Ginzan Onsen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Hari musim sejuk di Ginzan Onsen

Ginzan Onsen (銀山温泉) merupakan kawasan onsen (mata air panas) di Obanazawa, Wilayah Yamagata, Jepun. Namanya bermaksud "mata air panas lombong perak". Ekonomi Ginzan Onsen meningkat berkat pengeluaran peraknya yang berkembang pesat dan akhirnya beralih kepada pelancongan apabila ia membuka berpuluh-puluh pusat peranginan mata air panas di sepanjang sungai tengah yang mengalir melalui bandar. Pergunungan yang mengelilingi bandar ini menghasilkan air panas yang kaya yang digunakan di hotel persendirian dan tempat mandi awam di pusat bandar. [1]

Ginzan Onsen menjadi terkenal di seluruh negara kerana ia dipaparkan dalam drama televisyen popular Oshin. Setiap tahun perkampungan onsen ini menyaksikan ratusan ribu pengunjung domestik Jepun.

Di peringkat antarabangsa, bandar ini menyaksikan peningkatan mendadak dalam pelancongan asing berkat pemandangan terkenal yang dilitupi salji pada musim sejuk. Sejak itu ia telah dipaparkan di tapak dan agensi pelancongan antarabangsa di seluruh dunia. CNN malah telah mencadangkan bahawa bandar onsen ini mungkin "kampung musim sejuk yang paling menawan di Jepun".

Fosil dari era Miosen telah ditemui di kawasan sekitar.

Akses ke bandar ini memerlukan menaiki bas atau menaiki teksi yang singkat.

Penginapan di Ginzan Onsen boleh menjadi sukar kerana ketersediaan bilik yang terhad di bandar kecil ini. Para tetamu dinasihatkan untuk membuat tempahan satu tahun lebih awal jika mereka ingin tinggal di sini pada bulan Januari atau Februari.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Gizan Onsen".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 38°34′11″N 140°31′52″E / 38.56972°N 140.53111°E / 38.56972; 140.53111

Templat:Yamagata-geo-stub