Gado-gado

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gado-gado
Gado gado.jpg
Gado-gado
Tempat asalIndonesia
KawasanDKI Jakarta, Jawa Barat, Jawa Timur
di Wikibuku Buku Masakan: Gado-gado  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Gado-gado

Gado-gado adalah salah satu makanan istimewa yang berasal dari Indonesia dalam bentuk sayur-sayuran yang direbus dan dicampur bersama, dengan kuah kacang atau sos kacang tanah dan dihaluskan dengan telur yang dihiris dan secara umum banyak menambahkan kentang rebus yang telah disempurnakan menjadi dicampur dengan kuah kacang, kentang rebus dimasak bersama sos kacang kemudian ditaburkan dengan bawang goreng. Sedikit kerepek emping goreng atau keropok (ada juga yang menggunakan keropok udang) juga ditambah.

Pembuatan gado-gado sedang dipersiapkan.

Gado-gado boleh dimakan begitu sahaja seperti salad dengan rempah/kuah kacang, tetapi juga boleh dimakan dengan nasi putih atau kadang-kadang disajikan dengan lontong.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Adanya gado-gado bermula pada abad ke-17 saat bala tentera Kesultanan Mataram pimpinan Sultan Agung melakukan Penyerbuan di Batavia yang kekurangan bekalan makanan terutama beras lagi-lagi dengan pembakaran jelapang-jelapang beras sekitar Batavia oleh Syarikat Hindia Timur, hal ini mendesak para pahlawan warok Ponorogo membuat sambal bumbu pecel dari kacang tanah, kemudian disiramkan atas aneka sayuran mentah yang seadanya dijumpai sekitar persawahan —dalam Bahasa Jawa disebut gado, makan lauk tanpa nasi— untuk mengisi kelaparan. Seiring perkembangan zaman, kini gado-gado ditambahkan lontong yang dihiris kecil, telur, tauhu dan keropok yang disajikan di warung kecil hingga restoran.[1]

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

Sayuran[sunting | sunting sumber]

Sayur-sayuran yang sering digunakan dapat bervariasi, walau sayuran yang biasa digunakan adalah:

Kecuali telur dan kentang rebus, sayur-sayuran yang digunakan biasanya masih dalam keadaan mentah. Walau kadang-kadang sayuran seperti kubis dan bunga kubis bisa juga direbus air panas. Ada juga sayuran yang kadang-kadang dimasak dengan uap air panas.[2]

Sos kacang[sunting | sunting sumber]

Salah satu beza utama gado-gado dari selada sayur lainnya adalah sos yang digunakan. Bahan-bahan yang digunakan untuk saus kacang ini juga dapat bervariasi. Bahan yang biasa digunakan adalah:

Terkadang juga ditambah:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lukman Maulana (3 April 2021). "Gado-Gado, Bermula dari Serangan Mataram ke Batavia". Kate. Dicapai pada 7 Januari 2022.
  2. ^ "Gado Gado salad". BBC Good Food (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-11-27.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]