Gekiga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gekiga (Jepun: 劇画) merupakan istilah Jepun untuk komik yang secara harfiah bermaksud "gambar dramatik". Gekiga menggambarkan komik yang ditujukan untuk penonton dewasa dengan gaya sinematik dan tema yang lebih matang. Nama gekiga dicipta pada tahun 1957 oleh Yoshihiro Tatsumi dan diterima pakai oleh kartunis Jepun yang lebih serius, yang tidak mahu perdagangan mereka dikenali dengan istilah yang lebih umum manga atau "gambar cara wimsi/aneh/ganjil". Ia serupa dengan penutur bahasa Inggeris yang lebih suka istilah "novel grafik", yang bertentangan dengan "buku komik".

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1950-an, manga arus perdana berasal dari Tokyo dan ditujukan untuk anak-anak yang dipimpin oleh karya Osamu Tezuka.[1] Sebelum Tezuka pindah ke Tokyo, dia tinggal di Osaka dan membimbing artis seperti Yoshihiro Tatsumi dan Masahiko Matsumoto yang mengaguminya.[2] Walaupun dipengaruhi oleh Tezuka dan gaya sinematiknya, Tatsumi dan rakan-rakannya tidak berminat membuat komik untuk kanak-kanak. Mereka mahu menulis komik untuk orang dewasa yang lebih grafik dan menunjukkan lebih banyak keganasan.[3][4] Tatsumi menjelaskan, "Sebahagiannya dipengaruhi oleh kisah akhbar yang akan saya baca. Saya akan mempunyai reaksi emosional dan ingin menyatakannya dalam komik saya."

Irma Nunez dari The Japan Times menulis bahawa "Daripada hanya menggunakan "gekiga" sebagai panji untuk mengesahkan kandungan dan realisme orang dewasa dalam manga, namun, mereka mengembangkan estetika baru." [3] Anak lelaki Matsumoto mengatakan bahawa para seniman ini merasakan bahawa cerita yang lebih pendek yang Tezuka mula tulis setelah pindah ke Tokyo, menyempitkan ekspresinya kerana tindakan perlu dijelaskan dalam gelembung ucapan.[2] Nunez menjelaskan, "Integriti struktur adalah salah satu masalah utama perintis. Mereka bereksperimen dengan cara terbaik untuk menggabungkan gambar dengan teks; bagaimana penampilan boleh menunjukkan dalaman watak; cara menyelaraskan tindakan cerita dengan rentak tatapan pembaca ketika menutup halaman."

Contoh sosok gaya manga (kiri) dan sosok gaya gekiga (kanan)

Daripada bekerja untuk penerbitan arus perdana, para seniman gekiga bekerja di industri manga sewa; di mana karya beberapa seniman dicetak dalam koleksi, bahawa pembaca meminjam dari kedai dan kemudian kembali seperti penyewaan video.[5][6] Pada bulan November 1956, Masahiko Matsumoto menggunakan istilah komaga (Jepun: 駒画) untuk menggambarkan karyanya Kyūketsu-jū, bukan manga. Anak lelaki Matsumoto kemudiannya mendakwa karya ini adalah asas untuk apa yang kemudian dikenali sebagai gekiga.[2] Karya Yoshihiro Tatsumi Yūrei Taxi adalah yang pertama dipanggil gekiga ketika diterbitkan pada akhir 1957.[7] Nama lain yang dia pertimbangkan termasuk katsudōga dan katsuga, keduanya berasal dari katsudō eiga atau "gambar bergerak", istilah awal untuk filem, yang menunjukkan pengaruh sinematik pergerakan itu.[8]

Pada tahun 1959, Gekiga Kōbō (Jepun: 劇画工房) dibentuk di Tokyo dengan lapan anggota, termasuk Tatsumi, Matsumoto, dan Takao Saito.[6] Kumpulan ini menulis semacam "Manifesto Gekiga" yang dihantar kepada pelbagai penerbit dan surat khabar yang menyatakan misi mereka.[5][7] Gekiga Kōbō dibubarkan pada tahun 1960 kerana perpecahan dalaman;[9] walaupun sebagai kumpulan teratur ia berumur pendek tetapi pengaruhnya bertahan lama.

Majalah avant-garde Garo yang didirikan pada tahun 1964, merupakan jalan keluar untuk karya eksperimental dan tidak konvensional yang "secara visual atau tematik terlalu mencabar untuk pasaran arus perdana". Dengan karya seperti Kamui Sanpei Shirato, ia dengan cepat mendapat pengikut di kalangan pelajar kolej.[6][4] Sebagai tindak balas terhadap kejayaan Garo, Tezuka mendirikan majalah COM pada tahun 1967 untuk lebih banyak karya eksperimental.

Apa yang ingin saya lakukan ialah meningkatkan usia pembaca komik. Bukan kerana saya berusaha untuk membuat karya sastera, tetapi saya ingin membuat penonton yang lebih tua. Saya tidak melakukannya sendiri, tetapi saya berjaya ke tahap tertentu. Dan sekali lagi, sebahagian daripadanya diselesaikan kerana keperluan. Terdapat perbezaan yang tidak dapat dibandingkan antara apa yang ingin saya nyatakan dan apa yang dapat anda nyatakan dalam komik kanak-kanak.

