Growtopia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Pp-protect

Templat:Use mdy dates

Growtopia
Fail:Growtopia.jpg
PembangunUbisoft Abu Dhabi[a]
Ubisoft Pune
PenerbitUbisoft[b]
Pereka
Ubisoft (2017-present)
Formerly:
Pengatur cara
Ubisoft (2017-present)
ArtisMike Hommel (2013-2017)
KomposerCory Mollenhour
PlatformAndroid
iOS
Microsoft Windows
OS X
Pelepasan
November 30, 2012
  • Android
    November 30, 2012
    iOS
    January 11, 2013
    Microsoft Windows
    July 9, 2013
    OS X
    July 27, 2013
    Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One
    July 18, 2019
GenreSandbox, adventure
ModMultiplayer

Growtopia, biasanya dirujuk sebagai GT, ialah permainan video kotak pasir dalam talian berbilang pemain besar-besaran di mana pemain boleh berbual, bertani, menambah rakan, berdagang, membina dunia dan terlibat dalam pertempuran pemain lawan pemain.Permainan ini pada mulanya dikeluarkan pada Android pada November 2012, dan telah dikeluarkan untuk iOS, Microsoft Windows dan OS X sejak itu. Pada tahun 2019, ia telah dikeluarkan pada Nintendo Switch, PlayStation 4 dan Xbox One. Pelayan untuk versi konsol telah ditutup pada 30 Julai 2020.

Pada 28 Februari 2017, pemerolehan Ubisoft untuk Growtopia telah diumumkan dan telah disiapkan pada suku keempat Ubisoft 2016-17, dengan pembangun asal menjadi reka bentuk dan penasihat am kepada pembangunan berterusan permainan. Growtopia menggunakan model freemium.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Permainan

Growtopia ialah permainan video kotak pasir dalam talian berbilang pemain besar-besaran 2D berdasarkan idea bahawa kebanyakan item dalam permainan boleh ditanam daripada benih pokok.[8] Permainan ini tidak mempunyai matlamat akhir atau penyelesaian 100%, namun, terdapat sistem pencapaian dan pencarian untuk diselesaikan daripada watak bukan pemain.

Apabila pemain baharu menyertai, mereka dihantar ke dunia peribadi yang dipanggil Tutorial, yang mengajar mereka asas permainan dengan memberi mereka pencarian melalui item yang dipanggil Growpedia. Pemain bermula dengan dua alatan asas: penumbuk untuk menumbuk dan memecahkan blok dan sepana untuk mengedit sifat blok. Setelah mereka selesai tutorial, mereka dihantar ke dunia yang dipanggil Mula supaya mereka boleh mengetahui lebih lanjut tentang permainan.

Pemain boleh melawat dunia orang lain atau mencipta dunia mereka sendiri. Apabila pemain mencipta dunia baharu, dunia akan dijana mengikut prosedur. Dunia di Growtopia mempunyai saiz yang sama, kecuali beberapa dunia yang dicipta oleh pembangun asal (seperti dunia Tiny). Pemain boleh memecahkan dan membina blok, mendapatkan benih atau permata daripada blok, menanam benih dan menuai pokok. Pemain tidak boleh berinteraksi dengan dunia jika ia dikunci oleh orang lain.

Pemain boleh mengunci kawasan dengan menggunakan saiz kunci yang berbeza: Kunci Kecil (Small Lock), Kunci Besar (Big Lock), Kunci Lagi Besar (Huge Lock) dan Kunci Dunia (World Lock) (terdapat juga jenis kunci lain seperti Kunci Berlian, yang mempunyai fungsi yang sama seperti Kunci Dunia). Permainan ini juga mengandungi jenis kunci yang mengubah aspek tertentu tentang cara dunia berfungsi. Apabila pemain telah mengunci kawasan, mereka boleh membenarkan orang lain berinteraksi dengan kawasan itu dengan memberi mereka akses melalui kunci. Kunci juga bertindak sebagai bentuk utama mata wang yang boleh didagangkan.

Kesederhanaan permainan[sunting | sunting sumber]

Pembangun dan penyederhana permainan dikenal pasti melalui awalan (@) untuk penyederhana dan (@) untuk pembangun sebelum nama pengguna mereka. Krew Growtopia ialah sekumpulan orang yang ditugaskan untuk membantu pemain, berinteraksi dengan komuniti, mengumpul maklum balas dan menguatkuasakan peraturan permainan.

