Glass Mask (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Glass Mask (Bahasa Korea: 유리 가면; RR: Yoorigamyeon) adalah melodrama 2012 siri televisyen Korea Selatan yang dibintangi oleh Seo Woo, Lee Ji-hoon, Park Jin-woo, dan Kim Yoon-seo. Tayangan perdananya ialah pada 3 September 2012 di tvN dan disiarkan pada hari Isnin hingga Khamis jam 21:45 (KST) slot waktu.

Glass Mask
GenreDrama

Melodrama

Dendam
Ditulis olehChoi Young-in
Kim Suk-gon
PengarahSun Do-joon
Kim Yong-min
Shin Seung-woo
Dibintangi oleh
PenggubahNam Hye-Seung (남혜승)
Negara asalKorea Selatan South Korea
BahasaBahasa Korea
Bilangan episod122
Penerbitan
PenerbitLee Hyung-sun
LokasiKorea Selatan
Tempoh siaran35 minutes
Syarikat penerbitan
MBC C&I
Syarikat pengedaran
tvN
Penyiaran
Saluran asaltvN
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Julung kali ditayangkan di
Korea Selatan
Siaran asal3 September 2012 (2012-09-03) – 4 April 2013 (2013-04-04)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Ice Adonis
Pautan luar
Laman sesawang

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Siri ini mengisahkan tentang Shin Ki-tae, yang dipenjarakan selama 30 tahun diatas kesalahan membunuh yang tidak dia lakukan. Dia sempat menitipkan kedua anak gadisnya iaitu Kang Yi-kyung dan Kang Seo-yeon kepada Kang In-chul, seorang pegawai polis yang merupakan dalang sebenar disebalik kejadian pembunuhan tersebut. Kang Yi-kyung kemudian membesar menjadi gadis cantik dan menjalin cinta dengan Kim Ha-joon, iaitu anak lelaki kepada majikannya, Presiden Jung Hye-ran. Seo-yeon yang juga dalam diam menyimpan perasaan terhadap Ha-joon kemudian merancang untuk mengenakan Yi-kyung dan memisahkan Ha-joon dan Yi-kyung. Disebabkan rancangan licik Seo-yeon, Yi-kyung telah dituduh mencuri berlian di syarikat tempat dia bekerja. Nasib Yi-kyung bertambah malang apabila In-chul kini merancang ingin membunuhnya. Namun, Yi-kyung berjaya terselamat daripada insiden pembunuhan tersebut.

Selepas menghadapi masa-masa sukar dalam hidupnya, dia kemudian memalsukan kematiannya sebagai Yi-kyung lalu kembali untuk merancang membalaskan dendamnya terhadap kesemua orang-orang yang telah menyakitinya. Bagi memastikan rancangan, dia kemudian mengubah penampilannya serta identitinya sebagai Seo Jung-ha, iaitu seorang pewaris usahawan kaya raya yang pernah membantunya suatu ketika dahulu. Keadaan Jung-ha yang terlantar didalam keadaan koma membuatkan Yi-kyung bertekad ingin mengubah identiti sebagai Jung-ha demi memastikan semua rancangannya bakal berjalan dengan lancar dan rancangan itu dibantu oleh Kim Seon-jae, iaitu seorang peguambela dan juga merupakan sepupu kepada Ha-joon. Berbekalkan identiti baru, Yi-kyung kini kembali ke Fideli, iaitu syarikat dimana dia bekerja sebelum ini dan melamar pekerjaan disana sebagai ketua bahagian pereka fesyen untuk syarikat tersebut. Seo-yeon dan Ha-joon berasa terkejut apabila mendapati wajah Jung-ha seiras dengan Yi-kyung. Hal itu membuatkan Seo-yeon mula menyiasat identiti Jung-ha. Namun bukan mudah apabila Yi-kyung kini semakin bijak untuk menutup identiti sebenarnya sebelum semua rancangannya untuk membalas dendam terlaksana.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Watak sokongan[sunting | sunting sumber]

Watak tambahan[sunting | sunting sumber]

Kemunculan khas[sunting | sunting sumber]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Glass Mask OST
No.TajuksingerMasa
1."Cry Bye"LoVe LeTTer
2."Cry Bye(Inst.)"Various Artists
3."Pain and Pain"Bada
4."Pain and Pain(Inst.)"Various Artists


Rujukan[sunting | sunting sumber]