Garisan lejer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
 {
\override Score.TimeSignature #'stencil = ##f
{
    \relative c {
        \time 4/4
        e8 b' e b' e b' e4 
    }
} }
Not E dan B yang menaik. Dua not terawal serta terakhir ditulis pada garisan lejer.

Satu garisan lejer digunakan dalam notasi muzik Barat untuk mencatat pic di atas atau bawah garis dan ruang staf muzik biasa. Garisan yang lebih panjang sedikit daripada kepala not dilukis selari dengan staf, di atas atau bawah, dan dijarakkan pada jarak yang sama dengan garisan dalam kakitangan.

Walaupun garis lejer kadangkala ditemui dalam manuskrip plainchant dan awal polifoni, hanya pada awal abad ke-16, penggunaannya menjadi meluas (Anon. 2001). Walaupun begitu, pencetak mempunyai masalah dengan pencetakan garis lejer, yang menyebabkan kesukaran dalam menetapkan jenis, membazir ruang pada halaman dan menyebabkan penampilan yang tidak kemas. Muzik vokal menggunakan pelbagai klef yang berbeza untuk mengekalkan julat bahagian pada staf sebanyak mungkin; dalam tatatanda papan nada, cara biasa untuk mengelakkan garis lejer ialah penggunaan skor terbuka pada empat batang kayu dengan klef berbeza-beza (Godwin 1974, 16–17).

Kecuali pemain woodwind, yang memilih garisan lejer daripada tatatanda 8va kerana mereka mengaitkan penjarian dengan kedudukan staf (Shatzkin 1993, 48), nota yang menggunakan sekurang-kurangnya empat baris lejer menjadikan muzik lebih sukar dibaca.[1] Untuk menjadikan tulisan muzik lebih mudah dibaca, komposer biasanya akan menukar klefs atau menggunakan tatatanda 8va. Beberapa alatan transposisi seperti pikolo, bes berganda, gitar dan suara tenor, bertukar pada oktaf untuk mengelakkan garisan lejer.

Notasi bagi bahagian tuba, trombon dan eufonium sentiasa menggunakan garisan lejer di bawah staf bes dan tidak sekali-kali menggunakan tatatanda 8va bassa (Baca 1969, 354).

Muzik instrumen klef bes, seperti selo, basun atau trombon, menggunakan klef tenor bagi not tinggi dan bukan klef trebel. Klef Alto digunakan bagi trombon alto, dan bagi bahagian trombon tenor dalam gubahan Rusia. Trombon bes dan tuba menggunakan klef bes sahaja.[2]

Garisan lejer juga digunakan untuk menyokong rehat separuh half rest atau penuh whole note, di mana terdapat berbilang suara pada satu staf dan rehat sedemikian dipaksa ditulis di atas atau bawah staf. (Rehat penuh duaan yang jarang berlaku digantung di antara dua baris lejer dalam situasi ini.)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bauer, Helen (2009). Young People's Guide to Classical Music (dalam bahasa Inggeris). m/s. 20. ISBN 9781574671810. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  2. ^ Gould, Elaine (2016). Behind Bars: The Definitive Guide To Music Notation (dalam bahasa Inggeris). Faber Music Limited. m/s. 262. ISBN 9780571590032.

Petikan[sunting | sunting sumber]

  • Anon. 2001. "Leger [Ledger] Line". The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, edited by Stanley Sadie and John Tyrrell. London: Macmillan Publishers.
  • Godwin, Joscelyn. 1974. "Playing from Original Notation". Early Music 2, no. 1 (January): 15–19.
  • Oxford English Dictionary. 2005. "Ledger, n.B.I.3". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.)
  • Oxford Living Dictionary (n.d.). "leger line". Oxford Living Dictionaries. Oxford University Press. Dicapai pada 12 March 2017.
  • Read, Gardner. 1969. Music Notation: A Manual of Modern Practice, second edition. Boston: Allyn and Bacon. Reprinted, New York: Taplinger Publishing Company, 1979.
  • Shatzkin, Merton. 1993. Writing for the Orchestra: An Introduction to Orchestration. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. ISBN 9780139534317.