Garden at Sainte-Adresse

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Garden at Sainte-Adresse
Perancis: Terrasse à Sainte-Adresse
PelukisClaude Monet
Tahun1867 (1867)
BahanMinyak atas kanvas
Dimensi98.1 cm × 129.9 cm (38 5/8 in × 51 1/8 in)
LokasiMuzium Seni Metropolitan, New York

Garden at Sainte-Adresse merupakan sebuah lukisan daripada seorang pelukis impresionis Perancis, Claude Monet. (Minyak atas kanvas, 98.1 cm x 129.9 cm).[1] Lukisan itu diperolehi oleh Muzium Seni Metropolitan selepas jualan lelongan di Christie pada Disember 1967, di bawah tajuk Perancis La terrasse à Sainte-Adresse.[2] Lukisan itu dipamerkan di Pameran Impresionis ke-4, Paris, 10 April—11 Mei 1879, sebagai no. 157 di bawah tajuk Jardin à Sainte-Adresse.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Monet menghabiskan musim panas tahun 1867 di bandar peranginan Sainte-Adresse di Selat Inggeris, berdekatan Le Havre (Perancis).[1] Beliau berada disana di taman dengan pandangan Honfleur di kaki langit ketika beliau melukis gambar ini,[1] yang menggabungkan kawasan-kawasan yang tampak lembut, tradisional yang disediakan dengan petikan-petikan yang berkilauan, kerja berus berasingan, dan bintik-bintik warna tulen.

Model-model itu mungkin bapa Monet, Adolphe, dalam latar depan, sepupu Monet Jeanne Marguérite Lecadre at the fence; Dr. Adolphe Lecadre, ayahnya; dan juga anak perempuan Lecadre, Sophie, wanita yang duduk menghadap pemandangan.[1]

Walaupun projek tempat kejadian sangat tenang, ia bukan sekadar potret keluarga. Hubungan Monet dengan ayahnya adalah tegang pada musim panas itu, kerana keluarga tidak setuju dengan penghubung artis muda itu dengan temannya, Camille Doncieux, yang bakal menjadi isterinya.

Monet memanggil karya ini dalam korespondennya "lukisan Cina di mana terdapat bendera"; kawannya, Renoir merujuknya sebagai "lukisan Jepun". Pada tahun 1860-an, warna jalur mendatar dari komposisi warna itu akan mengingatkan cetakan blok kayu warna Jepun yang canggih,[1] yang dikumpulkan secara sukarela oleh Monet, Manet, Renoir, Whistler dan lain-lain dalam kalangan mereka. Cetakan oleh artis Jepun Hokusai yang mungkin telah memberi inspirasi kepada gambar ini, "Turban-shell Hall of the Five-Hundred-Rakan Temple" (1830),[3] kekal hari ini di muzium rumah Monet di Giverny.[4]

Titik pandang tinggi dan saiz yang agak luas di kawasan mendatar menekankan dua dimensi lukisan itu. Tiga zon mendatar komposisi seolah-olah naik selari dengan satah gambar dan bukannya mengembang ke ruang langit. Ketegangan halus yang terhasil daripada gabungan ilusi dan dua dimensi permukaan kekal menjadi ciri penting gaya Monet.

Lukisan itu kini berada di Muzium Seni Metropolitan New York. Ia dibeli pada tahun 1967, dengan sumbangan istimewa diberikan atau diberikan oleh rakan-rakan Muzium.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • The Metropolitan Museum of Art - Guide

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Dipetik
  1. ^ a b c d e "Garden at Sainte-Adresse". Metropolitan Museum of Art.
  2. ^ Catalogue of La Terrasse à Sainte Adresse oleh CLAUDE MONET. Harta Reverend Theodore Pitcairn dan Yayasan Beneficia, Bryn Athyn, Pennsylvania. Jual, 1 Disember 1967. London. Christie, Manson & Woods, Ltd.
  3. ^ Galeri Nasional Australia,";;Turban-shell Hall of the Five-Hundred-Rakan Temple;;", Monet & Japan (pameran 2001)
  4. ^ "Turban-shell Hall of the Five-Hundred-Rakan Temple". nga.gov.au. Dicapai pada 2015. Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Impressionism: a centenary exhibition, katalog pameran dari The Metropolitan Museum of Art (tersedia secara dalam talian sebagai PDF), yang mengandungi bahan pada lukisan ini (m/s. 140-144)