GoldSrc

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


GoldSrc
Nama lainGoldSource, Half-Life Engine
PembangunValve, id Software
Bahasa pengaturcaraanC, C++
PendahuluQuake Engine
PenggantiSource Engine
LesenHak milik

GoldSrc (/ˈɡldsɔːrs/ GOHLD-sorss) ialah enjin permainan hak milik yang dibangunkan oleh Valve. Pada terasnya, GoldSrc ialah versi enjin Quake oleh id Software yang banyak telah diubah suai.Ia pada asalnya membuat penampilan sulungnya pada 1998 dengan Half-Life dan akan menjana permainan masa hadapan yang dibangunkan oleh atau dengan pengawasan daripada Valve, termasuk pengembangan Half-Life, Day of Defeat dan multipemain dalam siri Counter-Strike.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Asas GoldSrc ialah enjin yang digunakan dalam permainan video Quake, walaupun dengan pengubahsuaian berat oleh Valve. Meskipun enjin berfungsi sebagai asas untuk GoldSrc, Gabe Newell telah menyatakan bahawa majoriti kod yang digunakan dalam enjin telah dibuat oleh Valve sendiri. Sistem kecerdasan buatan GoldSrc, sebagai contoh, pada asasnya dibuat dari awal.[1] Enjin juga menggunakan semula kod daripada permainan lain dalam siri Quake, termasuk QuakeWorld dan Quake II, tetapi penggunaan semula ini adalah minimum berbanding dengan Quake yang asal.[2]

Pada 1997, Valve mengambil kerja Ben Morris dan memperoleh Worldcraft, alat untuk membuat peta Quake tersuai.[3] Alat itu kemudiannya dinamakan semula kepada Valve Hammer Editor dan menjadi alat pemetaan rasmi untuk GoldSrc. Enjin ini menyokong animasi rangka, yang membenarkan kinematik badan dan animasi ekspresi muka yang lebih realistik berbanding kebanyakan enjin lain pada masa ia dikeluarkan.[4]

Sebelum penciptaan enjin Source, enjin GoldSrc tidak mempunyai tajuk sebenar dan hanya dipanggil "Half-Life engine". Apabila timbul keperluan untuk Valve bekerja pada enjin tanpa berisiko untuk memasukkan pepijat ke dalam pangkalan kod Half-Life, Valve telah memotong kod daripada enjin Half-Life, menghasilkan dua cawangan enjin utama: satu cawangan gold master bertajuk "GoldSrc" dan satu lagi "Src". Secara dalaman, sebarang permainan yang menggunakan cawangan asal dirujuk sebagai "Goldsource" untuk membezakannya daripada cawangan kedua, yang berkembang menjadi enjin Source. Akhirnya, "GoldSrc" menjadi satu julukan untuk enjin itu dan telah diterima pakai sebagai gelaran rasmi secara luaran.[5]

Valve mengeluarkan versi enjin GoldSrc untuk OS X dan Linux pada 2013, akhirnya mengalihkan semua permainan pihak pertama mereka menggunakan enjin ke platform menjelang akhir tahun.[6][7]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Half-Life ialah tajuk sulung Valve dan yang pertama menggunakan GoldSrc. Ia menerima pujian kritis, memenangi lebih lima puluh anugerah Permainan PC Terbaik.[8] Permainan ini disusuli dengan dua pengembangan, Half-Life: Opposing Force dan Half-Life: Blue Shift, yang kedua-duanya dijalankan dengan GoldSrc dan dibangunkan oleh Gearbox Software.[9][10] Half-Life: Decay, pek pengembangan untuk Half-Life hanya dikeluarkan untuk PlayStation 2, telah dikeluarkan pada 2001 bersama penampilan sulung Half-Life di pelantar berkenaan.[11]

Permainan menggunakan enjin GoldSrc[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Pembangun Penerbit
1998 Half-Life Valve Sierra Entertainment, Valve (digital)
1999 Half-Life: Opposing Force Gearbox, Valve
Team Fortress Classic Valve Valve, Sierra Entertainment (digital)
Sven Co-op Sven Co-op team Sven Co-op team
2000 Counter-Strike Valve Sierra Entertainment
Gunman Chronicles Rewolf Entertainment Sierra Entertainment
Ricochet Valve Valve
2001 Deathmatch Classic
Half-Life: Blue Shift Gearbox, Valve Sierra Entertainment, Valve (digital)
Half-Life: Decay Gearbox Sierra Entertainment
2002 James Bond 007: Nightfire Eurocom, Gearbox Electronic Arts
2003 Day of Defeat Valve Activision, Valve (digital)
Counter-Strike Neo Namco Namco
2004 Counter-Strike: Condition Zero Valve, Ritual Entertainment, Gearbox, Turtle Rock Studios Sierra Entertainment, Valve (digital)
2008 Counter-Strike Online Valve, Nexon Nexon
2013 Cry of Fear Team Psykskallar Team Psykskallar
2014 Counter-Strike Nexon: Studio Valve, Nexon Nexon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. '^ Bokitch, Chris (1 Ogos 2002). "Half-Lifes Code Basis" (dalam bahasa Inggeris). Valve. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Mac 2007. Dicapai pada 12 Februari 2011.
  2. ^ Newell, Gabe (1999). "Half Life: Interview With Gabe Newell" (dalam bahasa Inggeris). GameSpot UK. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Julai 2001. Dicapai pada 22 Mac 2011.
  3. ^ "Valve Press Release" (dalam bahasa Inggeris). Valve. Dicapai pada 12 Mei 2010.
  4. ^ "Modeling and Animating for Half-Life (Interactive Graphics Lecture 22 notes, Professor Denis Zorn)" (PDF). NYU Math Dept (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Januari 2019.
  5. ^ Johnson, Erik (1 September 2005). "Talk:Erik Johnson". Valve Developer Community (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 Februari 2011.
  6. ^ "Counter-Strike 1.6 Beta released" (dalam bahasa Inggeris). Valve. 28 Januari 2013. Dicapai pada 22 Februari 2014.
  7. ^ McWhertor, Michael (25 Januari 2013). "Valve releases original Half-Life for Mac and Linux" (dalam bahasa Inggeris). Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Disember 2013. Dicapai pada 25 Januari 2013.
  8. ^ "Awards and Honors" (dalam bahasa Inggeris). Valve. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2014. Dicapai pada 23 Februari 2014.
  9. ^ "Half-Life Expands" (dalam bahasa Inggeris). IGN. 15 April 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2012. Dicapai pada 23 Februari 2014.
  10. ^ Trueman, Doug (30 Ogos 2000). "DC Half-Life Includes Blue Shift" (dalam bahasa Inggeris). GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 November 2012. Dicapai pada 23 Februari 2014.
  11. ^ C. Perry, Douglass; Zdyrko, Dave; Smith, David (19 September 2001). "Half-Life Preview" (dalam bahasa Inggeris). IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 November 2012. Dicapai pada 23 Februari 2014.