Guns for San Sebastian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Guns for San Sebastian
PengarahHenri Verneuil
DibintangiAnthony Quinn, Anjanette Comer, Charles Bronson
Tarikh tayangan
1968
NegaraPerancis
BahasaInggeris

Guns for San Sebastian (bahasa Melayu harafiah Pistol untuk San Sebastian ) (Bahasa Perancis: La Bataille de San Sebastian) adalah sebuah filem Perancis 1968 aksi-pengembaraan berdasarkan novel 1962 A Wall untuk San Sebastian, yang ditulis oleh Rev. Fr. William Barnaby "Barby" Faherty, S.J.[1][2][3]

Filem Guns for San Sebastian ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Henri Verneuil.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Anthony Quinn, Anjanette Comer, Charles Bronson

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Leon Alastray adalah seorang penjenayah yang telah diberi perlindungan oleh Father John, yang beliau kemudian iring ke kampung San Sebastian ...

Pada tahun 1743, di Mexico, seorang penjenayah kaki perempuan, pelarian tentera Leon Alastray (Anthony Quinn) cedera dan dikejar oleh tentera Sepanyol ke dalam gereja. Dia diberi perlindungan oleh seorang paderi yang bersimpati (Sam Jaffe), yang tidak akan menyerah Alastray kepada tentera. Pihak berkuasa gereja menyokong tentera, dan apabila paderi masih enggan menyerahkan Alastray, mereka menghantar dia untuk berkhidmad di sebuah kampung terpencil, San Sebastian. Paderi tersebut menyeludupkan Alastray, yang dengan bangganya tidak percaya kepada Tuhan dan anti-paderi, melepasi tentera yang mengepung gereja. Alastray merasa bersalah di atas apa yang telah berlaku kepada paderi, lalu mengiringinya ke sana untuk memastikan dia selamat sampai ke sana. Bagaimanapun beliau merasa marah dan sakit hati sepanjang perjalanan.

Mereka tiba di San Sebastian dan mendapati gereja hampir roboh dan kampung nampaknya terbengkalai. Paderi itu dibunuh oleh penjarah Vaquero, tetapi dering loceng gereja membawa penduduk kampung keluar dari tempat persembunyian mereka dari bukit-bukau sekitarnya. Mereka bersembunyi di sana kerana mereka sering diserang oleh Indian Yaqui. Penduduk kampung menyangka Alastray sebagai paderi. Dia pada mulanya menafikannya dan merendahkan mereka, tetapi, dipandu oleh seorang wanita kampung tekal, yang diminati Kinita (Anjanette Comer), memutuskan untuk mengambil peranan tersebut dan mengatur penduduk kampung. Mereka dibantu oleh kuasa kemalangan meyakinkan yang penduduk kampung sangka satu keajaiban.

Teclo (Charles Bronson) merupakan pemimpin kacukan vaqueros. Dia berpura-pura menyokong penduduk kampung, tetapi sebenarnya inginkan mereka bertaburan di bukit selama-lamanya, di bawah kepimpinannya. Ketika Alastray mengatur orang-orang kampung untuk membina sebuah empangan, Yaqui serangan dan membunuh ramai penduduk kampung. Penduduk kampung marah dan menghalau paderi keluar. Alastray pergi, dengan diikuti Kinita. Dia memberitahunya sepanjang hidupnya dia telah gagal apabila hampir untuk mencapai sesuatu yang bermakna, dan menghantarnya pulang ke kampung. Derupan penunggang didengari, dan kedua-dua mereka mencari perlindungan. Mereka melihat Teclo dan pemimpin Yaqui, Golden Lance (Jaime Fernández) bersama-sama, dan menyedari persekutuan dari kedua-dua pihak bermaksud perkara yang dahsyat bagi penduduk kampung.

Alastray pergi ke ibu kota dan, menggunakan hubungan cinta sebelumnya, untuk mendapat senapang lantak, ubat bedil dan meriam, yang dia bawa balik ke kampung. Apabila penduduk kampung melihat senjata, mereka naik semangat dan bersedia untuk berperang. Alastray membuat tawaran keamanan kepada Golden Lance yang pada mulanya berjaya, tetapi Teclo khianat dan serangan Yaqui tidak dapat dielakkan.

Pada malam sebelum pertempuran penduduk kampung minta Alastray untuk memimpin mereka mengadakan Mass. Dia memberitahu mereka dia bukan seorang paderi, tetapi mereka tetap menerimanya. Bersama-sama mereka menangkis serangan Yaqui di kampung, tetapi ia menggunakan sebahagian besar daripada ubat bedil mereka dan keadaan kelihatan gentir. Walau bagaimanapun, seorang budak kampung yang keluar bermain melihat vaqueros dan Yaquis membuat persediaan untuk menyerang hari berikutnya. Pada malam itu Alastray dan beberapa penduduk kampung meletakkan caj letupan pada gunung yang menghadap ke tempat perhimpunan itu, untuk meletup batu menimpa penyerang.

Keesokan Teclo menunggang lalu dan ternampak fius untuk caj, tetapi penduduk kampung membunuhnya sebelum dia sempat berbuat apa-apa. Pihak Yaquis berkumpul di bawah batu-batu, dan ramai, termasuk Golden Lance, terbunuh apabila caj diletupkan. Dengan kawasan tersebut menjadi tenteram, pihak berkuasa kerajaan datang untuk mentadbir kampung. Seorang pegawai tentera mengenali Alastray dan menghantar tentera untuk menangkapnya. Penduduk kampung mengaburi tentera, menjadikan mereka mengejar umpan. Alastray melarikan diri di atas kuda pada arah yang bertentangan, dengan Kinita menunggang mengejarnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "William Faherty Obituary, Jesuit Missouri" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-03-24. Dicapai pada 2017-05-12.
  2. ^ http://www.stltoday.com/news/local/obituaries/rev-william-barnaby-faherty-dies-at-chronicled-st-louis/article_e3a59609-b71b-5c99-a93b-dd2697e659c4.html
  3. ^ http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=75381165

Pautan luar[sunting | sunting sumber]