Google Play Books

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Google Play Books
PembangunGoogle
Pelancaran pertama6 Disember 2010; 13 tahun yang lalu (2010-12-06) (sebagai Google eBooks)
PelantarAndroid, iOS, Chrome, web
JenisPengedaran digital
Tapak webplay.google.com/store/books

Google Play Books (dahulunya Google eBooks) adalah perkhidmatan pengedaran e-buku digital yang dikendalikan oleh Google.[1] Pengguna boleh membeli dan memuat turun ebook dan buku audio dari Google Play, yang menawarkan lebih daripada lima juta judul, dengan Google mendakwa ia menjadi "koleksi e-buku terbesar di dunia".[2][3] Buku boleh dibaca di bahagian Buku khusus di laman web Google Play, melalui penggunaan aplikasi mudah alih yang tersedia untuk Android dan iOS melalui penggunaan e-pembaca yang memilih yang menawarkan sokongan untuk Adobe Digital Editions, melalui pelayar web dan membaca melalui Google Home. Pengguna juga boleh memuat naik sehingga 1,000 ebook dalam format fail PDF atau EPUB. Buku Google Play tersedia di 75 negara.[4][5][6]

Buku Google Play dilancarkan pada Disember 2010, dengan program jualan semula yang membiarkan penjual buku bebas menjual ebook Google di laman web mereka untuk potongan jualan. Ia juga melancarkan program affiliate pada bulan Jun 2011,[7][8] membolehkan pemilik laman web mendapatkan komisen dengan merujuk jualan ke Google eBookstore yang dinamakan. Walau bagaimanapun, program penjual semula berakhir pada bulan April 2012, dengan Google menyatakan bahawa ia "tidak mendapat daya tarikan yang kami harapkan" dan "tidak memenuhi keperluan banyak pembaca atau penjual buku". Program ahli gabungan ditutup untuk pendaftaran baru pada bulan Februari 2012, dengan Google mengumumkan bahawa ia akan menurunkan inisiatif, menjadikannya swasta dan undangan sahaja.[9][10][11]

Aplikasi Android mudah alih telah melihat beberapa kemas kini penting sejak pengenalannya, termasuk mod bacaan yang berlainan dengan warna, sokongan untuk penonjolan teks dan pengambilan nota, pandangan yang dizum keluar dengan halaman mudah gelongsor dalam usaha untuk meningkatkan pengalaman membaca untuk buku yang tidak dibaca penutup muka, mod menatal menegak untuk buku komik, ciri "Night Light" yang secara beransur-ansur menyaring cahaya biru untuk mengurangkan ketegangan mata selepas matahari terbenam, menggunakan teknologi pencitraan pembelajaran mesin untuk mengembangkan gelembung pertuturan dalam komik, dan mendengar buku audio.

Kedai Play Books telah diperhatikan untuk memegang banyak kandungan cetak rompak, yang menyebabkan Google untuk menghentikan pendaftaran baru kepada program penerbitnya pada tahun 2015. Program ini dibuka semula pada 2018 apabila ia memasukkan proses automatik untuk menolak buku yang didapati mengandungi banyak teks yang disalin dari buku lain yang sudah ada di kedai.

Ketersediaan[sunting | sunting sumber]

Map of Global Availability of Google Play Books
Ketersediaan sejagat Google Play Books

Pembelian buku dari Google Play kini disokong di negara-negara berikut: Argentina, Australia, Austria, Belarus, Belgium, Bolivia, Brazil, Kanada, Chile, Colombia, Costa Rica, Republik Czech, Denmark, Republik Dominika, Ecuador, El Salvador, Estonia, Finland, Perancis, Jerman, Greece, Guatemala, Honduras, Hong Kong, Hungary, India, Indonesia, Ireland, Itali, Jepun, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Belanda, New Zealand, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Filipina, Poland, Portugal, Romania, Rusia, Singapura, Afrika Selatan, Korea Selatan, Sepanyol, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, Turki, Ukraine, United Kingdom, Amerika Syarikat, Uruguay, Uzbekistan, Venezuela, dan Vietnam.[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Murray, Abraham (December 6, 2010). "Discover more than 3 million Google eBooks from your choice of booksellers and devices". Official Google Blog. Google. Dicapai pada February 19, 2017.
  2. ^ Murray, Abe (May 23, 2011). "Google eBooks: By the Numbers, Then and Now". Google Books Search. Google. Dicapai pada February 19, 2017.
  3. ^ Perez, Juan Carlos (May 23, 2011). "Google Touts Growth of E-book Service and Store". PC World. International Data Group. Dicapai pada February 19, 2017.
  4. ^ Vascellaro, Jessica E.; Trachtenberg, Jeffrey A. (May 4, 2010). "Google Readies Its E-Book Plan, Bringing in a New Sales Approach". The Wall Street Journal. Dow Jones & Company. Dicapai pada February 19, 2017. (langganan diperlukan)
  5. ^ Newman, Jared (May 4, 2010). "Google to Launch E-book Store Early Summer". PC World. International Data Group. Dicapai pada February 19, 2017.
  6. ^ Hamblen, Matt (December 6, 2010). "Google Launches eBooks, eBookstore". PC World. International Data Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-12. Dicapai pada February 19, 2017.
  7. ^ Banerji, Pratip (June 16, 2011). "Google eBooks Affiliate program - Open for business". Google Books Search. Google. Dicapai pada February 19, 2017.
  8. ^ Owen, Laura (June 16, 2011). "Updated: Google Launches Ebook Affiliate Program; Rate Higher Than Amazon's". Gigaom. Knowingly, Corp. Dicapai pada February 19, 2017.
  9. ^ Rosenberg, Jamie (March 6, 2012). "Introducing Google Play: All your entertainment, anywhere you go". Official Google Blog. Google. Dicapai pada February 19, 2017.
  10. ^ Topolsky, Joshua (March 6, 2012). "Hello, Google Play: Google launches sweeping revamp of app, book, music, and video stores". The Verge. Vox Media. Dicapai pada February 19, 2017.
  11. ^ Velazco, Chris (March 6, 2012). "Goodbye Android Market, Hello Google Play". TechCrunch. AOL. Dicapai pada February 19, 2017.
  12. ^ "Country availability for apps & digital content". Google. Dicapai pada 11 Januari 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]