Gimnastik trampolin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gimnastik trampolin
Badan induk tertinggiFédération Internationale de Gymnastique
Pertama kali ditandingAmerika, 1930-an
Ciri-ciri
ContactTiada
Jantina bercampurYa
JenisGimnastik
Kemunculan
Negara atau wilayahAntarabangsa
Sukan OlimpikSejak 2000
World Games1981 – 2017

Gimnastik trampolin[1] ialah aktiviti rekreasi, alat latihan akrobatik serta sukan Olimpik kompetitif, di mana atlet melakukan akrobatik sambil melantun di atas trampolin.[2] Dalam pertandingan, ini boleh termasuk lompatan mudah dalam pelbagai gaya ringkas kepada kombinasi yang lebih kompleks seperti jungkir balik dan pusingan ke hadapan/belakang. Pemarkahan adalah berdasarkan kesukaran dan jumlah saat yang dihabiskan di udara. Mata ditolak bagi gaya yang buruk dan jarak anjakan mendatar dari tengah trampolin.

Di luar Sukan Olimpik, pertandingan dirujuk sebagai sukan gim, gimnastik trampolin atau gimnastik, yang merangkumi acara trampolin, trampolin segerak, trampolin mini berganda dan jatuhan.

Kedudukan pendaratan asas[sunting | sunting sumber]

Rutin trampolin yang kompetitif terdiri daripada gabungan 10 sentuhan dengan katil trampolin yang menggabungkan putaran, pusingan dan bentuk yang berbeza-beza dengan berlepas dan mendarat di salah satu daripada empat kedudukan:

  • Kaki
  • Menduduk
  • Ke hadapan
  • Ke belakang

Rutin mesti sentiasa bermula dan selesai dengan mendarat pada kaki. Sebagai tambahan kepada 10 sentuhan ini, pesaing mesti memulakan rutin mereka dalam masa 60 saat selepas pembentangan kepada hakim. Mereka juga dibenarkan sehingga satu "lantunan keluar", lompatan lurus untuk mengawal ketinggian mereka pada penghujung rutin, sebelum melekat pada pendaratan. Gimnas mesti berhenti sepenuhnya- ini bermakna katil mesti berhenti bergerak juga- dan mereka perlu berdiam selama kiraan 3 saat sebelum bergerak.

Jenis pertandingan[sunting | sunting sumber]

Individu[sunting | sunting sumber]

Pertandingan trampolin individu pertama diadakan di kolej dan sekolah di AS dan kemudian di Eropah. Pada tahun-tahun awal, persaingan tidak ada format yang ditentukan, dengan gimnas sering menyelesaikan rutin yang panjang dan juga memasang semula jika terjatuh di tengah-tengah.[3] Secara beransur-ansur, pertandingan menjadi lebih dipiawaikan, sehingga pada 1950-an, rutin 10 sentuhan asas menjadi norma, sekali gus membuka jalan bagi Kejohanan Dunia pertama yang dianjurkan oleh Ted Blake dari Nissen, dan diadakan di London pada 1964. Juara Dunia pertama ialah kedua-duanya dari Amerika, Dan Millman dan Judy Wills Cline. Kurt Baechler dari Switzerland dan Ted Blake dari England adalah perintis Eropah dan Kejohanan Kebangsaan yang pertama disiarkan di televisyen telah diadakan di England pada 1958.

Berirama[sunting | sunting sumber]

Dalam acara berirama, dua atlet melakukan rutin sepuluh sentuhan/gaya yang sama secara serentak pada dua trampolin bersebelahan. Setiap atlet diberi markah berasingan oleh sepasang hakim berdasarkan prestasi mereka dengan cara yang sama seperti bagi pertandingan individu. Hakim tambahan menjaringkan pasangan berdasarkan keselarian aksi. Sedikit mata ditolak kerana kekurangan penyegerakan jika pasangan itu melantun pada ketinggian yang sama pada masa yang sama. Tahap kesukaran rutin ditentukan dengan cara yang sama seperti dalam acara individu dan mata ditambah pada skor untuk menentukan pemenang.

Format[sunting | sunting sumber]

Persekutuan Trampolin Antarabangsa menjadi sebahagian daripada Fédération Internationale de Gymnastique (Persekutuan Gimnastik Antarabangsa, FIG) pada 1999. FIG kini menjadi badan induk antarabangsa untuk sukan itu, yang dipasangkan dengan tumbling oleh kerana set kemahiran yang bertindih. Pertandingan antarabangsa dijalankan di bawah peraturan FIG. Organisasi gimnastik kebangsaan individu boleh membuat variasi tempatan terhadap peraturan dalam perkara seperti rutin wajib dan pilihan serta bilangan pusingan untuk pertandingan kebangsaan dan tempatan.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian untuk menggabungkan FIT dengan FIG, trampolin individu telah diterima ke Sukan Olimpik Musim Panas 2000 sebagai sukan gimnastik tambahan.

