George Street, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
George Street, sebelum pelaksanaan kereta api ringan, melihat ke selatan di persimpangan dengan Druitt Street. Dewan Bandaran Sydney kelihatan di sebelah kanan

George Street adalah jalan di daerah pusat perniagaan Sydney di New South Wales, Australia.

Ia adalah jalan sibuk yang asal di Sydney, dan tetap menjadi salah satu jalan yang paling sibuk di pusat bandar. Ia menghubungkan sebilangan bangunan dan kawasan terpenting di bandar ini. Terdapat lebih banyak bangunan bertingkat di sini daripada jalan lain di Australia. Di antara 100 syarikat tersenarai terbesar, lebih banyak terdapat di sini berbanding di jalan lain.

Jalan ini bermula di hujung utara Sydney di The Rocks, berhampiran Jambatan Pelabuhan Sydney, dan meluas ke hujung selatan bandar, berhampiran Stesen tengah dan Ultimo, di mana ia menuju ke Railway Square. Dari sini Broadway adalah kesinambungan George Street yang membelok ke arah barat, menuju ke pinggir bandar barat sebagai Parramatta Road.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

George Street (tahun 1842) oleh Henry Curzon Allport

Asal-usul George Street terletak pada susun atur koloni Sydney Cove. Kapten Arthur Phillip meletakkan banduan dan marinin di lereng barat berbatu di teluk. Laluan yang menuju dari perkemahan para narapidana di kawasan The Rocks, melewati laut barak dan di sepanjang tebing sungai ke lubang bata, yang terletak berhampiran dengan lokasi stesen Central sekarang. Trek ini yang akhirnya menjadi George Street adalah salah satu daripada dua jalan raya yang asli, bersama dengan trek yang menjadi Bridge Street. Ada kemungkinan bahawa George Street adalah jalan pertama di Australia.

Sehingga tahun 1810 George Street secara umum disebut sebagai High Street dalam kebiasaan Inggeris, walaupun bahagian utara jalan raya juga kadang-kadang disebut sebagai "Sergean Major's Row" dan, sebelumnya, sebagai "Spring Row" (sejak air syarikat penerbangan pada awalnya menetapkan laluan itu sebagai penghubung antara Tank Stream, kem tentera dan hospital).[1] Jalan diberi nama rasmi sempena Raja George III dari United Kingdom oleh Gabenor Lachlan Macquarie pada tahun 1810.

George Street (tahun 1883), minyak di atas kanvas oleh Alfred Tischbauer
Bangunan The Kodak Australia, George Street, sekitar 1930s.

Pada 8 Ogos 1907 di Bateman's Crystal Hotel di George Street, sebuah mesyuarat memutuskan untuk membentuk Liga Ragbi New South Wales, persatuan bola sepak ragbi profesional Australia yang pertama dan pendahulu moden Liga Ragbi Kebangsaan.[2] Pada tahun 1937, Frank Jenner berkomitmen untuk memberitahu sepuluh orang yang berbeza di George Street tentang agama Kristian setiap hari sejak itu.[3]

Sehingga 2016, George Street adalah laluan untuk perarakan Anzac Day Sydney sehingga tidak dapat disiapkan oleh kerja pembinaan CBD dan South East Light Rail. Kini berjalan melalui Elizabeth Street.[4]

Precincts[sunting | sunting sumber]

Bantah di Town Hall Square, George Street pada tahun 2011
Dewan Bandaran Sydney seperti yang muncul pada awal 1900-an - lihat ke arah barat laut dengan George Street di sebelah kanan, dan Katedral St Andrew di sebelah kiri Dewan Bandaran.

Menjadi jalan utama melalui pusat Sydney, George Street sering dilihat dari segi sebilangan bahagian atau kawasan yang berbeza. Dari selatan ke utara, mereka merangkumi:

  • Landasan kereta api: hujung selatan George Street adalah pertemuan beberapa jalan yang sibuk. Ia dinamakan begitu kerana bersebelahan dengan Stesen Central Sydney, dan alun-alun itu sendiri adalah tapak terminal bas yang besar. Railway Square hari ini dikelilingi oleh hotel dan kedai runcit kecil, dan juga merupakan lokasi kampus Sydney Institute of TAFE.
  • Pekan Cina: Tradisional, utama Pekan Cina Sydney terletak di Haymarket, berhampiran dengan hujung selatan George Street. Kawasan Chinatown kebanyakannya terletak di sebelah barat jalan tetapi juga meluas di sebelah timur jalan. Pusat kedai runcit dan restoran, ciri-ciri Chinatown yang terletak berhampiran dengan George Street merangkumi tunggul pokok (berhampiran persimpangan dengan Jalan Hay) yang disepuh emas dan meneteskan air, yang disampaikan kepada masyarakat Cina Sydney dengan pesan bahawa ia akan membawa nasib baik kepada mereka. Berdekatan adalah Capitol Theatre, yang sering menjadi tuan rumah larian Sydney muzikal antarabangsa. Perpustakaan Haymarket City of Sydney, yang merupakan cabang utama perkhidmatan perpustakaan City untuk bahan bahasa Cina, terletak di George Street.
  • Cinema District: Terletak di bukit yang menghadap ke Pekan Cina, kawasan ini digunakan untuk menampilkan tiga pawagam terbesar di Sydney, namun ketiga-tiga pawagam (Hoyts, Greater Union dan Village) menggabungkan teater mereka menjadi satu kompleks, yang akhirnya dibeli oleh Greater Union pada bulan Disember 2005. Daerah Cinema juga menempatkan banyak video arcade, Internet cafe, makanan segera restoran dan pub dan sangat sibuk setelah gelap.
  • Dewan Bandaran: Di sepanjang bahagian tengah George Street, kawasan ini terkenal sebagai lokasi tiga bangunan bersejarah yang penting: Katedral St Andrew, Dewan Bandaran Sydney; dan pusat membeli-belah Queen Victoria Building. Ini dilayan dengan baik oleh Stesen Dewan Bandaran. Kawasan sekitarnya mempunyai operasi runcit berskala besar, seperti gedung beli-belah utama Sydney Myer. Pitt Street Mall, sebuah kawasan runcit yang besar, terletak berhampiran.
  • Wynyard: Kawasan di sepanjang George Street dari King Street di selatan hingga Alfred Street di utara diserahkan sebahagian besarnya kepada pejabat syarikat besar dan institusi kewangan , diselingi dengan runcit, hotel besar dan bar berskala besar dan kemudahan hiburan. Persimpangan penting di kawasan ini ialah Martin Place, lokasi Cenotaph dan General Post Office Sydney. Stesen kereta api Wynyard terletak di bahagian utara kawasan ini.
  • The Rocks: Di hujung utara George Street, utara Alfred Street, adalah The Rocks, lokasi penempatan British pertama di Australia yang bermula pada tahun 1788. Terdapat banyak kedai cenderamata, restoran dan pub tradisional, serta galeri seni dan Muzium Seni Kontemporari. Di sini George Street berakhir ketika ia sampai di Port Jackson (Sydney Harbour). Kawasan ini didominasi oleh pendekatan ke Jambatan Pelabuhan Sydney, dan menghadap ke Panggung Opera Sydney di seberang Circular Quay. Stesen kereta api Circular Quay dan terminal feri terletak berdekatan.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Trams di George Street, berhampiran Hunter Street, pada awal 1900-an

