Gerakan taraf negeri di Daerah Columbia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bendera rasmi Washington, DC
Varian bantahan bendera, dari tahun 2002

Gerakan taraf negeri Daerah Columbia ialah gerakan politik yang menyokong menjadikan Daerah Columbia sebagai negeri A.S. untuk menyediakan pembayar cukai di Daerah Columbia dengan perwakilan undi dalam Kongres dan kawalan penuh atas hal ehwal tempatan .

Daerah Columbia kini daerah persekutuan yang berada di bawah bidang kuasa langsung Kongres Amerika Syarikat. Bagi sebahagian besar gerakan taraf negeri moden (1980-sekarang), nama negeri baru ialah "New Columbia", walaupun Akta Kemasukan Washington, D.C. 2020 merujuk kepada negeri yang dicadangkan sebagai "Negeri Washington, Komanwel Douglass". [1] [2]

Taraf negeri untuk Daerah dapat dicapai dengan tindakan Kongres, di bawah kuasa yang diberikan kepada Kongres oleh Perlembagaan Amerika Syarikat untuk menerima masuk negeri baru ke Kesatuan (Perkara IV, Bahagian 3, Fasal 1).

Sekiranya Daerah Columbia menjadi negeri - berdasarkan angka 2018 - ia akan menduduki tempat ke-49 mengikut populasi (di hadapan Vermont dan Wyoming), ke-51 mengikut luas, pertama mengikut KDNK per kapita, pertama mengikut pendapatan isi rumah menengah, dan ke-34 mengikut jumlah KDNK .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "D.C. Law Library – Subchapter II. Statehood" (PDF). Council of the District of Columbia. March 10, 1981. Dicapai pada December 31, 2017.
  2. ^ Norton, Eleanor Holmes (January 3, 2019). "H.R.51 – 116th Congress (2019–2020): Washington, D.C. Admission Act". United States Congress. Dicapai pada September 19, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]