Gandaan (matematik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam sains, gandaan ialah hasil darab sebarang kuantiti dan integer.[1] Dalam erti kata lain, bagi kuantiti a dan b, boleh dikatakan bahawa b ialah gandaan a jika b = na bagi beberapa integer n, yang dipanggil pengganda. Jika a bukan sifar, ini bersamaan dengan mengatakan itu ialah integer.

Dalam matematik, apabila a dan b ialah kedua-dua integer, dan b ialah gandaan a, maka a dipanggil sebagai pembahagi b. Seseorang juga mengatakan bahawa a membahagi b. Jika a dan b bukan integer, ahli matematik lebih suka menggunakan gandaan integer dan bukannya "gandaa" demi kejelasan. Malah, gandaan boleh juga digunakan untuk jenis hasil darab lain; contohnya, polinomial p ialah gandaan bagi polinomial q yang lain jika wujud polinomial ketiga r supaya p = qr.

Contoh[sunting | sunting sumber]

14, 49, −21 dan 0 ialah gandaan bagi 7, manakala 3 dan −6 bukan. Ini kerana terdapat integer yang 7 boleh didarabkan untuk mencapai nilai 14, 49, 0 dan −21, manakala tiada integer sedemikian untuk 3 dan −6. Setiap produk yang disenaraikan di bawah, dan khususnya, produk untuk 3 dan −6, adalah satu-satunya cara nombor yang berkaitan boleh ditulis sebagai hasil darab 7 dan satu lagi nombor nyata:

bukan integer;
bukan integer.

Hartanah[sunting | sunting sumber]

  • 0 ialah gandaan bagi setiap nombor ( ).
  • Hasil darab mana-mana integer dan sebarang integer ialah gandaan daripada . Secara khusus, yang sama dengan , ialah gandaan daripada (setiap integer ialah gandaan dirinya), kerana 1 ialah integer.
  • Jika dan ialah gandaan daripada kemudian dan adalah juga gandaan daripada .

Rujukan[sunting | sunting sumber]