Sijil Am Pelajaran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sijil Am Pelajaran (GCE)[a] merupakan sijil kelayakan akademik yang dikeluarkan oleh lembaga-lembaga peperiksaan di England, Wales, Ireland Utara, Wilayah Tanggungan Mahkota dan beberapa negara Komanwel. Sijil ini mula diperkenalkan di United Kingdom pada tahun 1951.[1]

GCE pada asalnya terdiri daripada dua peringkat GCE Peringkat Biasa (Peringkat O) dan GCE Peringkat Lanjutan (Peringkat A).[a][2] Pada tahun 2000, peperiksaan peringkat Subsidiari Lanjutan (Peringkat AS)[a] mula diperkenalkan, di mana ia adalah kelayakan dengan hak mereka sendiri tetapi juga berfungsi sebagai pendahulu atau tahap separa ke peringkat A penuh.[3]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Padanan dalam bahasa asalnya (Bahasa Inggeris):
    • Sijil Am Pelajaran: General Certificate of Education
    • GCE Peringkat Biasa (Peringkat O): GCE Ordinary Level (O Level)
    • GCE Peringkat Lanjutan (Peringkat A): GCE Advanced Level (A Level)
    • Subsidiari Lanjutan (Peringkat AS): Advanced Subsidiary (AS Level)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cheryl Sim (24 Jun 2016). "General Certificate of Education" (dalam bahasa Inggeris). Infopedia. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Julai 2016. Dicapai pada 25 Februari 2023.
  2. ^ Ensiklopedia, penyunting (23 Februari 2023). "secondary education". Britannica (dalam bahasa Inggeris). Ensiklopedia Britannica. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2023. Dicapai pada 25 Februari 2023.
  3. ^ Lee Bryant (22 Mei 2015). "History of English Education" (dalam bahasa Inggeris). The History Learning Site. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Oktober 2022. Dicapai pada 25 Februari 2023.