1981. Versi tebalnya direka pada tahun 1986, dan ada versi beberapa beratnya tidak mencukupi. Jenis huruf mirip Freestyle Script direka pada tahun 1993, bernama "VI My Ha Hoa" dan "VI My Ha" tetapi karakternya huruf besar. Pada tahun 2003, Freestyle Script ditambah ke Microsoft Word, dan masih berada dengan versi berikutnya seperti Word 2007, Word 2010, Word 2013, Word 2016 dan Word 2019;[3][4] dan jenis huruf itu diformat dengan TrueType.

Kaji semula[sunting | sunting sumber]

Penentangan[sunting | sunting sumber]

Jenis huruf Bradley Hand dan jenis huruf lain-lainnya dalam Microsoft (mungkin bersama Freestyle Script) dilarang penggunaan, dikatakan dalam sebuah situs web Webdesigner Depot pada tahun 2010. Ia ke-8 dari bahagian atas dalam jenis huruf yang dilarang. Jenis huruf dilarang itu, mungkin bersama Freestyle Script, telah dikatakan "menjengkelkan". Itu menggunakan dalam invitasi pesta-pesta dan papan tanda toko hadiah. Pada 19 Februari 2011, Brittany Sangastiano dilarang 40 jenis huruf, bersama Freestyle Script; dilaporkan oleh BuzzFeed.[5] Pada 8 Mac 2018, sebuah website bernama Illumine 8 mengatakan Freestyle Script sebagai "caraan bodoh Adobe yang jenis huruf itu adalah tulis tangan dan itu dilihat keruangan yang jelek". Illumine 8 berperingkat ke-14 dari jenis huruf terburuk dalam pentas pengundian pertama.[6] Namun, Freestyle Script tidak bersama dalam pentas berikutnya.

Semua yang pembuatan kedilarangan kepada jenis huruf Freestyle Script, tersembunyi yang pengetahuan dalam kebanyakan orang, ada versi jenis huruf ini yang lebih indah yang boleh sesuai dalam apapun tipografi semuanya seperti "Plain" dan serupa lain-lainnya. Masih tidak terbukti dalam sesiapa sahaja ahli dalam tipografi bahwa jenis huruf ini sudah dilarang secara rasmi kerana ia hanya pencerobohan kepada pereka aslinya.

Kedupliketan glyph dalam jenis huruf lain[sunting | sunting sumber]

Kerana penolakan tipografer kepada jenis huruf ini, para pereka telah mendupliket glyph dari jenis huruf Freestyle Script yang melanggar hak cipta pereka aslinya yang dirancang jenis huruf ini (kerana belum izin rasmi kepada apapun perusahaan yang pemilik ini), seperti Photoshoot[7] yang dilihatkan beberapa glyph yang telah menjadi inspirasi dalam beberapa teknik untuk jenis huruf Freestyle Script. Juga ada jenis huruf yang hampir seperti sama gaya dari jenis huruf Freestyle Script yang dibuat secara sah walaupun hanya sumber terbuka, seperti Yellowtail.

Kedupliketan nama jenis huruf[sunting | sunting sumber]

Ada jenis huruf yang sejenis faux calligraphy disebut "Freestyle" (juga dikenalkan sebagai "Freestyle Script")[8] yang boleh membingungkan ke kebanyakn pereka grafik yang memakaikan Microsoft untuk penelusuri (di word atau di internet) atau mengunduh jenis huruf aslinya. Itu pertama direkodkan pada 23 Ogos 2016, dan harga jenis hurufnya AS$14 (~RM57) lebih rendah daripada di jenis huruf aslinya (harga jenis huruf Freestyle Script Plain di MyFonts adalah AS$29 atau ~RM120). Juga ada sejenis huruf yang digunakan nama yang sama (juga dikenalkan sebagai jenis huruf brush calligraphy "Freestyle Script")[9] yang boleh membingungkan pereka grafik untuk pengguna nama jenis huruf asli. Namun pereka tidak dijawap komen saat ini bahwa kenapa nama itu digunakan bukannya menggunakan nama yang lain. Sebenarnya, para pereka jenis huruf itu akan membingungkan sesuatu yang menggunakan jenis huruf yang asli bernama Freestyle Script sehingga memperjatuhan syarikat asli yang direka jenis huruf ini.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

  • Daripada websait blog The Creative Hustler: Freestyle Script adalah jenis huruf terindah ke-29 dalam semua jenis huruf tulisan tangan.[10]
  • Daripada Allfonts.co: Freestyle Script termasuk sebagai salah satu dari jenis huruf tulisan paling baik untuk tahun 2021. "Ia tidak seperti jenis huruf tradisiunal, dan ada karakter yang terpisah. Ia jenis huruf tulisan yang tersedia dengan pernilaian tulis tangan tanpa extra yang tidak memerlukan", penulis artikel ini dikatakan tentang ini.[11]

Gambar-gambar[sunting | sunting sumber]

Komparasi versi-versi Freestyle Script

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Freestyle Script Font Family". Fonts.com. Dicapai pada 17 Mac 2018.
  2. ^ Team, AllFont net. "Font: Freestyle Script Normal". AllFont.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2019.
  3. ^ "Fonts that are installed with Microsoft Office 2010 Products". support.microsoft.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Julai 2021.
  4. ^ mijacobs. "Fonts and supported products - Typography". docs.microsoft.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Julai 2021.
  5. ^ deuces. "List of Banned Fonts". BuzzFeed Community (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Julai 2021.
  6. ^ Pitzer, Erik. "Font Madness: First Round (Handwriting Region)". blog.illumine8.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Julai 2021.
  7. ^ "Photoshoot Font". dafont.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Julai 2021.
  8. ^ "Freestyle Font". creativefabrica.com. Dicapai pada 31 Disember 2021.
  9. ^ "Freestyle Script". textfonts.net. Dicapai pada 31 Disember 2021.
  10. ^ "30 Best Cursive Fonts". The Creative Hustler (dalam bahasa Inggeris). 2015-11-24. Dicapai pada 16 Julai 2021.
  11. ^ "Best Cursive Fonts To Use In 2021". The Creative Hustler (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Julai 2021.