Gopchang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gopchang
Gopchang bokkeum, hidangan goreng dibuat dengan Gopchang dan sayur-sayuran.
Nama Korea
Hangul곱창
Perumian Semakangopchang
McCune–Reischauerkopch'ang
곱창

Gopchang merujuk kepada sama ada hidangan usus lembu atau babi panggang dalam masakan Korea[1] atau usus itu sendiri. Dalam kes yang kedua, gopchang biasanya dirujuk sebegitu kerana bentuk melengkungnya[2] dan bukannya sebagai sochang (소창), yang bermaksud "usus kecil." Ia menyerupai daechang (대창), yang bermaksud "usus besar." Jika dibandingkan dengan potongan daging lain, gopchang adalah tinggi kandungan besi dan vitamin. Ia agak murah dan mempunyai rasa sedap dan tekstur kenyal. Ia digunakan dalam banyak masakan Korea seperti gui (hidangan berpanggang) atau bokkeum (hidangan goreng kilas).[2][3] Ia adalah sama dengan makchang, kecuali ia disediakan daripada usus kecil babi atau lembu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Jan. 23, 2007) Meat - Gobchang Seoul Metropolitan Government
  2. ^ a b Hwang, Tae-jin (황태진) (2007-07-27). 먹을땐 한입 쏙 쫄깃함은 한입 가득 (dalam bahasa Korean). Daegu Ilbo. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-02. Dicapai pada 2015-08-20.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "곱창전골 gopchang jeongol/ Spicy Beef Tripe Hot Pot" (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia.CS1 maint: unrecognized language (link)