Seth Robinson dan Mike Hommel, pencipta dan penerbit permainan asal, kedua-duanya mempunyai akaun bernama @Seth dan @Hamumu, masing-masing. Sehingga pertengahan 2019, apabila Ubisoft menurunkan akaun Seth Robinson dan Mike Hommel daripada pembangun kepada penyederhana,

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran Growtopia bermula pada tahun 2012, apabila pereka Seth Robinson membuat enam tangkapan skrin mockup yang menggariskan premis permainan yang pada asalnya dia memanggil Buildo, dan menghantarnya kepada Mike Hommel untuk menariknya membantu projek itu. Antara muka pengguna permainan mula terbentuk dengan mockup Hommel. Pada 22 Oktober 2012, Hommel memuat naik video ke saluran YouTubenya yang menunjukkan perkembangan permainan sebelum dikeluarkan.

Semasa pembangunan awal, Robinson dan Hommel membawa bantuan komposer Cory Mollenhour untuk menghasilkan runut bunyi Growtopia.

Selepas tiga bulan pembangunan, permainan ini dikeluarkan pada Android sebagai beta percuma pada 30 November 2012, di bawah nama Growtopia. Mereka mengeluarkan permainan daripada beta dan mengeluarkan versi penuh pada 9 Januari 2013. Permainan ini telah dikemas kini sejak itu. Pada 28 Februari 2017, Ubisoft mengumumkan pengambilalihan Growtopia. Urus niaga itu telah selesai semasa suku keempat Ubisoft 2016-17, di bawah syarat bahawa pembangun asal akan terus menjadi kedua-dua reka bentuk dan penasihat am kepada pembangunan berterusan permainan. Pasukan pengurusan dan penyederhanaan komuniti Amerika Utara telah ditubuhkan selepas pemerolehan Ubisoft. Mereka menyerahkan tanggungjawab pembangunan masa depan permainan kepada pasukan Ubisoft Abu Dhabi mereka. Pasukan ini telah bekerja secara berterusan pada Growtopia sejak itu.

Lepasan (Release)[sunting | sunting sumber]

Permainan ini boleh dimainkan pada berbilang sistem pengendalian, termasuk Microsoft Windows, OS X, iOS dan Android. Versi iOS telah dikeluarkan pada 11 Januari 2013, selepas keluaran awal untuk Android pada 30 November 2012. Berikutan keluaran mudah alih ini, permainan telah dibawa ke komputer; versi beta Windows dikeluarkan pada 9 Julai 2013 dan versi OS X dikeluarkan pada 27 Julai 2013.

Growtopia tersedia untuk tempoh masa di Nintendo Switch, PlayStation 4 dan Xbox One dari 18 Julai 2019 hingga 30 Julai 2020, sebelum dihentikan untuk "memperuntukkan semua sumber kembali untuk menyokong versi Mudah Alih dan PC" . Keputusan untuk menghentikan semua sokongan konsol telah diisytiharkan pada 27 April 2020, dan telah mengikuti daripada pengumuman sebelumnya pada 19 Januari 2020, yang telah memberitahu komuniti bahawa tidak akan ada lagi sebarang kemas kini utama atau acara tahunan untuk platform konsol, kerana pasukan mereka hanya mempunyai "sumber terhad yang tersedia". Seorang ahli pasukan Ubisoft Abu Dhabi menyatakan bahawa memandangkan terdapat "banyak, lebih ramai pemain yang bermain di Android, iOS dan PC", mereka akan memfokuskan semula sumber mereka ke platform tersebut.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Growtopia menerima ulasan "campuran atau purata" daripada pengkritik mengikut agregator ulasan GameRankings.

Jay Is Games menggambarkan permainan itu sebagai "cukup mudah dan mudah untuk berfungsi pada platform mudah alih (dan menyeronokkan untuk kanak-kanak), tetapi dengan ruang yang cukup untuk penyesuaian dan sosialisasi". 148 Apps memberikan permainan 4/5, dengan mengatakan "mekanik kerajinan adalah unik". Peter Willington dari Pocket Gamer menjaringkan permainan 6 daripada 10, berkata dia tidak suka menu kasar, UI adalah hambar dan sempit dan membenci reka bentuk watak. TouchArcade menulis "Dengan permainan dalam talian seperti ini yang berlaku dalam dunia yang berterusan di mana semua orang boleh berinteraksi, anda pasti akan membuatkan sesetengah orang cuba memusnahkan sesuatu dan secara amnya menjadikan hidup sukar untuk orang lain".
Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan