Google Hummingbird

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hummingbird adalah nama kod yang diberikan kepada perubahan algoritma yang signifikan dalam Carian Google pada tahun 2013. Namanya berasal dari kelajuan dan ketepatan burung kelicap. Perubahan itu diumumkan pada 26 September 2013, yang sudah digunakan selama sebulan. "Hummingbird" memberi penekanan yang lebih besar pada pertanyaan bahasa semula jadi, mengingat konteks dan makna terhadap kata kunci individu. Ia juga kelihatan lebih mendalam pada kandungan pada halaman individu laman web, dengan keupayaan yang lebih baik untuk memimpin pengguna terus ke halaman yang paling sesuai bukan hanya laman utama laman web.

Peningkatan ini menandakan perubahan yang paling ketara pada carian Google dalam tahun-tahun, dengan lebih banyak interaksi carian "manusia" dan fokus yang lebih berat pada perbualan dan makna. Oleh itu, pemaju web dan penulis digalakkan untuk mengoptimumkan laman web mereka dengan menulis semulajadi daripada kata kunci terpaksa dan menggunakan penggunaan web teknikal secara berkesan untuk navigasi di tapak.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Google mengumumkan "Hummingbird", carian algoritma baru, pada sidang akhbar September 2013,[1] setelah menggunakan algoritma selama lebih kurang sebulan sebelum pengumuman.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sullivan, Danny (September 26, 2013). "Google Reveals "Hummingbird" Search Algorithm, Other Changes At 15th Birthday Event". Search Engine Land. Dicapai pada December 10, 2017.
  2. ^ Sullivan, Danny (September 26, 2013). "FAQ: All About The New Google "Hummingbird" Algorithm". Search Engine Land. Dicapai pada December 10, 2017.