Gerakan Wikimedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gerakan Wikimedia, atau disingkat Wikimedia, ialah komuniti penyumbang global untuk prokek-projek Yayasan Wikimedia. Gerakan ini dicipta di kalangan komuniti Wikipedia. Sejak itu, gerakan tersebut diperluaskan ke projek Wikimedia lain, yang termasuk projek-projek Wikimedia Commons dan Wikidata, dan para jurutera dan pembangun peranti mudah alih secara sukarela yang menyumbang kepada MediaWiki. Para sukarelawan ini disokong oleh pelbagai pertubuham di seluruh dunia, termasuk Yayasan Wikimedia, bab, pertubuhan tematik, dan kumpulan pengguna berkaitan.

Nama "Wikimedia", ialah sebatian kepada wiki dan media, telah dicetuskan oleh pengarang Amerika Syarikat, Sheldon Rampton dalam satu hantaran kepada senarai surat layang berbahasa Inggeris pada Mac 2003,[1] tiga bulan selepas Wikipedia menjadi projek berasaskan wiki kedua dihoskan di platform Jimmy Wales, dan tiga bulan sebelum Yayasan Wikimedia diumumkan dan diperbadankan. "Wikimedia" juga merujuk kepada projek Wikimedia.

Projek[sunting | sunting sumber]

Projek Wikimedia termasuk:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rampton, Sheldon (March 16, 2003). "Wikipedia English mailing list message". Diarkibkan daripada yang asal pada November 1, 2005. Dicapai pada July 11, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]