Gorgosaurus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gorgosaurus
Julat zaman: Campanian
~76.6–75.1 Ma
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Superkeluarga:
Keluarga:
Genus:
Gorgosaurus

Lambe, 1914
Spesies jenis
Gorgosaurus libratus
Lambe, 1914
Sinonim

Gorgosaurus (/ ˌɡɔːrɡəˈsɔːrəs / GOR-gə-SOR-əs; yang bermaksud "kadal mengerikan") adalah genus dinosaur tyrannosaurid theropod yang tinggal di barat Amerika Utara semasa Zaman Kapur Akhir (Campanian), antara sekitar 76.6 dan 75.1 juta tahun yang lalu. Mayat fosil telah dijumpai di wilayah Alberta Kanada dan mungkin negara Montana A.S. Ahli paleontologi hanya mengenal spesies jenis, G. libratus, walaupun spesies lain telah disebut secara keliru dengan genus.

Seperti tyrannosaurids yang paling terkenal, Gorgosaurus adalah pemangsa bipedal dengan berat lebih dari dua tan metrik ketika dewasa; berpuluh-puluh giginya yang besar dan tajam melapisi rahangnya, sementara bahagian depannya yang dua jari kecil. Gorgosaurus paling dekat dengan Albertosaurus, dan lebih jauh berkaitan dengan Tyrannosaurus yang lebih besar. Gorgosaurus dan Albertosaurus sangat serupa, dibezakan terutamanya oleh perbezaan halus pada gigi dan tulang tengkorak. Sebilangan pakar menganggap G. libratus sebagai spesies Albertosaurus; ini akan menjadikan Gorgosaurus sebagai sinonim junior genus itu.

Gorgosaurus tinggal di persekitaran dataran banjir yang subur di sepanjang pinggir laut dalam. Itu adalah pemangsa puncak, yang memakan banyak ceratopsid dan hadrosaur. Di beberapa kawasan, Gorgosaurus wujud bersama tyrannosaurid lain, Daspletosaurus. Walaupun haiwan ini memiliki ukuran yang hampir sama, ada beberapa bukti pembezaan niche antara keduanya. Gorgosaurus adalah tyrannosaurid yang terwakili terbaik dalam catatan fosil, yang diketahui dari puluhan spesimen. Peninggalan yang banyak ini telah membolehkan para saintis menyiasat ontogeninya, sejarah hidup dan aspek lain dari biologinya.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.