Pada 8 Disember 1899, sebuah landasan trem elektrik dibuka di sepanjang George Street ke Harris Street.[5] Ini mengurangkan pergantungan tradisional pada kuda dan kaki manusia. Pada tahun 1959 trem digantikan dengan bas diesel. Sehingga Oktober 2015, George Street adalah jalan paling sibuk di Sydney dari segi jumlah bas per jam; Sebilangan besar perkhidmatan bas ke pinggir barat dan barat laut bergerak melalui sebahagian atau sebahagian besar George Street.

Banyak stesen keretapi utama di pusat bandar Sydney terletak di atau dekat George Street. Di hujung selatan George Street, Railway Square dinamakan sempena Stesen Central Sydney. Di sebelah utara, Stesen Dewan Bandaran terletak di bawah George Street berhampiran Dewan Bandaran Sydney. Stesen ini dibuka pada tahun 1932, sebagai sebahagian daripada pembinaan City Circle, ketika jalan raya George Street dibuka di luar Dewan Bandaran Sydney. Di sebelah utara masih, Stesen bawah tanah Wynyard dibina pada masa yang sama di lokasi yang berdekatan dengan George Street, dengan pintu masuk utama ke George Street berhampiran Hunter Street . Lebih dekat ke hujung utara jalan, Stesen Circular Quay terletak bersebelahan dengan George Street.

Pembangunan kereta api ringan[sunting | sunting sumber]

George Street di Hunter Street

Sebagai tindak balas terhadap peningkatan kesesakan bas di CBD, pada 13 Disember 2012, Kerajaan NSW mengumumkan komitmen untuk membina kereta api ringan dari Circular Quay menyusuri George Street ke Stesen Central, kemudian naik Devonshire Street, seberang ke Moore Park dan turun Anzac Parade. Selatan Taman Moore garis akan terbahagi kepada dua cabang–satu meneruskan Anzac Parade ke sembilan jalan di Kensington, dan yang lain menuju ke Randwick melalui Jalan Alison.[6]

Bersama dengan kerja kereta api ringan, City of Sydney mempunyai bahagian George Street untuk pejalan kaki antara Bathurst Street dan Hunter Street, dengan tujuan untuk menjadikan George Street "jalan runcit dan pejalan kaki utama Sydney".[7] Kerajaan negeri mengumumkan akan menyokong rancangan itu. Pembinaan rel ringan dimulakan pada bulan Oktober 2015 yang mengakibatkan gangguan di bandar.[8] Ia dibuka pada 14 Disember 2019.[9]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Heritage and Conservation Register". nsw.gov.au. Dicapai pada 22 July 2015.
  2. ^ Cunneen, Chris (2001). The best ever Australian Sports Writing. Australia: Black Inc. m/s. 316. ISBN 1-86395-266-7. Dicapai pada 19 February 2011.
  3. ^ Peter Wooding (25 Mac 2011). "Worldwide impact of a humble street preacher lives on today". ASSIST News Service. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2013. Dicapai pada 19 September 2013.
  4. ^ Anzac Day March moves to Elizabeth Street Transport for NSW 6 April 2016
  5. ^ Keenan,D. Tramways of Sydney. Transit Press 1979
  6. ^ "Sydney's Light Rail Future". Transport for New South Wales. 13 Disember 2012. m/s. 15, 24. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 January 2013. Dicapai pada 14 December 2012.
  7. ^ "George Street Transformation". City of Sydney. 8 Disember 2011. Dicapai pada 9 December 2011.
  8. ^ "Final countdown to construction: Sydney Light Rail major works start October 23". Transport for NSW. 28 May 2015. Dicapai pada 6 December 2017.
  9. ^ "Everything you need to know about the Sydney Light Rail". News.com.au (dalam bahasa Inggeris). 2019-11-24. Dicapai pada 2019-12-19.

Peta laluan:

KML daripada Wikidata

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan George Street, Sydney di Wikimedia Commons