 —Yoshihiro Tatsumi, kerana dipanggil "datuk manga alternatif Jepun"[3]

Pada akhir 1960-an dan awal 1970-an, anak-anak yang sudah dewasa membaca manga menginginkan sesuatu yang ditujukan kepada penonton yang lebih tua dan gekiga menyediakan ceruk itu. The Cartoon Museum menggambarkan pembaca gekiga: "Dilukis dengan gaya yang lebih realistik dan bersuasana dengan garis cerita yang lebih menarik, gegika menarik perhatian remaja yang lebih tua, pelajar universiti dan akhirnya pembaca dewasa."[6] Generasi tertentu itu dikenali sebagai "generasi manga" kerana membaca manga sebagai bentuk pemberontakan yang serupa dengan peranan yang dimainkan oleh muzik rock untuk hippie di Amerika Syarikat.

Sebilangan pengarang menggunakan istilah gekiga untuk menggambarkan karya yang hanya mempunyai faktor kejutan. Pada tahun 1968, Tatsumi menerbitkan Gekiga College kerana dia merasa gekiga menyimpang terlalu jauh dari akarnya dan ingin mendapatkan kembali maknanya.[4] Pada tahun 2009, dia berkata, "Gekiga adalah istilah yang dilontarkan orang sekarang untuk menggambarkan manga dengan kekerasan atau erotisme atau tontonan apa pun. Ia menjadi sinonim dengan spektakuler. Tetapi saya menulis manga mengenai rumah tangga dan perbualan, hubungan cinta, perkara biasa yang tidak hebat. Saya rasa itulah perbezaannya."[10]

The Cartoon Museum menulis bahawa pada tahun 1980-an, gekiga menjadi sebati dengan pelbagai jenis manga. "Bagi beberapa orang muda, istilah gekiga sekarang diserahkan ke buku-buku sejarah, tetapi warisannya masih ada."[6]

Untuk sekian lama gekiga tidak diterjemahkan ke dalam bahasa lain, tetapi setelah tahun 2000 semakin banyak penerbit yang berdedikasi untuk novel grafik mula meneroka sejarah gekiga Jepun. Baru-baru ini penerbit seperti Drawn and Quarterly mula menerbitkan beberapa karya edisi Inggeris oleh Tatsumi dan Yoshiharu Tsuge, dan lain-lain berkaitan, mendapat perhatian lebih kepada genre tersebut di pasaran novel grafik Barat.

Artis terkenal[sunting | sunting sumber]

Berikut adalah senarai artis manga yangdiketahui mencipta gekiga .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Lewis, Leo (2015-10-16). "Interview: 'Golgo 13' creator Takao Saito". Financial Times. Dicapai pada 2018-02-04.
  2. ^ a b c Wells, Dominic (2014-09-23). "Meet the men behind manga: Gekiga exhibition launches at London Cartoon Museum". London, Hollywood. Dicapai pada 2018-07-28.
  3. ^ a b c Nunez, Irma (2006-09-24). "ALTERNATIVE COMICS HEROES: Tracing the genealogy of gekiga". The Japan Times. Dicapai pada 2018-07-28.
  4. ^ a b c d Santos, Carlos (2010-07-22). "Manga for Grown-Ups: Gekiga, Garo, Ax, and the Alternative Manga Revolution". Anime News Network. Dicapai pada 2018-07-27.
  5. ^ a b c Garner, Dwight (2009-04-14), "Manifesto of a Comic-Book Rebel", The New York Times, dicapai pada 2018-07-27
  6. ^ a b c d e f "Gekiga: Alternative Manga from Japan". The Cartoon Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-04. Dicapai pada 2018-07-28. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "museum" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  7. ^ a b Suzuki, Shige (2013). Manga's Cultural Crossroads. Routledge. m/s. 53.
  8. ^ a b c Shamoon, Deborah (2011). Mangatopia: Essays on Manga and Anime in the Modern World. Libraries Unlimited. m/s. 21.
  9. ^ Booker, M. Keith. Comics through Time: A History of Icons, Idols, and Ideas (ABC-CLIO, 2014), p. 162.
  10. ^ Ho, Oliver (2009-08-01). "From Gekiga to Good Raymond". PopMatters. Dicapai pada 2018-07-28.
  11. ^ Holmberg, Ryan. "Enka Gekiga: Hayashi Seiichi's Pop Music Manga". The Comics Journal. Dicapai pada 17 August 2019.
  12. ^ Thompson, Jason (2010-08-19). "Jason Thompson's House of 1000 Manga - Spider-man: The Manga". Anime News Network. Dicapai pada 2018-07-28.
  13. ^ "From Kajiwara Ikki Part 1: The Dangerous Charm of a Dark World". ComiPress. 2008-02-06. Dicapai pada 2018-07-28.
  14. ^ Clements, Jonathan (2013). Anime: A History. Bloomsbury Publishing. m/s. 143.
  15. ^ Brophy, Philip (April 15, 2010). "Tezuka's Gekiga: Behind the Mask of Manga". Dalam Johnson-Woods, Toni (penyunting). Manga: An Anthology of Global and Cultural Perspectives. Bloomsbury Publishing USA. m/s. 134. ISBN 978-0-8264-2938-4. (author copy)
  16. ^ Booker, M. Keith (October 28, 2014). Comics through Time: A History of Icons, Idols, and Ideas. ABC-CLIO. m/s. 601. ISBN 978-0313397509.
  17. ^ "Slum Wolf". Publishers Weekly. Dicapai pada 17 August 2019.
  18. ^ Ressler, Karen (2018-07-20). "Drawn & Quarterly to Publish Collected Works of Yoshiharu Tsuge". Anime News Network. Dicapai pada 2018-07-27.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]