Format asas yang diterima pada masa ini untuk pertandingan trampolin individu biasanya terdiri daripada dua atau tiga rutin, satu daripadanya mungkin melibatkan set kemahiran wajib. Kemahiran tersebut terdiri daripada pelbagai kombinasi jungkir balik, lantunan berbentuk, pendaratan badan dan pusingan yang dilakukan dalam pelbagai posisi badan seperti tuck, pike atau posisi lurus.

Rutin dilakukan pada trampolin bersaiz standard 14 kaki kali 7 kaki dengan penanda tengah. Setiap rutin terdiri daripada atlet melakukan sepuluh gaya berbeza, dan bermula serta berakhir dengan pendaratan kaki.

Pemarkahan[sunting | sunting sumber]

Rutin ditandakan daripada 10 oleh lima hakim dengan potongan untuk pergerakan yang tidak lengkap atau bentuk yang buruk. Biasanya markah tertinggi dan terendah dibuang. Mata tambahan boleh ditambah bergantung kepada kesukaran kemahiran yang dilakukan. Tahap kesukaran (degree of difficulty; DD) dikira dengan menambah faktor bagi setiap separuh pusingan atau suku jungkir balik. Kesukaran gaya adalah penting dalam rutin, walau bagaimanapun, terdapat perbezaan pendapat antara pelbagai jurulatih, sama ada lebih baik untuk menumpukan pada peningkatan kesukaran rutin, memandangkan ini biasanya menyebabkan skor berkurangan, atau memberi tumpuan kepada peningkatan skor pelaksanaan dengan memaparkan bentuk yang lebih baik dalam rutin yang lebih ringkas.[4]

Dalam pertandingan peringkat senior, skor masa penerbangan (time of flight; ToF) ditambah kepada skor keseluruhan dari 2010. Ini memberi manfaat kepada atlet yang boleh mengekalkan ketinggian yang lebih tinggi semasa rutin mereka. Masa penerbangan ialah masa yang dihabiskan di udara dari saat atlet meninggalkan trampolin sehingga masa mereka membuat sentuhan semula, dan diukur dengan peralatan pemasaan elektronik. Markah yang diberikan ialah jumlah masa dalam saat semua lompatan yang telah selesai. Markah ini kini menjadi piawai dalam semua pertandingan.

Pada tahun 2017, kaedah menentukan anjakan dari pusat telah diubah, dan tanda baru telah ditambah pada katil serta zon ditetapkan dengan potongan markah berdasarkan jarak dari tengah katil trampolin. Skor ditentukan dengan potongan yang merupakan jumlah semua potongan zon pendaratan ditolak daripada 10. Anjakan diukur denga peralatan elektronik kalau ada, atau oleh dua orang hakim yang memerhati zon pendaratan.

Jumlah mata ialah gabungan tahap DD yang dilakukan ditambah dengan jumlah ToF, tolak potongan piawai bagi gaya buruk serta kesilapan, dan anjakan mendatar.

Keselamatan[sunting | sunting sumber]

Walaupun gimnas trampolin sangat terlatih, mereka juga cuba melakukan gerakan kompleks yang boleh menyebabkan kemalangan dan jatuh. Trampolin yang digunakan dalam pertandingan mempunyai spring yang tertutup dengan pad untuk mengurangkan kemungkinan kecederaan apabila mendarat. Ia juga mempunyai geladak hujung empuk yang merupakan lokasi yang paling mungkin atlet jatuh dari trampolin. Peraturan pertandingan antarabangsa (dikemaskinikan oleh FIG pada 2006) juga memerlukan tikar setebal 200 mm di atas lantai sepanjang 2 meter di sekeliling setiap trampolin dan perlu ada empat orang pengintip yang tugasnya adalah untuk cuba menangkap atau mengurangkan kesan atlet jatuh di tepi katil trampolin. Peraturan tikar lantai biasanya diterima pakai oleh badan kebangsaan, tetapi tidak selalu sepenuhnya; di UK, keperluan bagi pertandingan kebangsaan & serantau masih 2 m, tetapi hanya dengan tikar 20 – 25 mm.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Technical Regulations 2018" (PDF). FIG. m/s. 8. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-02-28. Dicapai pada 2018-09-12. Trampoline Gymnastics (TRA): Competitive exercises performed on the Trampoline, Double Mini-Trampoline and Tumbling
  2. ^ "History of Trampoline Gymnastics". FIG. Dicapai pada 27 October 2014.
  3. ^ "History of Trampolining". Brentwood Trampoline Club. Dicapai pada 27 October 2014.
  4. ^ Kelly, Jack (2006). "Back to Basics". British Gymnastics' GymCraft magazine. Dicapai pada 2007-11-19.