Gaya badan kereta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Terdapat pelbagai jenis gaya badan kereta. Gaya yang berbeza-beza bergantung pada penggunaan, pasaran, lokasi dan era ia dibuat.

Gaya semasa[sunting | sunting sumber]

Buggy
Kenderaan luar jalan yang ringan dengan kerja badan yang jarang.
Lexus LC convertible
Convertible / kabriolet
Mempunyai bumbung yang boleh ditarik balik atau boleh ditanggalkan. Kereta convertible boleh memberikan pengalaman memandu di udara terbuka, dengan keupayaan untuk menyediakan bumbung apabila diperlukan. Kebanyakan bumbung boleh tukar mempunyai bumbung tekstil boleh lipat atau bumbung logam tarik balik. Bumbung logam tarik balik kadangkala dipanggil 'retractable hardtop', 'coupé convertible' atau 'coupé cabriolet'.
Coupé
Mempunyai garis bumbung belakang yang landai dan kebiasaannya mempunyai dua pintu (walaupun terdapat beberapa kereta empat pintu yang telah dipasarkan sebagai coupé). Coupé biasanya dianggap lebih sporty daripada rakan sedan mereka.
Kereta Bunga Cadillac
Kereta bunga
Di AS digunakan dalam industri pengebumian untuk membawa bunga ketika khidmat pemgebumian. Biasanya mempunyai badan bergaya coupe dengan bahagian terbuka di belakang.[1]
Perodua Myvi merupakan hatchback 5-pintu
Hatchback / Liftback
Kereta dengan pintu belakang jenis yang berengsel di bumbung dan terbuka ke atas. Istilah "hatchback" juga boleh merujuk kepada jenis pintu belakang tersebut, yang juga digunakan pada beberapa kereta sport, SUV dan kereta mewah yang besar. [2]
Jenazah Cadillac
Jenazah / kereta pengebumian
Pengubahsuaian kereta penumpang untuk menyediakan kawasan kargo yang panjang untuk membawa keranda atau keranda. Kereta jenazah selalunya mempunyai panel kaca besar untuk melihat keranda.
Limosin Lincoln
Limousin
Kenderaan mewah yang dipandu oleh pemandu dengan pemisah antara ruang pemandu dan ruang penumpang. Dalam banyak bahasa Eropah, istilah ini hanya bermaksud sedan.
Mikrovan
Daihatsu Hijet merupakan sebuah mikrovan
Saiz minivan/MPV terkecil.
Minivan Toyota Sienna
Kenderaan Serba Guna (MPV) / minivan / pembawa orang / penggerak orang
Kenderaan direka untuk mengangkut penumpang di barisan tempat duduk belakang dengan tempat duduk yang boleh dikonfigurasikan semula dalam dua atau tiga baris. Lazimnya mempunyai gabungan kawasan penumpang dan kargo, bumbung tinggi, lantai rata, pintu gelangsar untuk penumpang belakang, dan tempat duduk titik H yang tinggi. Di Eropah, beberapa minivan kecil telah dipasarkan sebagai 'kenderaan aktiviti riadah'.
Van panel / van berasalkan kereta / sedan penghantaran
Kenderaan kargo berdasarkan casis kereta penumpang dan biasanya mempunyai satu baris tempat duduk tanpa tingkap sisi di belakang. Van panel lebih kecil daripada lori panel dan van kargo, di mana kedua-duanya dibina di atas casis lori.
Trak panel Volkswagen Taro
Lori panel
Lori pikap yang mempunyai penutup trak tertutup sepenuhnya di belakangnya, memberikan penampilan seperti van.
Lori pikap / pikap
Sebuah trak ringan, katil terbuka. Di Afrika Selatan, trak pikap dipanggil "bakkie".[3]
BMW Z3 roadster
Roadster
Kereta dua tempat duduk terbuka dengan penekanan pada penampilan atau perwatakan sporty. Pada mulanya, istilah Amerika untuk kereta dua tempat duduk tanpa perlindungan cuaca, penggunaan telah merebak ke peringkat antarabangsa dan telah berkembang sehingga memasukkan convertible dua tempat duduk.
Toyota Camry sedan
Sedan / saloon
Kereta bumbung tetap dalam reka bentuk tiga kotak dengan petak berasingan untuk enjin, penumpang dan kargo. Sedan boleh mempunyai 2 atau 4 pintu. Sebuah sedan dipanggil "berlina" dalam bahasa Sepanyol dan Itali, atau "berline" dalam bahasa Perancis.
Shooting-Brake
Pada mulanya kenderaan yang digunakan untuk mengadakan pesta menembak dengan peralatan dan permainan mereka; kemudiannya digunakan untuk menerangkan gerabak yang dibina khas oleh jurulatih kelas atasan, yang kemudiannya sinonim dengan station wagon /kereta estet; dan dalam penggunaan kontemporari gerabak tiga atau lima pintu yang menggabungkan ciri-ciri station wagon dan coupé .
Kereta estet Buick Roadmaster
Station wagon / kereta estet
Mempunyai reka bentuk dua kotak, kawasan kargo yang besar dan pintu belakang belakang yang berengsel untuk dibuka untuk akses ke kawasan kargo. Gaya badan adalah serupa dengan kereta hatchback ; walau bagaimanapun, station wagon lebih panjang dan berkemungkinan besar garis bumbung dipanjangkan ke bahagian belakang kereta[4] (mengakibatkan permukaan belakang menegak ke kereta) untuk memaksimumkan ruang kargo. Dalam bahasa Perancis, station wagon dipanggil " break ".
Porsche 911 Targa
Bumbung targa
Gaya separa convertible yang digunakan pada sesetengah kereta sport, menampilkan panel bumbung lembut atau keras boleh tanggal sepenuhnya tetapi masih meninggalkan tiang A dan B di tempatnya pada badan kereta.
Ute / coupe utiliti
Berdasarkan casis sedan penumpang dan mempunyai ruang kargo di bahagian belakang yang disepadukan dengan badan penumpang (berbanding dengan trak pikap, yang mempunyai dulang kargo yang berasingan). Di Australia, istilah "ute" pada asalnya digunakan semata-mata untuk kereta utiliti coupe; namun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ia juga telah digunakan untuk trak pikap.


Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Clough, Albert L. (1913). A dictionary of automobile terms. The Horseless Age Company. LCCN 13003001. Dicapai pada 1 September 2014.
  • Haajanen, Lennart W. (2003). Illustrated Dictionary of Automobile Body Styles. Illustrations by Bertil Nydén. Jefferson, NC USA: McFarland. ISBN 0-7864-1276-3. LCCN 2002014546.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Flower Cars: A Glance At A Forgotten Funeral Vehicle" (dalam bahasa Inggeris). Luxury Coach & Transportation Magazine. 1 January 1990. Dicapai pada 13 December 2018.
  2. ^ Hillier, Victor; Coombes, Peter (2004). Hillier's Fundamentals of Motor Vehicle Technology: Volume 1 (ed. 5th). Nelson Thornes. m/s. 11. ISBN 9780748780822. Dicapai pada 15 Januari 2013. Badan estet, juga dikenali sebagai station wagon di beberapa negara, mempunyai garis bumbung dipanjangkan ke bahagian belakang badan untuk membesarkan kapasiti dalamannya. Melipat tempat duduk belakang ke bawah memberikan kawasan lantai yang besar untuk membawa bagasi atau barangan. Spring suspensi yang lebih kuat dipasang di bahagian belakang untuk menyokong beban tambahan. Hatchback: Walaupun sesetengah hatchback sebenarnya adalah badan saloon dengan but atau batangnya ditanggalkan dengan berkesan (biasanya kereta yang lebih kecil) banyak hatchback mengekalkan panjang penuh saloon, tetapi garis bumbung memanjang ke hujung kenderaan...seperti halnya estet, tempat duduk belakang dilipat ke bawah untuk memberikan lantai rata untuk pengangkutan bagasi atau objek lain. Apabila pintu belakang ditutup, petak bagasi biasanya ditutup dengan rak bungkusan.
  3. ^ "Bakkie: definition". Oxforddictionaries.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 May 2013. Dicapai pada 12 August 2014.
  4. ^ Hillier, Victor; Coombes, Peter (2004). Hillier's Fundamentals of Motor Vehicle Technology: Volume 1 (ed. 5th). Nelson Thornes. m/s. 11. ISBN 9780748780822. Dicapai pada 15 January 2013. The estate body, also known as station wagons in some countries, has the roofline extended to the rear of the body to enlarge its internal capacity. Folding the rear seats down gives a large floor area for the carriage of luggage or goods. Stronger suspension springs are fitted at the rear to support the extra load. Hatchback: Although some hatchbacks are in fact saloon bodies with the boot or trunk effectively removed (usually the smaller cars) many hatchbacks retain the full length of the saloon, but the roofline extends down to the end of the vehicle...as with the estate, the rear seats fold down to give a flat floor for the transportation of luggage or other objects. When the tailgate is closed, the luggage compartment is usually covered with a parcel shelf.Hillier, Victor; Coombes, Peter (2004). Hillier's Fundamentals of Motor Vehicle Technology: Volume 1 (5th ed.). Nelson Thornes. p. 11. ISBN 9780748780822. Retrieved 15 January 2013. The estate body, also known as station wagons in some countries, has the roofline extended to the rear of the body to enlarge its internal capacity. Folding the rear seats down gives a large floor area for the carriage of luggage or goods. Stronger suspension springs are fitted at the rear to support the extra load. Hatchback: Although some hatchbacks are in fact saloon bodies with the boot or trunk effectively removed (usually the smaller cars) many hatchbacks retain the full length of the saloon, but the roofline extends down to the end of the vehicle...as with the estate, the rear seats fold down to give a flat floor for the transportation of luggage or other objects. When the tailgate is closed, the luggage compartment is usually covered with a parcel shelf.