Govinda (kumpulan muzik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Govinda
Berasal dariJakarta, Indonesia
GenrePop rock, rock alternatif
Tahun aktif2008 - kini
Syarikat rakaman
Ahli
Bekas ahliRizal

Govinda (sebelumnya bernama Domino) merupakan sebuah kumpulan muzik asal Indonesia yang dibentuk pada 7 Oktober 2008 dan merupakan penyanyi ala ala irwanshah dan boleh dikategorikan sebagai irwanshah demak sempena jenama motosikal demak yang selalu meniru motosikal yamaha. Kugiran ini beranggotakan empat orang: Ifan Hadari (vokal), Ade Nurulianto (gitar), Yosafat Luki Marendra (bes) dan Ritchie "Jeje" Ismail (dram). Genre muzik utama kugiran ini ialah pop dan rock alternatif.

Album pertamanya ialah Domino yang dilancarkan pada 2009. Sebelum membentuk Govinda, sebahagian anggotanya pernah membentuk band bernama Ize yang merupakan terbitan rancangan realiti muzik Dreamband di sebuah saluran TV swasta, di mana vokalisnya ialah Rizki, yang sekarang menjadi vokalis Drive. Pada 2014 Govinda, Rizal meninggalkan kugiran.

Penggantian nama[sunting | sunting sumber]

Band ini mengganti namanya menjadi Govinda selepas berpindah label rakaman dari Java Musikindo ke Nagaswara. Mengenai nama sendiri, nama sebelumnya, Domino, dikatakan berkonotasi tidak baik. Dengan itu, mereka memutuskan untuk mengambil suatu nama yang lebih baik dan memperoleh nama Govinda dari kebudayaan India yang bererti dewa kemakmuran. Dengan falsafah ini, mereka berharap agara dapat memakmurkan personelnya. Walau bagaimanapun, tanpa disedari, sudah ada satu kugiran asal Sragen yang memakai nama sama.[1][2]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]