Google Labs

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Google Labs ialah halaman yang dicipta oleh Google untuk membuat demonstrasi dan ujian bagi projek baru.

Google meyifatkan Google Labs sebagai "taman permainan di mana pengguna kami yang lebih mencabar dapat bermain-main dengan prototaip beberapa idea liar dan gila kami dan menawarkan maklum balas terus kepada jurutera yang membangunkannya."[1]

Google juga menggunakan fasa jemputan sahaja untuk penguji yang dipercayai untuk menguji projek termasuk Gmail, Google Calendar dan Google Wave dan banyak daripada ini mempunyai laman web "makmal" mereka sendiri untuk projek percubaan yang unik untuk setiap produk.

Pada tahun 2006, semua produk Google Labs mempunyai logo yang konsisten, menggunakan kelalang, dan tajuk kelabu, berbanding dengan produk Google berkod warna lain, seperti Google News dan Google Maps.

Pemberhentian[sunting | sunting sumber]

Pada Julai 2011, Google mengumumkan bahwa ia telah menghentikan Google Labs.[2]

Banyak eksperimen telah dihentikan walaupun beberapa telah berpindah ke halaman carian utama. http://GoogleLabs.com Diarkibkan 2011-10-13 di Wayback Machine kini mengembalikan kegagalan mencari DNS. Google masih mempunyai banyak pautan ke alat "makmal" yang tidak berfungsi di blog Google yang mudah diakses menerusi carian Google.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Google Lab FAQ". Diarkibkan daripada yang asal pada July 26, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "Google Lab closure announcement".