Gillette

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gillette
Jenis produkPisau cukur
PemilikProcter & Gamble
Negara asalBoston, Massachusetts, A.S.
Diperkenalkan28 September 1901; 122 tahun yang lalu (1901-09-28)[1]
PasaranSeluruh dunia
Pemilik sebelumnyaThe Gillette Company
Slogan"The Best a Man Can Get"
Laman sesawangwww.gillette.com

Gillette merupakan jenama pisau cukur lelaki dan wanita dan produk penjagaan diri yang lain termasuk bekalan bercukur, yang dimiliki oleh syarikat multinasional Procter & Gamble (P&G).

Berasal dari Boston, Massachusetts, Amerika Syarikat, ia dimiliki oleh The Gillette Company, pembekal produk di bawah pelbagai jenama sehingga syarikat itu bergabung ke P&G pada tahun 2005. Syarikat Gillette diasaskan oleh King C. Gillette pada tahun 1901 sebagai pengeluar pisau cukur.[2]

Di bawah pimpinan Colman M. Mockler Jr. sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dari 1975-91, syarikat itu menjadi sasaran tiga percubaan pengambilalihan, dari Ronald Perelman dan Coniston Partners.[3] Pada 1 Oktober 2005, Procter & Gamble memuktamadkan penggabungannya dengan Syarikat Gillette.

Aset Gillette Company dimasukkan ke unit P&G yang dikenali sebagai "Global Gillette". Pada bulan Julai 2007, Global Gillette telah dibubarkan dan dimasukkan ke dalam dua bahagian utama Procter & Gamble, Procter & Gamble Beauty dan Procter & Gamble Household Care. Jenama dan produk Gillette dibahagikan antara keduanya dengan sewajarnya. Pusat Gillette R & D di Boston, Massachusetts, dan Pusat Pembuatan Gillette South Boston (dikenali sebagai "Ibu Pejabat Mencukur Gillette World"), masih wujud sebagai lokasi kerja berfungsi di bawah nama jenama Gillette milik Procter & Gamble.[4] Antara anak syarikat Gillette Braun dan Oral-B, antara lain, juga telah dikekalkan oleh P&G.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ SRINIVASAN, R. CASE STUDIES IN MARKETING: THE INDIAN CONTEXT (dalam bahasa Inggeris). PHI Learning Pvt. Ltd. ISBN 9788120349964.
  2. ^ Gillette, K.C. (February 1918). "The Gillette Blade". 1 (4): 9. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Gale Directory of Company Histories: The Gillette Company, answers.com; accessed August 22, 2014.
  4. ^ "Gillette history". gillette.com. Dicapai pada August 22, 2014.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]