Ginkgo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ginkgo
Julat zaman: Jurasik Pertengahan – Kini
Ginkgo biloba Eosen, McAbee, British Columbia, Kanada
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Gimnosperma
Divisi: Ginkgophyta
Kelas: Ginkgoopsida
Order: Ginkgoales
Keluarga: Ginkgoaceae
Genus: Ginkgo
L. [1]
Spesies jenis
Ginkgo biloba
Spesies
Sinonim [2]

Salisburia Sm.

Ginkgo (serapan Jepun: 銀杏, rumi: ginkyō, kana awal: ぎんきやうginkyau serapan Cina Tradisional: 銀杏; pinyin: yínxìng[3]) adalah salah satu genus daripada keluarga tumbuhan Ginkgoaceae. Satu-satunya spesies yang masih hidup, Ginkgo biloba hanya ditemui di hutan liar tanah besar China, tetapi ditanam di seluruh dunia. Hubungan antara ginkgo dan kumpulan tumbuhan lain tidak diselesaikan sepenuhnya.

Filogeni[sunting | sunting sumber]

Setakat Februari 2013, kajian filogenetik molekul telah menghasilkan sekurang-kurangnya enam kedudukan Ginkgo yang berbeza berbanding sikad, konifer, Gnetophyta dan angiosperma. Dua kedudukan paling biasa ialah Ginkgo ialah saudara kepada klad yang terdiri daripada konifer dan Gnetophyta, dan Ginkgo dan sikad membentuk klad dalam gimnosperma. Satu kajian 2013 meneliti sebab-sebab keputusan yang berbeza dan membuat kesimpulan bahawa sokongan terbaik ialah monofili daripada Ginkgo dan sikad.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ R. Govaerts. "Ginkgo L., Mant. Pl. 2: 313 (1771)". World Checklist of Selected Plant Families. Royal Botanic Gardens, Kew. Dicapai pada June 8, 2013.
  2. ^ "Genus: Ginkgo L." Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2008. Dicapai pada June 8, 2013.
  3. ^ Michel, Wolfgang (2011) [2005]. "On Engelbert Kaempfer's 'Ginkgo'" (PDF). Fukuoka: Kyushu University. m/s. 1–5.
  4. ^ Wu et al. (2013)

Jurnal[sunting | sunting sumber]